Duitse Bondsraad kraakt tolheffing
Dat standpunt is vrijdag in de stroom van kritiek van de Bondsraad op het tolplan naar voren gekomen, meldden Duitse media.
Het tolplan is volgens een grote meerderheid van de raad in strijd met Europese regels, schaadt de economie in grensregio's en levert veel te weinig op. De raad vreest ook problemen met de uitvoering zodat Duitsers straks toch geld kwijt zijn aan de heffing die voor buitenlanders is bedoeld.
Een vooraanstaand lid van de raad, de sociaaldemocratische premier Torsten Albig van deelstaat Sleeswijk-Holstein, zei dat het tolplan ,,enkel een onzinnige nieuwe bureaucratie in het leven roept waarvan niet duidelijk is dat die iets oplevert''.
De raad heeft veel bedenkingen over de juridische en praktische kant van het plan. Om buitenlanders te laten betalen en Duitsers niet, wil Dobrindt de tol die Duitsers betalen, teruggeven via kortingen op de wegenbelasting. Maar de meerderheid van de Bondsraad denkt dat de Duitse automobilist straks toch geld kwijt is aan de tol, omdat het vergoedingssysteem faalt. Een jaarvignet voor tol op Duitse wegen zou 100 euro kosten en dat is al meer dan veel autobezitters aan wegenbelasting betalen.
De Bondsraad vindt dat Dobrindts tolwet niet kan worden aangenomen zonder instemming van deze raad, maar de regering denkt die wel in te kunnen voeren zonder de raad. Het is zo nog onduidelijk of de Bondsraad een stokje voor de wet kan steken. De Duitse grondwet omschrijft een aantal soorten wetgeving waar de instemming van de raad voor is vereist.