Duitse automarkt krimpt in april voor het eerst

Autobahn
Het economisch herstel van de grote Europese landen zorgde voor optimisme in de auto-industrie, maar april heeft op de Duitse markt door een verkoopdaling toch voor wat onzekerheid gezorgd.

Reuters meldt dat er in Duitsland in april 294.097 auto's werden verkocht. Dat is 3,6 procent minder dan in april 2013. De analisten van Ernst&Young wijten de daling aan meerdere factoren, onder meer aan het feit dat Pasen dit jaar in april viel.

Juist ook de Duitse merken hadden last van de daling in het eigen land. Premiummerken Audi, BMW en Mercedes-Benz zagen de verkopen bijvoorbeeld dalen met 2 tot 6 procent. Volkswagen zag de verkopen met 4,9 procent dalen.
Het compacte segment bleef het grootste met een aandeel van 25,6 procent in de Duitse nieuwverkopen. Jeep, Nissan en Mazda plusten wél bij onze oosterburen.
In de eerste vier maanden van 2014 zijn de Duitse autoverkopen echter nog altijd 2,9 procent hoger dan in diezelfde periode in 2013.

Duitsland geldt als de belangrijkste Europese markt, dus een daling daar is slecht nieuws voor de fabrikanten. Op andere belangrijke markten was april gelukkig een goede maand. De Franse verkopen stegen in april met 5,8 procent naar 166.968 stuks, in Italië gingen de verkopen met 1,9 procent omhoog naar 119.099 exemplaren. In Spanje was er door een stimuleringsregeling van de overheid zelfs een stijging van 29 procent naar 80.174 stuks.

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.