Duitse autofabrikanten: 'Chiptekort is aanhoudend probleem'

Hoop op vierde kwartaal

Chipcrises

Het chiptekort in de auto-industrie is niet snel verholpen. Dat verwachten Volkswagen, BMW en Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz. De verwachting is dat het tekort nog 'vele maanden'  voortduurt, waarbij enige hoop is gevestigd op het vierde kwartaal van dit jaar.

Ola Källenius, de CEO van Mercedes-Benz, denkt dat de problemen met de microchips tot 'ver in 2023 kunnen aanhouden'. Die prognose deed hij voorafgaand aan de IAA in München. Het merk met de ster zag zich onlangs nog genoodzaakt om de prognoses voor de totale verkoop voor dit jaar bij te stellen. Waar eerder nog werd gerekend op een 'aanzienlijke stijging' van de verkopen, verwacht de autofabrikant nu dat het cijfer gelijk blijft aan dat van vorig jaar. Källenius hoopt ondanks zijn eerdere uitspraak wel dat de situatie in het vierde kwartaal van dit jaar verbetert.

Ook Volkswagen vestigt hoop op het einde van het jaar. "Het aanbod van halfgeleiders blijft erg onstabiel en krap in het derde kwartaal, maar we hopen op een geleidelijk herstel tegen het einde van het jaar", aldus Murat Aksel, directeur inkoop van Volkswagen. Hij stelt verder dat de auto-industrie wereldwijd ongeveer 10 procent meer productiecapaciteit nodig heeft voor microchips. BMW-topman Oliver Zipse kijkt niet naar het einde van dit jaar, maar spreekt de vagere prognose uit dat 'het probleem nog vele maanden aanhoudt'. "We zeiden enkele weken geleden dat de tweede helft van het jaar moeilijker zou worden en dat is wat we nu zien", aldus Zipse.

De Duitse autofabrikanten staan niet alleen in hun sombere prognoses over het chiptekort. Stellantis verwacht bijvoorbeeld dat het chiptekort nog 'zeker tot 2022' voortduurt.

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.