AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
57

Familie van de 508

DS 9 - Back to Basics

DS 9 DS 9 DS 9 DS 9 DS 9 DS 9 DS 9 DS 9
  • Max Veldhuis
  • Autonieuws
6 maart 2021 om 10:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dossier:

Back to basics:

 Zijn basismodellen nog altijd 'showroomlokkertjes', of kun je daadwerkelijk gelukkig worden met een instapper? In 'Back to basics' zoeken we het uit!

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat voor het laatst een model van DS de revue passeerde in deze rubriek. Tijd om daar verandering in te brengen met niet bepaald het minste model van het Franse luxemerk: de DS 9. Hoe is het gesteld met de standaarduitrusting van de grootste sedan van Stellantis in Europa? We pakken de configurator er eens bij.

DS 9 E-Tense 225 Performance Line+

€ 57.890

Met zijn silhouet vertoont de DS 9 duidelijke gelijkenissen met de Peugeot 508 Berline, waarmee hij zijn EMP2-platform deelt. Toch verschilt de DS 9 op een aantal punten fundamenteel van zijn Franse familielid. Om te beginnen meet hij 4,93 meter in de lengte, 18 centimeter meer dan de Peugeot. Zijn wielbasis is met 2,90 meter 10 centimeter langer. Ook is de DS 9 in tegenstelling tot de 508 een sedan, wat betekent dat de kofferklep en de achterruit van elkaar gescheiden. Bij de 508 scharniert de achterruit mee omhoog. Daarnaast heeft de DS 9 onder meer een unieke grille, zijn de lichtunits en bumpers anders vormgegeven en zitten er boven de achterruit aan weerszijden oranje lampjes; een knipoog naar de richtingaanwijzers op de DS van weleer.

Het motorenaanbod is overzichtelijk, want de DS 9 is er vooralsnog alleen als plug-in hybride E-Tense 225 met een systeemvermogen van, jawel, 225 pk. De DS 9 heeft een accupakket met een capaciteit van 11,9 kWh, waarmee een theoretische puur elektrische actieradius van 50 kilometer mogelijk moet zijn. Sterkere versies met een vermogen tot 360 pk, hetzelfde aantal als in de 508 PSE, zitten in de pijplijn, maar zijn vooralsnog niet vertegenwoordigd op de prijslijst.  De basisprijs van de DS 9 blijft met € 57.890 onder de 60 mille, maar hij is wel € 12.090 duurder dan de goedkoopste 508 met dezelfde aandrijflijn.

'Sportieve' inslag

Geen wieldoppen of halogeen-verlichting op de DS 9. Nee, de Franse schone zit in de basis al behoorlijk goed in zijn spullen. De 'basisuitvoering' is de Performance Line+. Gezien de naam zou je een sportieve inslag verwachten, maar dat is eigenlijk maar ten dele zo. De Performance Line-badges op de achterklep en de flanken verraden hem vooral. De raamlijsten en de omlijsting van de koplampen en achterlichten zijn namelijk verchroomd, waarmee de Performance Line+ zich in dat opzicht niet onderscheidt van de duurdere Rivoli+, die voor € 60.790 in de prijslijst staat. Je kunt hem overigens wel herkennen aan de zwarte grille. Verder heeft de DS 9 standaard een zwart dak en zwarte buitenspiegels, waarvan de voet wel in de carrosseriekleur is gespoten. De sedan rolt op 19-inch lichtmetalen wielen die op de Performance Line+ deels zwart gespoten zijn én een rood naafkapje hebben.

DS 9

In ieder geval hoef je bij het bestellen van de DS 9 niet lang te tobben over de wielen of de kleur, want er zijn geen andere wieldesigns leverbaar en het aantal kleuren is op één hand te tellen. Blanc Nacré is standaard, de andere lakken hebben een meerprijs van minimaal € 1.000. Andere zaken waarvoor je niet bij hoeft te betalen zijn parkeersensoren voor en achter met achteruitrijcamera, een licht- en regensensor, Keyless Entry en het DS Active Led Vision, inclusief draaiende elementen in de koplampen. Ook de DS Active Scan Suspension is standaard, waarbij de demping anticipeert op oneffenheden in het wegdek. Liefhebbers van het hydraulische veersysteem op de DS van weleer komen wellicht enigszins bedrogen uit: dat zit er namelijk niet op.

Alcantara overal

In het interieur manifesteert de Performance Line+ zich wat nadrukkelijker dan aan de buitenkant van de DS 9. Alcantara is het toverwoord. Niet alleen de stoelen zijn ermee bekleed, ook een aanzienlijk deel van het dashboard en de middentunnel is in het materiaal gehuld. Daarnaast zijn aluminium pedalen standaard aanwezig. Voor wie het onderscheid nog niet duidelijk genoeg is, zit er ook nog een Performance Line-badge op het dashboard. Een ander leuk detail is het BRM-klokje op het dashboard, waarvoor je niet hoeft bij te betalen. De stoelen moet je echter wel handmatig verstellen. Pas op de duurdere Rivoli+ zijn de zetels elektrisch verstelbaar en hebben ze ook meer instelmogelijkheden en een massagefunctie. Stoelverwarming is dan wel weer inbegrepen. Om de praktische bruikbaarheid te vergroten is de achterbank standaard in delen neerklapbaar en zit er een skiluik in.

Ds 9

Op digitaal gebied zit de DS 9 van meet af aan goed in zijn spullen. Het digitale instrumentarium van 12,3 inch en een touchscreen van 12 inch zijn verantwoordelijk voor de informatievoorziening. DAB+, navigatie met DS Connected Services en Apple CarPlay/Android Auto zijn daarbij inbegrepen. Ook is een draadloze oplaadmogelijkheid voor de smartphone aanwezig. De klimaatregeling is in principe verdeeld over twee zones, waarbij je de auto ook op afstand kunt voorverwarmen via de smartphone. Op het gebied van veiligheidsvoorzieningen kun je altijd rekenen op een dodehoekassistent, Active Safety Brake, Lane Keeping Assist en verkeersbordenherkenning.

Voor adaptieve cruisecontrol moet je dan wel weer bijbetalen. Die zit in het Pack Safety, waarbij de auto voor  €1.550 eveneens semi-autonoom kan rijden en de bestuurder waarschuwt bij vermoeidheid. Een andere opvallende optie is de nachtzichtassistent DS Night Vision voor € 1.700. Besteed je het parkeren graag uit, dan kun je voor € 1.050 de DS Park Pilot aankruisen. Voor muziekliefhebbers kan het Focal Electra-audiosysteem à € 1.200 wellicht een interessante optie zijn. Voor meer licht in het interieur is er een schuif-/kanteldak beschikbaar tegen een meerprijs van € 1.300. Daar houdt het voor de dure opties wel op. Kleinere dingen die je nog kunt bestellen zijn klimaatcontrole achterin (€ 300), een elektrische achterklep (€ 500) en een asbak voor € 50. Heel veel extra opties zijn er niet op de Performance Line+. Voor eerder genoemde zaken als lederen bekleding en een massagefunctie voor de voorstoelen zul je je moeten wenden tot de Rivoli+. Dan krijg je de adaptieve cruisecontrol er overigens ook meteen bij.

  • Houd me op de hoogte over de DS 9
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
    DS DS 9 Back to basics Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE DS 9

    INFO
    DS
    DS DS9 E-Tense 225 Performance Line+ (4D/8A)
    € 788
     
    DS 9 in de Private Lease Vergelijker

    Lezersreacties (57) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • DS 9 specificaties
    • DS 9 occasions
    • DS 9 video's
    Advies en informatie
    • DS 9 tests
    • DS 9 gebruikersreviews
    • DS 9 index
    Mazda MX-30 vs. DS 3 Crossback E-Tense - Dubbeltest

    Mazda MX-30 vs. DS 3 Crossback E-Tense - Dubbeltest

    Mazda zag lange tijd meer heil in het doorontwikkelen van de brandstofmotor dan in een elektrische...

    Lees meer
    DS 3 Crossback E-Tense vs. Mini Electric - Dubbeltest

    DS 3 Crossback E-Tense vs. Mini Electric - Dubbeltest

    Bij elektrische auto’s spelen de hoofdvragen zich nog altijd af rondom de thema’s prijs en...

    Lees meer

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      Dít kost de DS 9

      Dít kost de DS 9

      94
      • 17 december 2020
    • Autonieuws
      DS 9 is nieuwe Franse premiumsedan

      DS 9 is nieuwe Franse premiumsedan

      140
      • 24 februari 2020
    • Autonieuws
      Gelekt: DS 9

      Gelekt: DS 9

      64
      • 24 februari 2020
    • Autonieuws
      Blik to the Future: DS 9

      Blik to the Future: DS 9

      81
      • 7 december 2019
    • Autonieuws
      DS 9 duikt op

      DS 9 duikt op

      32
      • 18 september 2019
    Merk
    Merk
    • Review
      DS 7 Crossback (2021)

      DS 7 Crossback (2021)

      6
      • 1 april 2021
    • Autonieuws
      DS 4 La Première is afgeladen introductieversie

      DS 4 La Première is afgeladen introductieversie

      51
      • 24 maart 2021
    • Autonieuws
      DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

      DS, Alfa Romeo en Lancia gaan samenwerken

      41
      • 5 februari 2021
    • Autonieuws
      Nieuwe DS 4 en DS 4 Cross onthuld

      Nieuwe DS 4 en DS 4 Cross onthuld

      113
      • 3 februari 2021
    • Autonieuws
      Nieuwe DS 4 wordt deze week onthuld

      Nieuwe DS 4 wordt deze week onthuld

      19
      • 1 februari 2021
    • Autonieuws
      Elektrische DS 3 Crossback E-Tense in prijs verlaagd

      Elektrische DS 3 Crossback E-Tense in prijs...

      24
      • 28 januari 2021
    • Autonieuws
      Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling PSA

      Peugeot minst geraakt bij forse verkoopdaling...

      7
      • 14 januari 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep