DS 9

iDS

Gebruiker
De presentatie heeft plaatsgehad. Er stond een filmpje over op Youtube, dat niet meer beschikbaar is: het officiële uur waarop de pers haar informatie mag vrijgeven is vanmiddag 17u.

Via Worldscoop alleszins enkele beelden eruit:
bYjjwsk.png

horZkpl.png

Dashboard geïnspireerd op DS7

Nw49pht.png

6TOSEaO.png
J3amNag.png

wat overbodige en te zwaar aangezette chroomstrip

lXmXCdw.png

De hooggeplaatste richtingaanwijzer is van de partij!

Geslaagde wagen vind ik. Geen doorslagje van de 508 zoals was gevreesd

oAQ2Dpo.png

9tSkAAO.png

lPo4Tq6.png

m4v2dOz.png

Ni7zug3.png

Carfanatic

Gebruiker
Ai waarom nou zo'n afgrijselijke chroomstrip over de motorkap, ook de ruitjesvorm in het instrumentarium kan mij niet bekoren.

Petert

Gebruiker
Wel grappig dat ze die hoge knipperlichten gedaan hebben. Misschien zwengelt dat een nieuwe trend aan.

MCDubbleU

Gebruiker
Geen doorslagje van de 508 zoals was gevreesd

Nou.. zie toch duidelijk dat het gebaseerd is op de (Chinese) 508. Ik vind de neus mooier dan de Peugeot want die vind ik zo raar ogen bij de rest van de auto. Ook de achterlampen van de DS9 vind ik fraaier. Wel oogt ie wel 'gezakt' vanaf de C-stijl. Maar ik wacht nog even wat beter fotomateriaal af

iDS

Gebruiker
MCDubbleU zei:
Geen doorslagje van de 508 zoals was gevreesd

Nou.. zie toch duidelijk dat het gebaseerd is op de (Chinese) 508. Ik vind de neus mooier dan de Peugeot want die vind ik zo raar ogen bij de rest van de auto. Ook de achterlampen van de DS9 vind ik fraaier. Wel oogt ie wel 'gezakt' vanaf de C-stijl. Maar ik wacht nog even wat beter fotomateriaal af

Maar dat is voor de verkoop in Europa alleszins geen issue: hoeveel potentiële kopers kennen die 508L?
En aangezien de verkopen in China zelf niet veel meer voorstellen zijn er ook niet teveel Chinezen die dat model als referentie kunnen gebruiken :)

Ik vind de verhoudingen van de DS9 door de langere wielbasis eigenlijk beter geslaagd dan die van de 508.
Vaak hebben verlengde versies wat scheefgetrokken verhoudingen (met een té lang achterportier). Dat is m.i. bij deze wagen niet het geval.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De auto ziet er op zich niet verkeerd uit, maar heeft ook weinig eigens. Een heel conventioneel gelijnde sedan met glimmers. De auto is misschien primair ontwikkeld voor China, maar de Chinezen lijken DS allang te hebben afgeschreven. Voor wie is de DS 9 dan wel? Een conventioneel gelijnde sedan, groot en vast prijzig zonder baanbrekende techniek van een merk dat nog niet heel erg tot de verbeelding spreekt. PSA's nieuwe plug-in hybrides krijgen de handen niet op elkaar, de 1.6 turbo benzinemotor evenmin. Ik zie het vooral als het Franse antwoord op de Lexus ES en een leuke staatsauto voor Macron, mocht hij zich in een in China geproduceerde auto willen laten rondrijden.

MCDubbleU

Gebruiker
iDS zei:
Maar dat is voor de verkoop in Europa alleszins geen issue: hoeveel potentiële kopers kennen die 508L?

Bedoel dat het zichtbaar is dat ie gebaseerd is op de 508, of het nou de L is of niet

XzWMjsL.jpg

90eoPUF.jpg

508 verkoopt niet goed, DS verkoopt niet goed, grote sedans dat niet Duits is verkopen niet.. dus ik verwacht erg weinig van de DS 9. Misschien wilt Macron er wel in rijden ;) Hier filmpje waar de DS 9 ook in het zwart te zien is. Ik denk direct "aangepaste 508" en dat moet je gewoon niet hebben. Doen ze met de 3008 / C5 Aircross stuk beter

https://www.youtube.com/watch?v=znv7MQZ2WGE&

MCDubbleU

Gebruiker
Rare strategie, wel onthullen in een zaal, wel een video uitbrengen waar ie te zien is maar ze wachten nog even met persfoto's..

Bobslee

Gebruiker
Ik vind het een bijzonder fraaie slee. Prachtig interieur ook, de achterkant straalt idd wel veel 508 uit (al is dat positief vind ik)

Ik snap alleen die afzichtelijke chrome strip op de motorkap niet.... Mag hopen dat dat een optie is en niet standaard.

D Elzinga

Gebruiker
Ik denk dat die afschuwelijke chroomstrips (op de motorkap, maar ook bij de achterlichten) vooral een betaalbare en premium-achtige manier zijn om hem wat meer ten opzichte van de 508 te doen verschillen.

MCDubbleU

Gebruiker
qsrnsda.jpg

Ewh3zyk.jpg

HcMYYEQ.jpg

xMtXsSk.jpg

RsJkGVJ.jpg

WPkCKUw.jpg

SA2ca8f.jpg

YSrDAcs.jpg

mmxI4kS.jpg

1acvwkm.jpg

TOvWlee.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/ds/2021-9/

Itt velen vind ik de 508 niet supermooi. Die neus vind ik te lomp en uit verhouding en Peugeot interieurs spreken mij qua ontwerp totaal niet aan. Ik vind de DS 9 dan wel een stuk geslaagder en harmonieuzer

Wouter82

Moderator

Totaal geen verrassend ontwerp natuurlijk, een 508L met de jas van de DS7. Best aardige sedan, maar jammer van die vergezochte details. Inderdaad die chroomstrip over de motorkap, maar de lampjes in de D-stijl vallen daar eigenlijk ook onder. Ben wel erg verrast dat die er toch zijn gekomen, al vraag ik mij wel af welke functie ze hebben. In de laatste scoopfoto waren normale richtingaanwijzers in het achterlicht zichtbaar. En in de een van de filmpjes hierboven leken de lampjes tijdens het rijden de branden. Zullen het "gewoon" sidemarkers zijn?

MWH

Gebruiker
Het basisontwerp is vrij clean, er zitten relatief weinig drukke frutsels op zoals andere merken steeds meer laten zien. Daarbij moet ik wel toegeven dat de frutsels die er wél op zitten, vrij prominent zijn. Maar goed, anders was het wel een heel erg zouteloze sedan geworden. Al met al heb ik toch een beetje een Renault Latitude gevoel bij deze auto. Het geheel pas niet helemaal bij het merk dat voorop staat, de Peugeot schijnt te veel door.

En of dit een succesje kan zijn voor DS weet ik ook zo net nog niet. DS in China ligt volledig plat en we weten al lang hoe niet-Duitse premium merken het in Europa doen...

Passchier

Gebruiker
Ik vind t een auto met enorm veel opsmuk. Ik vind m niet iets speciaals hebben, iets eigenzinnigs, iets wat Me doet denken aan het speciale van de oudere citroens.
Bepaalde elementen vind ik best aantrekkelijk, zoals de neus en de koplampen (in dat interview filmpje lijken de koplampen paars? Zie ik dat goed? Gaaf!), maar het 'basis design' vind ik te gewoontjes voor een citroen/ds.

Zafi18

Gebruiker
Zo, nu nog een Opel exterieur en interieur overheen en dan hebben we een Insignia uit het PSA schap die in de buurt komt van de huidige Insignia van GM. De 508 is nl. veel te klein en net als bij deze DS wordt ik niet warm van om 1 van die 2 als opvolger van mijn Insignia te kiezen.

929V6

Actieve Gebruiker
Zafi18 zei:
Zo, nu nog een Opel exterieur en interieur overheen en dan hebben we een Insignia uit het PSA schap die in de buurt komt van de huidige Insignia van GM. De 508 is nl. veel te klein en net als bij deze DS wordt ik niet warm van om 1 van die 2 als opvolger van mijn Insignia te kiezen.

De vormgeving van de C-stijl is al een aardige hint naar Opels uit het verleden. Wie weet. ;)

Passchier

Gebruiker
Mooie foto's. Die knipperlichten in de c-stijlen, gaan die uit-aan-uit-aan (ipv normaal aan-uit-aan-uit)? Aangezien altijd aan te lijken staan?

MBdoubleyou

Gebruiker
Ik vind het echt geen bijzondere auto. DS wil 'm bijzonder doen lijken door veel chroom en 2 gekunstelde verwijzingen naar het origineel. Het blijft een verbouwde 508. Zo schuin van achter lijkt ie erg op de Mercedes CLA en CLS en dat is zeker geen compliment. Ook het dashboard vind ik niet erg geslaagd.

Ik kan me niet voorstellen dat deze auto een succes gaat worden in Europa.

iDS

Gebruiker
Tja BMW, een verbouwde 508 zoals the Ghost een verbouwde 7-serie. Alhoewel: die delen dzelfde wielbasis, niet. De DS 9 deelt zijn wielbasis met geen enkel andere wagen van PSA. Dus spreken van een verbouwde 508 is erg kort door de bocht.
Beiden baseren op het EMP2-onderstel maar hebben er een eigen versie van. Structureel zullen ze ook zaken gemeen hebben(net zoals een 7-serie en een Ghost), vermoedelijk delen ze zelfs de voorruit maar dan stopt het dan ook.

Passchier

Gebruiker
iDS zei:
Tja BMW, een verbouwde 508 zoals the Ghost een verbouwde 7-serie. Alhoewel: die delen dzelfde wielbasis, niet. De DS 9 deelt zijn wielbasis met geen enkel andere wagen van PSA. Dus spreken van een verbouwde 508 is erg kort door de bocht.
Beiden baseren op het EMP2-onderstel maar hebben er een eigen versie van. Structureel zullen ze ook zaken gemeen hebben(net zoals een 7-serie en een Ghost), vermoedelijk delen ze zelfs de voorruit maar dan stopt het dan ook.

Ah ja zo bekeken vind ik deze ds9 opeens een prachtige wagen! ;)

Petert

Gebruiker
iDS zei:

Oh de Kodiac deelt zijn wielbasis ook niet met de Tiguan Allspace...

MCDubbleU

Gebruiker
De Skoda wilt dan ook geen luxemerk van VW zijn. Platforms onderling delen is sowieso natuurlijk gebruikelijk

iDS zei:
Tja BMW, een verbouwde 508 zoals the Ghost een verbouwde 7-serie. Alhoewel: die delen dezelfde wielbasis, niet.

"The Ghost is based on a heavily modified platform shared with the F01 BMW 7 Series.The company concedes that 20% of parts are common to both cars. The Ghost has a 129.7-inch (3,290 mm) wheelbase, roof height, bonnet height and track widths all of its own, and the Ghost uses Phantom-style air springs. The car also shares the FlexRay electronic system with its larger stablemate" Daar zit wel even verschil in. En je draait weer eromheen, je ZIET namelijk dat de DS 9 gebaseerd is op de 508, bij de Ghost zie je er totaal geen 7-serie in. De Plug-in DS 9 is overigens ook hetzelfde zoals andere modellen van PSA

Bij DS, en zeker bij hun eerste grote sedan, verwacht je nou eenmaal een meer onderscheidende en bijzondere auto zoals eerdere (Citroen) concept cars wel lieten zien

Guest
Als Citroën fan vind ik DS een grote flop, past in rijtje Ford Edsel m.i. . Psa moet stoppen met dit merk, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Ds 9 is een snelle 508 kloon en nog een slechte ook. Ds3 is geflopt en dat zal deze ds 9 ook. Dit een Franse toplimousine noemen is heligschennis. De C6 lijkt modern bij dit vehikel. Daarnaast geen marketing, nauwelijks verkoopunten, kansloos.

Wheel Critic

Gebruiker
Mooie chique kar. Overduidelijk Peugeot 508 genen, maar dat is geen minpunt.
Wel die afschuwelijke chrome strip over de motorkap. Wie verzint zoiets?
DS heeft wel vaker van die fratsen (DS5 hockey stick) en andere merken doen ook rare dingen met chrome strips zoals Opel met zijn begrafenis beugels, maar deze over de motorkap is toch wel een nieuw dieptepunt.
Zou voor mij zelfs een nogo zijn als niet weggelaten of niet schadevrij vanaf gehaald kon worden.

D Elzinga

Gebruiker
Cdlop zei:
Ds3 is geflopt en dat zal deze ds 9 ook.

Bedoel je niet de DS5? Of vielen de resultaten van de DS3 ook tegen tov van de prognoses?

Verder wel eens dat het merk DS nogal overbodig lijkt (wat trouwens niet alleen voor DS geldt: diverse andere submerken zoals Cupra en Polestar begrijp ik ook niet). Ik denk dat Citroen nog steeds prima zelf een excentrieke luxe limo kan neerzetten zonder er een ander labeltje op te moeten plakken.

Carfanatic

Gebruiker
Misschien dat de elektrische DS 3 nog voor een boost zorgt. De DS 7 lijkt het nog best aardig te doen.

Maar DS is wel van 117000 verkopen in 2012 afgezakt naar 52500 in 2019. In China zijn de verkopen gezakt van 26000 in 2014 naar 1250 in 2019. HOE DAN?!

En deze DS 9? Ik zie niet in waarom dit een succes zou moeten worden.

Guest
D Elzinga zei:
Cdlop zei:
Ds3 is geflopt en dat zal deze ds 9 ook.

Bedoel je niet de DS5? Of vielen de resultaten van de DS3 ook tegen tov van de prognoses?

Verder wel eens dat het merk DS nogal overbodig lijkt (wat trouwens niet alleen voor DS geldt: diverse andere submerken zoals Cupra en Polestar begrijp ik ook niet). Ik denk dat Citroen nog steeds prima zelf een excentrieke luxe limo kan neerzetten zonder er een ander labeltje op te moeten plakken.

Maar waarom zo geforceerd moeilijk doen met een merk als DS als je zo'n geweldig historisch merk hebt als Citroën..... . Ds heeft PSA al miljarden gekost, nauwelijks dealer netwerk en zeer discutabele vormgeving van enkele modellen. Eigenlijk is er alles verkeerd aan. Zou mij niet verbazen als tavares de stekker er snel uit gaat trekken na de recente fusie met FCA.

iDS

Gebruiker
Cdlop zei:
Maar waarom zo geforceerd moeilijk doen met een merk als DS als je zo'n geweldig historisch merk hebt als Citroën..... . Ds heeft PSA al miljarden gekost, nauwelijks dealer netwerk en zeer discutabele vormgeving van enkele modellen. Eigenlijk is er alles verkeerd aan. Zou mij niet verbazen als tavares de stekker er snel uit gaat trekken na de recente fusie met FCA.

Gelukkig zit Tavares aan het hoofd van PSA en niet Cdlop .:)

De DS3 een flop: dan heb je dus echt geen zicht op de realiteit.
Uit de financiële jaarverslagen van PSA blijkt ook op geen enkele manier dat DS verlieslatend zou zijn, wél dat de Chinese joint ventures allemaal verlieslatend zijn. De groep heeft echter een recordwinst gerealiseerd afgelopen jaar. Ook wordt vermeld dat DS met zijn beperkte gamma een sterke stijging van zijn verkopen noteert. Helemaal nog niet op het niveau van de succestijd van de DS3,maar zoals hoger al gemeld: dat heeft vooral daarmee te maken dat het modellengamma al (te) oud was op het moment dat DS werd verzelfstandigd. Dat heeft gemaakt dat nieuwe modellen pas beschikbaar worden op het moment dat de verkoop van de voorgangers helemaal is ingestort.
Er gaat zeker nog een volledige modellengeneratie overheen vooraleer je het merk op zijn waarde mag schatten. En dat is ook de lange termijnsvisie van PSA (incl. Tavares)

michel1975

Gebruiker
Jij bent als fanboy natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld? Ik zie ook weinig toegevoegde waarde aan het merk DS. Wat niet wil zeggen dat ze geen succesvolle auto's kunnen maken. Maar de DS3 had met dit design ook een succes geweest als er Citroen op had gestaan.

D Elzinga

Gebruiker
michel1975 zei:
Jij bent als fanboy natuurlijk helemaal niet bevooroordeeld? Ik zie ook weinig toegevoegde waarde aan het merk DS. Wat niet wil zeggen dat ze geen succesvolle auto's kunnen maken. Maar de DS3 had met dit design ook een succes geweest als er Citroen op had gestaan.

Precies. En dat geldt imo ook voor Cupra en Polestar. Citroen heeft zelf een heel rijke geschiedenis qua luxe, onderscheidende limo's. Waarom dan een nieuw merk verzinnen? Is het begrip "Cupra" bekend genoeg om van een sportieve uitvoering een merk te worden? Waarom kan Volvo niet gewoon de elektrische modellen onder zijn eigen naam uitbrengen? Volgens mij is het imago van dat merk prima in orde (en tevens zou het de snuitjes van de Polestar-modellen wat minder generiek maken). Etc. Over het algemeen zie ik de meerwaarde van de meeste submerken ten opzichte van gewoon verkopen onder de "gewone" naam niet in.

Als ik zou moeten gokken, zou ik zeggen dat het een tijdelijke marketingsgril is en dit soort merkjes binnen een jaar of tien gewoon weer in het moedermerk zijn opgegaan.

Petert

Gebruiker
Citroen wil m.i. modellen in de trant van de range van de Duitse modellen. Dat staat haaks op het Marianne- imago van Citroën (of denk aan de coltrui dragende architect die een C6 rijdt). Dus moet je met een "nieuw" merk komen. Dat die politiek van Citroen/DS kan ik wel volgen.

iDS

Gebruiker
michel1975 zei:
De DS3 was succesvol als Citroën. Ik ben 'fanboy' van de C6, die was niét succesvol. Eén van de redenen is het netwerk van Citroën dat niet beantwoordt aan wat de 'premium'klant verwacht. Daarnaast neigt die klant ook duidelijk naar traditionelere carrosserievormen (ook de DS5 was een beauty maar geen verkoopstopper).
De stap naar een luxemerk was dan ook een logische voor PSA. De DS9 als Citroën lanceren zou noch voor de wagen noch voor het merk een meerwaarde betekenen, in tegendeel.

929V6

Actieve Gebruiker
iDS zei:
De DS9 als Citroën lanceren zou noch voor de wagen noch voor het merk een meerwaarde betekenen, in tegendeel.

Vooral omdat de DS 9 veel te conventioneel is voor een Citroën, op een paar (geforceerd) buitenissige details na. Neemt niet weg dat het best een fraaie auto om te zien en een interessant alternatief is in zijn segment.

V

Vakantiebarrel

Guest
iDS zei:
Uitgebreide presentatie 'à la francaise' met veel gevoel voor bescheidenheid :)

Youtube

Net als met de Franse inzending voor het Songfestival is de Eiffeltoren als decor een stuk indrukwekkender dan hetgeen er gepresenteerd wordt. Op wat leuke details na vind ik het vooral kitscherige wannabe chique. Leuk voor de Chinezen maar van de Fransen had ik toch wat verwacht dan deze vervormde Audi neus.

Guest
We zullen zien wat het gaat worden met DS. En IDs, neem een valeriaantje om rustig te worden.

GT 1973

Gebruiker
michel1975 zei:

De CItroën DS3 was best succesvol. Ik zie ze zelden met een DS-grille, bijna allemaal zijn het de Citroën-versies.

Wouter82

Moderator

GT 1973 zei:
De CItroën DS3 was best succesvol. Ik zie ze zelden met een DS-grille, bijna allemaal zijn het de Citroën-versies.

Omdat die nog als 14%-versies verkocht werden, en daarom net als de DS5 nog relatief populair was.

929V6

Actieve Gebruiker
Wouter82 zei:
GT 1973 zei:

Omdat die nog als 14%-versies verkocht werden, en daarom net als de DS5 nog relatief populair was.

Maar misschien ook wel omdat die een stuk beter aan te gluren was dan de versie met DS-neus.

michel1975

Gebruiker
iDS zei:
michel1975 zei:
De DS3 was succesvol als Citroën. Ik ben 'fanboy' van de C6, die was niét succesvol. Eén van de redenen is het netwerk van Citroën dat niet beantwoordt aan wat de 'premium'klant verwacht. Daarnaast neigt die klant ook duidelijk naar traditionelere carrosserievormen (ook de DS5 was een beauty maar geen verkoopstopper).
De stap naar een luxemerk was dan ook een logische voor PSA. De DS9 als Citroën lanceren zou noch voor de wagen noch voor het merk een meerwaarde betekenen, in tegendeel.
Jeetje hebben we zomaar overeenkomsten:) Ik vind het oprecht jammer dat je de C6 niet vaker ziet rijden.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Studiofoto's:

ds9004redimensionner.jpg

ds9003redimensionner.jpg

ds9021redimensionner.jpg

ds9010redimensionner.jpg

ds9008redimensionner.jpg

ds9049redimensionner.jpg

ds9048redimensionner.jpg

e6a5866.jpg

e6a5777.jpg

e6a6361-1.jpg

Meer foto's:
https://www.largus.fr/actualite-automobile/ds9-2020-a-bord-de-la-grande-berline-ds-10256390.html
https://www.automobile-magazine.fr/toute-l-actualite/article/27208-nos-premieres-impressions-a-bord-de-la-nouvelle-ds-9

MWH

Gebruiker
Waarom zou je van die koude blauwe verlichting willen bij een warm roodbruin interieur..? :( Of zouden de foto's erg vertekenen? De rest van de verlichting is ook wel erg blauwig.

929V6

Actieve Gebruiker
De kleur van de interieurverlichting kan bij DS vaak worden aangepast. Of het inderdaad markeringslichten zijn en geen richtingaanwijzers is nog maar afwachten, eerst maar eens filmmateriaal zien. Ik denk dat DS graag foto's publiceert waarop die dingen precies branden.

Bovenaan