Doorzaag-zaterdag: Porsche Panamera

Vierzits-volbloed

Porsche Panamera Turbo
Na zeven jaar komt Porsche met een compleet nieuwe Panamera. Net als z'n voorganger is ook bij de nieuweling het lijnenspel geïnspireerd op de sportcoupés. Vandaag kijken we even voorbij dat lijnenspel en gaan we onderhuids.

Deze week op Doorzaag-zaterdag maken we bij een duik onderhuids kennis met de belangrijkste innovaties van de nieuwe Porsche Panamera. Voor deze nieuwe Panamera maakt Porsche gebruik van de Modularer Standardantriebsbaukasten (MSB), een nieuwe platformarchitectuur waarop niet alleen een versie met verlengde wielbasis zal verschijnen, maar ook een stationcarachtige Sport Turismo en verder binnen het Volkswagen-concern eveneens de nieuwe Audi A8 (inclusief een verlengde versie) en de Bentley's Continental en Spur. En de MLB (Modularer Längsbaukasten) dan, zoals die voor andere auto's met motor in lengte gebruikt wordt binnen het VW-concern? Die is voor de Panamera te hoog.

Onder de aluminium huid gaat een structuur schuil die voor een zo groot mogelijke stijfheid en een zo laag mogelijk gewicht is opgetrokken uit een combinatie van aluminium en staalsoorten met een extra hoge sterkte. Onconventionele productietechniek schuwt Porsche hierbij niet. Zo worden de aluminium zijkanten van de auto niet aan het framewerk gelast, maar volledig gefelst (vastgezet door middel van een vouwrand). Het aluminium dak op zijn beurt wordt wel weer aan de zijkanten vast gelast.

De auto op de tekening is de Panamera Turbo, vooralsnog de krachtigste versie. Deze heeft onder de motorkap een 4,0 liter 90° V8 met twee turbo. Die turbo's zitten weggewerkt in de V tussen de rechter en linker cilinderbank. Om de inbouwhoogte zo laag mogelijk te houden wordt gebruik gemaakt van opvallend korte uitlaatspruitstukken. Voor een snelle opwarming van de katalysator zit deze tegen de turbo's aan, in de V. Oververhitting van de turbo's wordt ook na de rit tegen gegaan door de koelventilator achter de radiator nog even door te laten draaien zodat er nog enige tijd koude lucht langs de hete slakkenhuizen geblazen wordt. Bij de benzinemotoren bedient iedere turbo een eigen cilinderbank. Bij deellast werkt de V8 met cilinderuitschakeling, bij de cilinders twee, drie, vijf en acht worden dan de kleppen dicht gehouden waardoor de motor tijdelijk als een soort viercilinder 90° boxer werkt (de actieve cilinders hebben elk een eigen kruktap, vandaar).

Keuze uit verschillende transmissies is er niet, de Panamera is vierwiel aangedreven en krijgt Porsche's nieuwe modulaire achttraps PDK-versnellingsbak mee. De zesde en achtste versnelling werken net als de vijfde en de zevende versnelling met één tandwiel op de ingaande as. Hierdoor kan de versnellingsbak 142 millimeter korter gehouden worden zodat er voor de Panamera 4 E-Hybrid ruimte overblijft voor de elektromotor. De bak is ontworpen voor draaimomenten tot 1.000 Nm en zowel geschikt voor auto's met twee- en vierwielaandrijving.

Net als de 911 is nu ook de Panamera verkrijgbaar met vierwielbesturing. In tegenstelling tot de 911 wordt bij het sturen aan de achteras niet de lengte van de draagarmen aangepast, maar zijn de voorste draagarmen verbonden met een heus stuurhuis dat elektrisch wordt bediend. Tot een snelheid van 50 km/h sturen de achterwielen tegen waardoor met een maximale stuurwielverdraaiing van 2,8 omwentelingen een vrij kleine draaicirkel ontstaat terwijl boven de 50 km/h de achterwielen juist meesturen met de voorwielen om een stabieler rijgedrag te creëren.

Doordat de stabilisatorstang van de vooras (eventueel voorzien van een elektro-mechanisch verstelmechanisme) bij de nieuwe auto aangrijpt bij de bovenste fuseekogel en niet zoals bij z'n voorganger aan de veer-dempercombinatie, hoeft het luchtveringelement niets anders te doen dan te veren en te dempen. Meer krachten hoeven er niet verwerkt te worden met een lager gewicht als gevolg. De luchtbalg bestaat nu overigens niet uit twee maar uit drie kamers die afhankelijk van de onderstelsetting (comfort, normaal of sport) wel of niet aan elkaar geschakeld worden. Het volume in de balg is met 60 procent toegenomen waardoor een grotere spreiding mogelijk is tussen de uiterste standen van het systeem.

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.