Doorzaag-zaterdag: BMW 1600-2

BMW's succesverhaal

BMW 1600-2
De in 1961 gepresenteerde Nieuwe Klasse zorgt voor een grote opleving van het merk BMW. En het succes wordt helemaal compleet wanneer met dezelfde techniek in 1966 een iets te heet gewassen tweedeurs-variant gepresenteerd wordt: de 1600-2.

Deze week op Doorzaag-zaterdag de BMW 1600-2, de oervader van de huidige 3-serie. Om verwarring te voorkomen, het kleine broertje van de 1600 uit de Nieuwe Klasse heet de eerste jaren na z'n conceptie nog geen 1602 – dat komt later pas. De twee staat met een koppelteken achter de naam van z'n grote broer.

Met de in 1961 gepresenteerde Nieuwe Klasse - de 1500, 1600, 1800 en 2000 - krabbelt BMW omhoog uit een diep dal. De vierdeurs sedan met z'n zelfdragende koetswerk en de nieuwe viercilinder motorenfamilie verkoopt buitengewoon goed. En ook de bij Karmann geassembleerde tweedeurs coupé-versie draagt z'n steentje bij aan het succes. Om in de toekomst gezond te kunnen blijven wordt ook gewerkt aan een model onder de Nieuwe Klasse. Leunend op de bestaande techniek wordt dat compactere model op de autosalon van Genève in maart 1966 aan het publiek gepresenteerd als de 1600-2; tweedeurs en in alle richtingen iets kleiner. Onder de motorkap de M10 1,6 liter viercilinder met Solex-carburateur en bovenliggende nokkenas. Achter de 30 graden gekantelde motor zit een handgeschakelde vierbak. De 1600-2 deelt z'n onderstelcomponenten met de 1600 van de gotere Nieuwe Klasse, alleen heeft de 1600-2 een iets smallere achteras dan de 1600 die daardoor nu even breed is als de vooras. Vandaar dat vóór gebruik wordt gemaakt van McPherson-veerpoten en achter een onafhankelijke constructie met een enkele draagarm. Als je goed naar de tekening kijkt zie je in de achterste schroefveren grote bumpstops zitten. Het remsysteem bestaat aan de voorkant uit bij Dunlop afkomstige massieve schijfremmen en aan de achterkant uit trommels.

De toevoeging -2 aan de typeaanduiding is niet om aan te geven dat het hier om de tweede generatie van de 1600 zou gaan, want dat is het niet, maar gewoon om de compacte tweedeurs 1600-2 te kunnen onderscheiden van de grote vierdeurs 1600; het is gewoon de tweede productlijn binnen de familie. Wanneer vanaf 1967 andere motorvarianten verschijnen krijgen die overigens als typeaanduiding 1802 en 2002 – de twee is geen los toevoegsel meer - terwijl de 1.6-versie gewoon 1600-2 blijft heten. Pas in 1971 bij de facelift wordt de 1600-2 analoog aan de andere versies omgedoopt tot 1602. Opmerkelijk is dat de cabriolet en de driedeurs hatchback aanvankelijk helemaal geen -2 of 02 in de typeaanduiding krijgen. Het is gewoon 1600 Cabriolet en 1600 Touring, BMW acht die toevoegingen onderscheidend genoeg. Maar goed, wel of geen twee in de naam, in al z'n verschijningsvormen is de compacte reeks een groot succes voor BMW.

Als reactie op de oliecrisis verschijnt op de in januari 1975 nog de 1502, een paar maanden voordat de 3-serie als opvolger van de 02-serie gepresenteerd wordt. Dit nieuwe basismodel is voorzien van de 1,6 litermotor met een lagere compressieverhouding waardoor het vermogen daalt van 85 naar 75 pk. Met deze auto wordt het succes van de 02-serie nog tot maart 1977 opgerekt en staat de teller na ruim tien jaar uiteindelijk op 863.203 exemplaren.

Mocht je nog een leuke aanvulling hebben op het 1600-2-verhaal of één van de andere modellen uit de 02-serie, aarzel niet…

PRIVATE LEASE BMW

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.