Dit zijn Volkswagens Chinese stekkerplannen

Helft productie tegen 2028 voor China

Volkswagen in China | Foto: ANP/AFP

Het Volkswagen-feest in China lijkt nog niet voorbij. Na een blik vol met nieuwe modellen voor binnen- en buitenland te hebben opengetrokken, geeft dr. Herbert Diess aan hoe groot de Chinese rol is in de elektrische toekomst van het merk. Wat blijkt? Die wordt groot!

De voorzitter van de raad van bestuur lepelt bij een bijeenkomst verschillende cijfers op. Zo zouden de Chinese fabrieken over acht jaar goed moeten zijn voor de productie van de helft van alle volledig elektrische voertuigen van het merk. Dat komt neer op een doelstelling van 11,6 miljoen BEV’s die van de Chinese productiebanden gaan rollen. De wereldwijde doelstelling voor de Volkswagen Group ligt in 2028 op 22 miljoen stuks. Verschillende samenwerkingen met Chinese partners, zoals FAW-Volkswagen, SAIC Volkswagen en JAC Volkswagen, moeten daarvoor gaan zorgen.

Voorbeelden van deze samenwerkingen zijn de fabrieken die uit de grond worden gestampt voor de doorontwikkeling van het MEB-platformen door SAIC en FAW in de buurt van Sjanghai en Guangdong. Voor volgend jaar betekent de afronding van deze fabrieken al voor een productiestijging van 600.000 puur elektrische auto’s. Daarnaast steken JAC en Seat de handen ineen voor de ontwikkeling van een nieuwe platform voor compacte elektrische auto’s.

Daarnaast geeft Diess aan dat Volkswagen bezig is met het verkleinen van de ecologische voetafdruk. In de 33 Chinese fabrieken die de autogroep nu heeft, werd vorig jaar 13 procent minder CO2 uitgestoten. Dat staat gelijk aan een besparing van 390.000 ton CO2.

PRIVATE LEASE Volkswagen

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.