Dit is waarom sedans in de VS geen privacy glass hebben
De Model Y wel, de Model 3 niet
‘Privacy glass’ is tegenwoordig bijna standaard. Het gros van de auto’s wordt met donkergetinte achterste (zij-)ruiten afgeleverd, ongeacht de carrosserievorm. In de VS is dat anders, en zul je zelden of nooit een sedan met af fabriek privacy glass zien rijden. We leggen uit waarom dat zo is.
Toen ik in augustus vanuit de terminal van LAX de zonnige buitenlucht in liep, reed er meteen een gitzwarte BMW 7-serie voorbij. Je kent het type wel: helemaal zwart, met enorme zwarte wielen, een zwarte grille en zwarte raamomlijsting. Helemaal zoals we ze in Europa ook vaak zien, maar dan – en dat was het opvallende – zónder zwarte ramen. Typisch, want het type mens dat een voorkeur heeft voor deze ‘blacked out’-look, rent doorgaans op dag 1 naar de raamtinter. Als het ‘privacy glass’ al niet af fabriek wordt geleverd, wat in het geval van BMW steeds onvermijdelijker wordt.
Deze Europese BMW 760 heeft op de persplaten 'gewoon' zwarte ramen, in Amerika (bovenaan) niet.
Die trend is in Europa erg halsstarrig. In ‘Back to Basics’ concluderen we vaak dat alleen de basisversie nog heldere ruiten heeft, en dat duurdere uitvoeringen doorgaans verplicht met het donkere alternatief komen. Premiummerken als BMW en Mercedes bieden vaak wel keuze, maar steeds vaker is het donkere glas standaard en moet je het heldere glas als optie selecteren. Afgezien van je persoonlijke smaak levert dat geen problemen op, want na de B-stijl zijn donkergetinte ruiten in alle Europese landen gewoon toegestaan.
Naar aanleiding van die 7-serie ben ik toch eens wat beter gaan opletten, zowel op internet als op de (Amerikaanse) straat. Let maar op: sedans hebben daar vrijwel nooit donkere achterruiten, en al helemaal niet af fabriek. Dat blijkt een reden te hebben. ‘Window tint’ wordt zoals zoveel dingen in de VS niet landelijk geregeld, maar per staat. Iedere staat houdt er dus zijn eigen regels op na, maar in de meeste gevallen wordt er onderscheid gemaakt tussen ‘cars’ of ‘sedans’ enerzijds, en ‘trucks’, ‘SUV’s’ en/of ‘vans’ anderzijds.
Met twee maten
Dit onderscheid gaat verder dan het onderscheid dat wij aanbrengen tussen verschillende carrosserievarianten, en betekent bijvoorbeeld ook dat ‘de bestverkochte auto’ niet hetzelfde is als ‘het bestverkochte voertuig’. Want dat is een ‘truck’, de bestverkochte auto een sedan of cross-over. Ook als het gaat om het tinten van ruiten, wordt er op bijzondere wijze met twee maten gemeten. In veel staten mag er in het geval van trucks en SUV’s veel meer dan bij een reguliere sedan, waarbij de sedan vaak als een aparte categorie wordt gezien. Bij sedans mag er veel minder of zelfs helemaal niets op het gebied van ramen tinten, al is de ene staat daar veel soepeler in dan de andere en bestaat het onderscheid niet overal. New York, Illinois en Pennsylvania behoren tot de staten waar dat wel het geval is, en van die staten vonden we online de verschillende normen voor de verschillende autovormen.
De regels in Pennsylvania. '70%' betekent hier 70 procent lichtdoorlatend, en dus een zeer milde tint. Maar niet voor 'Trucks'!
Dat een sedan met donkere zijruiten hier en daar wel mag, maakt voor autofabrikanten niet uit. Voor de hele Verenigde Staten zijn de geleverde auto’s immers in principe hetzelfde en de enige manier om dat zo te houden is door sedans gewoon zonder donkere zij- en achterruiten te leveren. Dit gebeurt massaal en is ongetwijfeld ook de reden dat een Tesla Model 3 heldere ruiten heeft, terwijl een Model Y standaard met gitzwarte ramen wordt afgeleverd. Oók in Europa, uiteraard, want dat houdt de zaken lekker eenvoudig.
Tesla Model Y.
Van Tesla tot Scion
Bij Tesla is het verschil in carrosserievorm nog helder, maar dat is lang niet altijd het geval. Zo werd een Scion xB begin deze eeuw kennelijk in de truck-categorie geschaard, en kreeg hij dus donkere ruiten, terwijl de ongeveer even grote maar meer afgeronde Scion xA verplicht met helder glas werd afgeleverd. Rare jongens, die Amerikanen …
Kijk nou, een truck!