Dit is de nieuwe Hyundai Grandeur
Toplimo
Hyundai presenteert zijn nieuwe Grandeur. Het is de zevende generatie van de toplimo van het merk, die geïntroduceerd wordt op de Zuid-Koreaanse markt. Elders wordt het model als Azera gevoerd, maar naar Nederland zal hij niet komen.
De Hyundai Grandeur geldt al sinds jaar en dag als de topper uit het Hyundai-gamma. Tussen 1999 en 2016 voerde het merk de Equus er nog boven, maar toen de vorige Grandeur op de markt kwam, zwaaide de Equus af. Inmiddels zijn de Koreanen toe aan de zevende generatie van het model, waarvoor ze een geheel nieuwe auto tekenden. Die wordt gekenmerkt door een verder naar achter getrokken en in tweeën gedeelde C-stijl, die het zij-aanzicht van de grote limousine wat dynamischer moet maken. Ook de zwarte lijn die over het onderste deel van de auto geheel rondom loopt springt in het oog, evenals de lange en dunne ledstrips aan voor- en achterkant.
Minimalistisch ontwerp
Aan de zijkant treffen we verder automatisch in de koets verzinkende handgrepen en stijlloze portieren. Die moeten er samen met het huidige familiegezicht van Hyundai, dat het merk op andere markten met onder meer de Staria voert en dat wordt gekenmerkt door die rechte ledstrip, voor zorgen dat de Grandeur geheel klaar is voor de moderne tijd. Dat betekent niet per se dat de auto - net als deze vingeroefening op basis van een oer-Grandeur - volledig elektrisch is. Hyundai geeft nog niks prijs over de aandrijflijnen, maar gezien de focus op de thuismarkt ligt een slechts elektrisch aanbod niet in de lijn der verwachting. Daarbij spreekt Hyundai voor de naar de stuurkolom verhuisde hendel voor de rijrichting over een 'gear knob', wat zou duiden op de aanwezigheid van een versnellingsbak.
Hyundai Grandeur
Op andere markten wordt de auto aangeboden als Hyundai Azera, al is daar op de Europese geen sprake van. De laatste toplimo van Hyundai die in Nederland te koop was, was de Grandeur van de vijfde generatie. Die werd geïntroduceerd in 2005 en droeg ook daadwerkelijk die naam. De vierde generatie werd onder de noemer XG ook in Nederland geleverd. Deze zevende generatie gaat vrijwel zeker aan onze neus voorbij.
Geheel nieuw binnenste
Binnenin de nieuwe Grandeur liet Hyundai zich inspireren door de eerste Grandeur. Het quasi-enkelspaaks stuurwiel is dan ook geïnspireerd op het daadwerkelijk eenspaaks exemplaar uit die auto. Verder kenmerkt het interieur zich door twee visueel met elkaar versmolten schermen en een in de portieren doorlopend dashboard. Hoogwaardige maar duurzame materialen moeten er in combinatie met ecologisch verantwoord gelooid Nappa-leer en sfeerverlichting voor zorgen dat de Grandeur-koper nooit het idee krijgt iets tekort te komen. Een keur aan de nieuwste technologieën voor voertuigveiligheid en comfort staat daarvoor ook garant.
De dikke spaak van het stuur verwijst naar het enkelspaaks stuur van de oer-Grandeur.
De vorige Hyundai Grandeur kwam in 2016 op de markt. Naar verwachting maakt de zevende generatie volgend jaar zijn debuut op de niet-Europese wegen.