Dít is de Mercedes-AMG GLA 45 4Matic!

Wie GLA zegt...

Mercedes-AMG GLA 45 4MATIC+

Wie GLA zegt, moet ook AMG zeggen. Van het gros van de compacte modellen van Mercedes-Benz bestaan al heftige 45-AMG versies en nu wordt die berg hitsige Benzen uitgebreid met een hoger model: de Mercedes-AMG GLA 45 4Matic.

Eind vorig jaar maakte de op leeftijd geraakte eerste generatie GLA plaats voor een kakelverse serie, met een uiterlijk waarmee de GLA zich duidelijker van de A-klasse weet te onderscheiden. Bij de presentatie schoof Mercedes-Benz direct de GLA 35 4Matic naar voren, een 306 pk benzineversie die nu deze heftige GLA 45 4Matic én diens S-versie boven zich moet dulden.

De absolute topversie van de GLA-familie heeft een 387 pk en 480 Nm geblazen 2.0 onder de kap, een viercilinder die daarmee een stuk krachtiger is dan de 2.0 van 381 pk uit de vorige GLA 45 AMG. De benzinemotor is gekoppeld aan een AMG Speedshift 8-automaat met dubbele koppeling die het vermogen over alle vier de wielen verdeelt. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h is in 4,4 tellen achter de rug. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/h.

Meer vermogen

Er is altijd baas boven baas, dus ook binnen de AMG-lijn van de GLA 45 bestaat een extra krachtige versie die de S-aanduiding krijgt. Deze GLA 45 S heeft een 421 pk en 500 Nm sterke variant van dezelfde 2.0 viercilinder. Een sprint naar 100 km/h is in 4,3 seconden al voorbij. Doordenderen doet deze 45 S tot een snelheid van 270 km/h. Met het AMG Driver's Package - dat uiteraard een meerprijs heeft - is ook de topsnelheid van de non-S te verhogen tot 270 km/h. Een Race Start-functie, waarmee vanuit stilstand maximaal kan worden geaccelereerd, is op beide AMG-versies standaard.

Om al het geweld aan te kunnen, heeft Mercedes-AMG de GLA verstevigd, onder andere door een aluminium plaat onder de motor te schroeven. Extra versterkingsplaten en diagonaal geplaatste stangen aan zowel voor- als achterzijde moeten de stijfheid verder vergroten. Het uitlaatsysteem is voorzien van kleppen waarmee de mate van geluid valt in te stellen. Het vierwielaandrijvingssysteem heet voluit AMG Performance 4Matic+ en is onder meer voorzien van torque control, de mogelijkheid om het vermogen variabel over niet alleen de voor- en achteras, maar ook over het linker- en rechterachterwiel te verdelen.

Vanbuiten herken je de AMG-versies uiteraard aan het spoilerwerk én aan de grille met twaalf verticale lamellen. Uitgeklopte wielkasten, een motorkap met powerdomes: het zijn allemaal bekende AMG-ingrediënten die over de GLA zijn uitgestrooid.

Prijzen en een Nederlandse introductiedatum volgen in een later stadium.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz GLA

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (42)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.