Dieselgate blijft domper op winst Volkswagen
22,6 miljard aan boetes

De totale kosten voor Volkswagen door het gesjoemel met 11 miljoen dieselauto's wereldwijd kunnen overigens nog veel hoger uitkomen. Alleen al in Noord-Amerika is het bedrijf aan boetes en reparaties meer dan 23 miljard dollar kwijt. Daarnaast lopen er nog honderden rechtszaken door gedupeerde beleggers en volgt er nog een strafzaak in Duitsland.
Volkswagen meldde verder een stijging van de operationele winst voor afschrijvingen met 14 procent in 2016 ten opzichte van een jaar eerder tot 14,6 miljard euro. Onder de streep noteerde het bedrijf 2,8 miljard euro, na een verlies van 5,5 miljard euro in 2015. De omzet steeg met 1,9 procent tot 217 miljard euro.
Topman Matthias Müller zegt optimistisch te zijn over de toekomst van zijn bedrijf, dat het afgelopen jaar Toyota van de troon stootte als grootste automaker ter wereld. "Uit de cijfers blijkt dat we we er goed voor staan, zowel in financieel als in operationeel opzicht."
Voor 2017 rekent Volkswagen op een lichte stijging van het aantal verkochte auto's, ondanks de "aanhoudend uitdagende marktomstandigheden". Daarbij verwijst Volkswagen naar de economie, de sterke concurrentie, schommelende wisselkoersen en de verdere nasleep van de dieselcrisis. De omzet groeit naar verwachting met 4 procent.
PRIVATE LEASE Volkswagen
Uitgelicht aanbod
Lees ook

100 jaar stroomlijn: zo lang bestaan er al gladde auto's

Test: Alfa Romeo Tonale - Hard zoeken naar Alfa DNA

Kia Rio (2017-heden) - Occasion aankoopadvies

Deze versies van de Volkswagen Corrado durfde VW niet te bouwen

Waarom middenconsole van de Toyota Supra door handbak op de schop moest

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé
Lezersreacties (132) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.