Dezir is Laurens van den Ackers Renault-debuut
We komen er steeds meer achter dat groene auto's wel degelijk leuk kunnen zijn. Renault bewijst dat nog maar eens met de Dezir Concept, die bovendien de eerste Renault is die onder de supervisie van Laurens van den Acker is ontworpen.
Mede daarom is de Dezir een belangrijke auto. Toekomstige Renaults, waaronder de volgende generatie Clio, krijgen trekken van de Dezir. Van den Acker brengt meer passie in de ontwerpen, belooft het Franse merk. De Dezir is de eerste uit een serie concept-cars die de intenties van Renault moeten aangeven.
Renault meldt dat het begrip 'life cycle' voortaan centraal staat. Het verwijst naar de verwevenheid tussen de auto's van het merk en de sleutelmomenten in het leven van de koper. Hierbij moeten we denken aan verliefdheid, het ontdekken van de wereld, het stichten van een gezin, het vinden van een baan, vrije tijd nemen en het vergaren van kennis. Aldus Renault.
Vlotte jongen
Genoeg gezweefd, gelukkig heeft het merk ook technische specificaties van de concept-car vrijgegeven. En we moeten zeggen, ze zien er goed uit. De elektromotor is in de basis dezelfde als die van de Fluence Z.E., maar in de Dezir is het vermogen toegenomen tot 150 pk. Het maximumkoppel is 226 Nm. De kracht gaat naar de achterwielen.
Dit, in combinatie met een leeggewicht van 830 kilogram, zorgt ervoor dat de concept-car een vlotte sportwagen is. Het gewicht is laag gehouden door het gebruik van kevlar en een onderhuidse constructie die gelijk is aan die van de heftige Mégane Trophy racer. Het resultaat is een sprint naar 100 km/h in 5,0 seconden. Naar 50 km/h kost 2,0 seconden. De Dezir heeft regeneratie van remenergie en zelfs heuse KERS-technologie. Deze techniek, bekend uit de Formule 1, zorgt ervoor dat de bestuurder met een druk op de knop extra acceleratievermogen tot z'n beschikking krijgt.
De auto is 4,23 meter lang, 1,97 meter breed en 1,16 meter hoog. De wielbasis is 2,58 meter. De Dezir Concept heeft een pakket lithium-ion accu's aan boord, die een actieradius van 160 km mogelijk maken. Opladen kan op drie manieren. Via een huis-tuin-en-keuken-stopcontact duurt het drie uur. Met een grote stekker is het mogelijk om de accu's binnen 20 minuten voor 80 procent op te laden. Tenslotte is het ook mogelijk om het hele pakket te wisselen met Renaults Quick Drop techniek.
Het grote publiek kan op de Autosalon van Parijs (oktober) kennismaken met de Dezir. Productieplannen zijn er vooralsnog niet.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Renault
Had je deze auto's al gezien?

Renault Austral 1.2 E-Tech full hybrid 200 techno esprit Alpine | Stoel en stuurverwarming | Adaptieve cruise control | Elektrische voorruit verwarming | Elektrische kofferklep |
- 2023
- 15.514 km

Renault Espace 1.6 TCe Aut. Initiale Paris 4-Control Leder|Pano|Camera|HUD|LED
- 2015
- 144.400 km

Renault Captur 0.9 TCe Helly Hansen / Dealer Onderhouden / Navigatie / Cruise Control / Climate Control / Trekhaak 1200 KG /
- 2014
- 108.823 km