Deze spannende hatchback gaat de Kia Ceed opvolgen
Welkom K4 Hatchback
Kia lanceert de laatste tijd het ene na het andere nieuwe model. Ongeacht of ze een elektrische aandrijflijn hebben, zien de jongste Kia-modellen er stuk voor stuk behoorlijk eigenwijs uit. De Kia Ceed is nog een overblijfsel uit de bravere designtijd van Kia, maar ook die auto krijgt op termijn een in het oog springende opvolger. Dat is de fonkelnieuwe hatchback die in dit artikel de hoofdrol speelt: de Kia K4 Hatchback.
Wacht even, ik heb deze auto toch al eerder gezien, horen we je denken. Dat klopt als een zwerende vinger, maar niet eerder zagen we de Kia K4 Hatchback zo goed als nu. De Kia K4 – verwar hem niet met het gelijknamige model dat in China tot 2020 werd geleverd – beleefde in maart 2024 als Kia K4 Sedan zijn publieksdebuut. Tijdens de presentatie van die nieuwe vierdeurs liet Kia's designbaas Karim Habib al een stel platen van de later te verschijnen hatchbackversie ervan zien. We konden je de Kia K4 Hatchback dus al eerder voorschotelen, maar niet zo goed als nu.

Kia K4 Hatchback: helemaal Kia anno 2025.
De Kia K4 Hatchback is nu namelijk officieel gepresenteerd. In de Verenigde Staten fungeert de K4 als opvolger van de in Nederland niet leverbare Forte. Waarom de auto dan zo relevant is voor Europa? Welnu, er zijn al ingepakte testexemplaren van de K4 Hatchback op Europese bodem betrapt. Dat kan maar één ding betekenen: de Kia K4 Hatchback gaat hier de Ceed opvolgen. Daarmee is de K4 Hatchback goed voor de helft van de Ceed-vervanging. In de vorm van de nieuwe en helemaal elektrische EV4 (hatchback en sedan!) heeft Kia straks namelijk ook een elektrisch alternatief voor de Ceed op de menukaart staan.
Wat design betreft sluit ook de Kia K4 Hatchback naadloos aan bij zijn gewaagd gelijnde zustermodellen. We zien Kia-kenmerkende StarMap-verlichting, scherpe hoeken, strakke lijnen en vooral heel veel details. Kijk maar eens naar de koelopeningen in de bumper, naar de in de C-stijlen verstopte portiergrepen en het zwarte stuk kunststof dat de raampartij aan de voor- en achterzijde optisch met elkaar verbindt.

Kia K4: grote schermen en vrij minimalistisch design.
Hoe Kia de K4 Hatchback in Europa noemt als hij hier de Ceed aflost? Dat is nog even de vraag. Het is mogelijk dat Kia zijn modelnamenbeleid internationaal stroomlijnt en ook in Europa kiest voor 'K4', al valt niet uit te sluiten dat de modelnaam Ceed hier gewoon weer terugkeert. Die zegt behoorlijk wat Europeanen namelijk wat. Ook wat betreft aandrijflijnen tasten we nog enigszins in het duister. De 190 pk sterke geblazen 1.6 T-GDI die in de Verenigde Staten in de K4 is gehangen, verwachten we hier niet. De turboloze 2.0, die 147 pk sterk is, verwachten we hier evenmin. Beide machines moeten het namelijk zonder enige vorm van elektrificatie doen. Reken dan voor de Europese varianten in elk geval op mild-hybride motorversies en misschien zelfs wel op varianten met een stekker.