Deze Saab 9-7X was maar bar weinig Saab - In het wild

GM-kunstje

In het wild: Saab 9-7X

Ruim voordat het jarenlange zieltogen van Saab begon, had het Zweedse merk al moeite om de boel financieel op de rit te krijgen en te houden. Onder de vleugels van General Motors werden de 9-3 en 9-5 technische zustermodellen van de Vectra, al kreeg Saab bij die modellen nog de ruimte er in zekere zin een eigen draai aan te geven. Bij deze Saab 9-7X had het die ruimte bepaald niet.

Dat Saab onder beheer van General Motors bestaande techniek kreeg toegespeeld, was natuurlijk niet zo verrassend. General Motors wilde van Saab een winstgevend merk maken en parkeerde de in 2002 gepresenteerde tweede generatie 9-3 op het Epsilon Platform dat we in Europa al kenden van de Opel Vectra en dat later ook een plekje kreeg onder de Signum, Fiat Croma én Cadillac BLS. De laatste 9-5 werd jaren later op leest van de Insignia geschoeid en meer nog dan bij de 9-3 wist Saab dat model een écht eigen uitstraling te geven. Toch zijn er een paar voorbeelden van Saabs die simpelweg weinig meer waren dan het resultaat van een vrij makkelijke rebadge-sessie. Denk maar eens aan de in Nederland nooit geleverde Saab 9-2X: een Subaru Impreza Plus met een eigen snuit en kont, maar vooral aan deze op nog eenvoudigere wijze tot Saab omgebouwde SUV.

Saab 9-7x

De Saab 9-7X op deze foto's lijkt in onze Europese ogen wellicht het meest op een omgetoverde Chevrolet Trailblazer. Feitelijk is het meer een ver-Saab-de versie van een zustermodel daarvan: de Oldsmobile Bravada. General Motors zette in 2004 een dikke rode streep door Oldsmobile, maar vond het zonde om de toen pas twee jaar oude Bravada de shredder in te rijden. De Oldsmobile Bravada kreeg achterlichtunits met witte beglazing - net als de 9-3 - en het typische Oldsmobile-front werd vervangen door een kenmerkend Saab-gezicht. Op het eerste gezicht waren er verder geen aanpassingen, maar niets is minder waar. Wie de Bravada naast de 9-7X zet, ziet dat de Saab het zonder sierstrips op de flanken moest doen. Dat het derde zijruitje visueel prima aansloot bij dat van de toen actuele 9-5 Estate was niets dan toeval. Ook in het interieur werden Saab-elementen toegevoegd, compleet met Saab-kenmerkende ventilatieroosters en de op ingenieuze wijze uitklapbare bekerhouder die je destijds ook in de 9-5 aantrof.

De Oldsmobile Bravada die als basis voor de 9-7X diende.

Net als z'n technische basis was de Saab 9-7X een body-on-frame SUV waar in ieder geval in Nederland vrijwel geen vraag naar was. Hij was in Europa enkel leverbaar met een 4.2 zes-in-lijn én met een 5,3 liter grote V8. In de Verenigde Staten is ook een 9-7X Aero geleverd, met de 6.0 V8 van de toen actuele Corvette. De Saab 9-7X kwam in 2005 op de Nederlandse markt met de 4.2 zespitter én met de 5.3 V8, maar vertrok drie jaar later na officieel acht leveringen al met stille trom. Het was overigens niet de enige SUV van General Motors die tot Saab werd en die in Nederland leverbaar was. Zo durfde de importeur het in 2011 aan om de Saab 9-4X - een technisch zustermodel van de toen actuele Cadillac SRX - naar ons land te halen. Dat model hield het bij ons nog geen jaar vol. Dat had overigens minder met de auto zelf te maken dan met het op de fles gaan van Saab.

Ook vanbinnen een beetje eigen.

De Saab 9-7X op deze foto's liep ondergetekende in Utrecht tegen het lijf. We gaan het niet hebben over 't feit dat hij niet zo fris geparkeerd staat. Wél over z'n aandrijflijn: dit is namelijk een exemplaar met de 300 pk en 447 Nm sterke achtcilinder in 't vooronder. Die machine helpt de bijna 2.300 kilo zware 9-7X in 7,8 seconden aan een snelheid van 100 km/h, maar ook aan een gemiddeld verbruik van 15,5 l/100 kilometer. 1 op 6,5 dus. Dit gitzwarte exemplaar heeft géén gasinstallatie, wat gezien de plannen voor lpg-auto's op fiscaal vlak achteraf eigenlijk helemaal zo gek nog niet is. Een echte Saab? Niet helemaal, maar het verhaal achter 't model vinden we interessant genoeg om 'm een warm plekje toe te kennen in onze autoharten.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.