Deze Opel Monza is aan het overleven – In het Wild

Patina of bijna terminaal?

Opel Monza

Gebruikssporen kunnen ontzettend charmant zijn op een klassieke auto, maar bij deze Opel Monza gaat het iets verder dan dat. We hopen van harte dat deze in de basis leuke klassieker nog wat langer kan blijven.

We nemen om te beginnen onze hoge hoed af voor de eigenaar van deze Opel Monza, want het is natuurlijk een dikke pluim waard dat iemand zo'n leuk stukje Opel-geschiedenis gewoon op de weg houdt. Tegelijkertijd kunnen we niet anders dan concluderen dat de Monza wel wat liefde kan gebruiken. Al vanaf een afstandje is de forse deuk in het zijscherm te spotten. Gelukkig is het rijdbare schade. We kunnen ons voorstellen dat het niet meevalt om een vervangend paneel in dezelfde kleur te vinden. Hopelijk kan het er toch een keer van komen. Ook begint van voor tot achter het roestspook zijn niet te missen sporen na te laten op de coupé uit 1978. Roest was een gevreesde vijand van de Monza en dat is op dit exemplaar helaas duidelijk zichtbaar.

Mogelijk zijn er ook gewoon plannen om de boel aan te pakken en maken we ons onnodig zorgen. Het is in de basis in elk geval een auto die het zeker verdient. Niet alleen is de Monza in zijn geheel een tamelijk zeldzame verschijning geworden, dit lijkt in eerste instantie ook nog een dikke versie. Achterop staat 3.0 E. Volgens de kentekengegevens is het echter een 2.8. Hoe dan ook: in de neus van deze Monza van de eerste lichting ligt een zes-in-lijn, alleen waarschijnlijk dus wel eentje zonder inspuiting.

Opel Monza

Verder wordt uit de kentekengegevens duidelijk dat de Monza nu ruim vier jaar bij zijn huidige eigenaar is. Ondergetekende komt de auto vaker tegen op verschillende parkeerplaatsen, dus er wordt gewoon nog dagelijks mee gereden, lijkt het. Tal van de eerdere eigenaren deden er aanzienlijk minder lang mee, dus dat zegt ook al wel wat over het huidige baasje van de Monza. Nu maar hopen dat de spraakmakende Duitser vanuit die trouw ook nog wordt klaargemaakt voor een langere toekomst. Een beetje patina kan trouwens ook leuk zijn; het hoeft echt niet meteen een smetteloze auto te worden.

Signalement

Merk Opel
Model Monza 2.8 S
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 4 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.290

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.784 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 214 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.692 mm / 1.734 mm / 1.380 mm
Wielbasis 2.683 mm
Massa leeg 1.375 kg
Laadvermogen 525 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 700 kg
Banden175R14Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,0 s

Lezersreacties (35)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.