Deze Opel Agila is een échte kerstslee - In het Wild
Fijne kerst!
'Wacht even, Krijgsman', horen we je denken. 'Is een Opel Agila tegenwoordig een In het Wild-optreden waard, of druk je ons hier je persoonlijke autosmaak onder de neus?' Zeker niet. Dit is namelijk niet zomaar een Opel Agila, maar een heuse Color Edition. O, én het is een échte kerstslee!
De eerste Opel Agila was natuurlijk niets meer dan een tot Opel herstickerde en iets aangepaste versie van de tweede generatie Suzuki Wagon R+. Ondanks dat de Agila op deze foto's geen 'Ar' is, is het toch een heuse kerstslee. Het door AutoWeek-lezer Daniël Spoelder (Daniël, bedankt!) gekiekte exemplaar is enthousiast volgehangen met tientallen meters aan kerstverlichting. Hij draagt zelfs een heuse arrenslee inclusief rendier op zijn dak en ook de dakdragers zijn gezellig uitgedost. Als je hiervan niet tegen elkaar aan wil kruipen, dan weten wij het ook niet meer.
Valt er nog wat te vertellen over de Agila zelf? Jazeker. Zoals gezegd is deze eerste generatie Agila weinig meer dan een tweede generatie Suzuki Wagon R+ waar Opel zijn eigen sausje overheen heeft uitgegoten. Dat sausje bevat meer ingrediënten dan slechts wat Opel-logo's. De Agila had namelijk een eigen grille, compleet met eruit lopende zilverkleurige sierstrip, en zelfs volledig eigen bumperwerk. Zowel voor als achter. Het is je mogelijk nooit opgevallen, maar de Opel Agila heeft zijn kentekenplaat achter ook op een andere plek zitten dan het origineel van Suzuki. Bij de Wagon R zit de plaat namelijk in de achterbumper, bij de Agila in een daarvoor gedrukt lager gelegen deel in de achterklep. Dat dieper gelegen deel blijft bij de Wagon R+ opmerkelijk genoeg vrij van invulling. De achterlichten van de Agila zijn daarbij ook anders ingevuld dan die van z'n Suzuki-broertje.
We zijn er nog niet. Ondanks dat deze inmiddels al 22 jaar oude Opel Agila geen tweekleurige N-Joy is, is het toch een kleurrijk geval. We hebben hier namelijk te maken met een heuse Color Edition uit 2003. De Color Edition had onder meer een knalblauw óf knalrood meubilair, compleet met inzetstukken in de portieren en gordels in dezelfde kleur. Spannend, toch? De Color Edition was daarbij enkel leverbaar met de krachtigste motor die Opel in de Agila kon leveren: een 75 pk sterke 1.2 zestienklepper. Dat motortje hielp de Agila in een voor een auto in dit segment heel respectabele 13,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Wie minder haast had en voor een Agila met twaalfkleps 1.0 driecilinder ging, moest genoegen nemen met 58 pk en 0-100-tijd van 18 seconden. Nu we het toch over de motortjes hebben: dat zijn stuk voor stuk Opel-machines. De Wagon R+ had op zijn beurt eigen Suzuki-machines, blokken met een slagvolume van - in Europa - 1.0 en 1.2 liter.
Genoeg Agila-gezever. We zijn beland bij waarom hij vandaag digitale ruimte inneemt. Dit vrolijke Agilaatje is natuurlijk een ideale aanleiding voor ondergetekende én de nieuwsredactie om jullie allemaal een fijne kerst te wensen. Bij dezen: zalig kerstfeest!