Deze nieuwe politieauto horen inbrekers niet aankomen

Slecht nieuws voor boeven

politieauto's
politieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'spolitieauto'sex-politieauto taxipolitieauto'spolitieauto's

Een nieuwe auto is altijd een feestje. Daarom wordt 2025 een vrolijk jaar voor de Nederlandse politie, want niet alleen de bekende Mercedes-Benz B-klasse, maar ook de Audi A6 Avant met politiestriping nadert het einde van zijn contract. Tijd voor een kennismaking met de nieuwe basispolitievoertuigen, de BMW X1 en Ford Kuga, en een gesprek met de man die de benijdenswaardige taak had al die nieuwe politieauto’s aan te schaffen.

De Nederlandse politie krijgt nieuwe auto’s. De afgelopen zeven jaar was de Mercedes-Benz B-klasse het basispolitievoertuig. Dat contract loop af en dat betekent dat de volgende zeven jaar alle afzwaaiende politie-Benzen door iets anders zullen worden vervangen. De keuze is gevallen op de BMW X1 sDrive 18i en de Ford Kuga Hybrid (een versie de niet in de Nederlandse prijslijst staat; wij hebben alleen de PHEV) en bij de onthulling van die auto’s op het circuit van het politie-opleidingscentrum in Lelystad mogen we zelf een stukje met gillende sirene en zwaailichten (toch een diepe wens van elk jongetje) over het asfalt planken. Bovendien spreken we met de man die het keuzeproces begeleidde. Peter Brouwer is als hoofd vaar- en voertuigen verantwoordelijk voor alles wat vaart en rijdt bij de politie in Nederland.

politieauto's

Geen leveringsproblemen voor politieauto's

Dat de B-klasse door twee modellen wordt vervangen, heeft te maken met de situatie in de wereld, legt hij uit: “Er zijn de laatste jaren veel leveringsproblemen geweest, onder meer met chips, grondstoffen en onderdelen. Daarom kijken we ook naar geopolitieke ontwikkelingen, zoals de oorlog in Oekraïne, waar ook veel onderdelen vandaan komen”, aldus Brouwer. Door twee modellen van verschillende merken te kiezen, hoopt de politie minder vatbaar te zijn voor dat soort problemen. Naast de hybride Kuga en de benzine-X1 komt er ook nog een volledig elektrische politieauto en daarvoor viel de keuze op de Skoda Enyaq.

Praktijktests

Zoals altijd bij dit soort zaken gebeurde de aanschaf van de de nieuwe politieauto’s via een Europese aanbesteding. De politie stelt een pakket eisen samen, waarbij zaken als topsnelheid, bodemvrijheid, actieradius, ergonomie en kofferruimte een belangrijke rol spelen. “We hebben scherp gekeken naar leerpunten in de huidige auto’s, maar ook wat er op dit moment beschikbaar is aan nieuwe modellen. Dat was zeven jaar geleden echt anders. Ditmaal konden meerdere segmenten inschrijven, wat leidde tot deze cross-over-SUV’s.” Na de eerste selectie begint de politie met uitvoerige praktijktests. Dat gebeurt in de eerste instantie met gewone uitvoeringen, zoals die bij de dealer in de showroom staan. Brouwer: “Daar zetten we iets op om de dakset te simuleren en we leggen er een gewicht in dat overeenkomt met het gewicht van de politie-uitrusting. Rijtesten doen we op de openbare weg en bij de RDW in Lelystad, ook met politiemensen uit de praktijk.” De politie rekent met zo’n vierhonderd kilo extra door het materiaal, de uitrusting en de bepantsering van beide voorportieren. Daarmee worden de auto’s over het circuit gejaagd, slalomproeven afgelegd en verkeersdrempels getrotseerd. Zelf mag ik die proeven ook doen en inderdaad, het meergewicht zeult er bij elke beweging fors aan.

politieauto's

Bewapening

Naast de veerkarakteristiek, het stuurgedrag en de bodemvrijheid let de politie ook op binnenruimte en ergonomie. Dat laatste levert speciale uitdagingen op, vertelt Brouwer: “Het pistoolholster was vroeger van leer, maar tegenwoordig is dat hard, wat veel meer drukpunten op de heupen oplevert. In de Mercedes moesten we dat achteraf aanpassen, nu hebben we dat vanaf het begin in de aanbesteding meegenomen. Daardoor is de middentunnel lager, in combinatie met een wat hogere gordelvanger, waardoor je met alle bewapening aan je koppel prettiger zit.”

“De merken die als winnaar uit de bus komen, krijgen een voorlopige gunning”, vervolgt Schouten. “Met die merken, in dit geval BMW en Ford, hebben we drie maanden praktijk gereden op een aantal basisdiensten. Daar komt geen ander merk of type auto uit, maar wel kleine aanpassingen. Die vielen reuze mee, denk aan de positie of kleur van bepaalde knoppen.” Over welke modellen gedurende het proces afvielen en waarom wil Schouten niet kwijt, maar hij vertelt graag waarom het deze twee auto’s werden: “Bij BMW vinden wij de authority line heel prettig. Dat zijn speciale uitvoeringen voor overheidsdiensten. Zo hebben die auto’s twee accu’s. Het elektrische circuit voor de auto en de op- en inbouw zijn volledig gescheiden. Dan weet je ook sneller en nauwkeuriger problemen te isoleren: zit het in de auto of in de uitrusting? Bij de Ford vinden we het mild hybride-systeem heel prettig. Het rijden, maar voor woninginbrekers is het een nieuwe uitdaging. We kunnen de verlichting en het rijsignaal volledig uitzetten, zodat ze ons niet meer kunnen horen aankomen.”

politieauto's

De X1 en de Kuga zijn niet de enige nieuwelingen bij de politie. Ook het contract met Audi voor de snelle interventievoertuigen (SIV), de A6 Avant TDI die de afgelopen jaren heer en meester op ’s lands snelwegen was, loopt dit jaar af. De Audi’s zullen worden vervangen door de Mercedes-Benz E450d 4-Matic AMG-line. Verder krijgen de BMW’s en Fords volledig elektrisch gezelschap in de vorm van de Skoda Enyaq. Die laat nog een half jaar tot een jaar op zich wachten, want, zo legt Brouwer uit: “Dat was een aparte aanbesteding, omdat je voor een EV een andere eisenlijst moet opstellen. Daar zijn we een jaartje later mee gestart.”

Politieauto's goed onderhouden

Uiteraard spreek je bij dit soort opdrachten over serieuze aantallen. In Nederland rijden op elk moment zo’n elfhonderd à twaalfhonderd basis-politieauto’s rond, maar die worden gedurende de looptijd van het contract vervangen. Dat gebeurt na zeven jaar of 200.000 kilometer, in de meeste gevallen wordt het laatstgenoemde criterium als eerste bereikt. Gemiddeld duurt de politiedienst van zo’n auto tussen de drie en zes jaar, vertelt Brouwer. “Daarna worden ze ontdaan van alle politiespullen en de striping en wordt de navigatie gewist, om te worden geveild.” Dat zijn tweedehandsjes die het flink voor hun kiezen hebben gehad.. “Maar ook ontzettend goed onderhouden!”, pareert Brouwer lachend. “Je ziet in Amsterdam nog wel eens een witte Volkswagen Touran als taxi. Als daar sidebars onder zitten, dan weet je: ex-politie.

ex-politieauto taxi

Ex-politieauto.

Elektrische politieauto

Je zou zeggen dat we op deze zelfde plek over zeven jaar kennis komen maken met uitsluitend elektrische politieauto’s. Immers, het nieuwe contract loopt in 2032 af, wanneer in Nederland uitsluitend nog uitstootvrije auto’s mogen worden verkocht. Brouwer is daar echter nog lang niet zeker van: “Zeker, de automarkt gaat die kant uit. Wij kunnen wel ontheffing krijgen voor bepaalde zaken, maar de markt moet de auto’s nog wel kunnen leveren. Maar we willen als politie heel graag groen zijn en we hebben de markt ook te volgen. Onze reis- en poolauto’s zijn al honderd procent elektrisch, bij de basisauto’s gaan we nu naar een derde. Zo kijken we per voertuigsoort wat de markt biedt. De laadpalen moeten er echter ook op tijd zijn. Wij hebben auto’s staan op 450 locaties. Daar moet je dan wel op tijd en voldoende laadpalen krijgen, zonder problemen met de installatie en netcongestie. Verder wil je als politie ook niet volledig afhankelijk zijn van elektriciteit. We hebben echt enorme afwegingen te maken, maar wel met een contract voor zeven jaar.”

politieauto's

Technische gegevens nieuwe politieauto's

Ford Kuga 2.5 HybridBMW X1 sDrive 18i
Max. vermogen140 kW (190 pk)100 kW
Max. koppel200 Nm230 Nm
0-100 km/h9,1 s9,2 s
Topsnelheid196 km/h208 km/h

Let op: fabrieksopgaven zonder de circa 400 kg zware politiebepakking.

Lezersreacties (65)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.