Deze handige compacte hatchbacks koop je voor €10.000
Een Duitser, een Fransoos en een Japanner
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Nadat we de afgelopen twee weken met zes portretten van SUV's de hoogte in gingen, zijn we deze week weer down to earth door middel van het voorschotelen van drie compacte hatchbacks. We schreven het al eerder: een auto uit het B-segment is tegenwoordig heel volwassen. Groot genoeg voor een klein gezin plus zijn bagage en voorzien van voldoende comfort- en veiligheidsverhogende zaken kan zo’n compact best dienstdoen als vakantievervoer. En dankzij zijn relatief bescheiden afmetingen en dito draaicirkel voelt zo’n kleine rakker zich nog steeds thuis in druk stadsverkeer. We portretteren twee verkoopknallers en een outsider.
Volkswagen Polo 1.2 TSI 90 pk BMT Edition – 2014 – 103.106 kilometer – €9.650
Onze criteria van deze week: prijs tussen de 9 en 10 mille, handgeschakeld, vijfdeurs en de benzinekrachtbron moet minstens 75 pk sterk zijn. We beginnen met de gewilde Volkswagen Polo. Met ons wensenlijstje is de spoeling niet dun en dat is prettig. Uit het omvangrijke aanbod lichten we deze Volkswagen Polo eruit: nu eens geen zwarte R-line, maar een bruinmetallic Polo zonder veel opsmuk. Leeftijd, kilometerstand en prijs komen overeen met die van de andere twee, maar over garantie wordt niet gerept. Wel heeft de compacte Duitser al een onderhoudsbeurt gehad. Van ons trio heeft de Polo de meest serieuze inborst. Hier een geblazen viercilinder, die bij fel accelereren zowaar zorgt voor een duw in je rug. Voor de prestaties maakt het weinig uit (de Polo is wel het minst zuinig), wel voor de grootste trekkracht bij het meest bescheiden toerental.
Geen fratsen in het interieur: alles zit waar je het verwacht, op de bouwkwaliteit hebben we niets aan te merken, maar verwacht geen spielerei. Achterin biedt de van de eerste eigenaar afkomstige 1-TKG-96 de meeste ruimte, ook voor volwassenen. Het meubilair is stevig, dus wij prefereren de 208-zetels. Rijtechnisch zit de Polo eveneens gedegen in elkaar. Hij geeft je altijd voldoende vertrouwen, maar mist het sprankelende van de 208 of het sportieve van de 2. Getoond model is de Edition, een uitloopmodel om de nieuwe Polo aan te kondigen (of de faceliftversie, bij Volkswagen is dat niet altijd even duidelijk). Vaak zijn dat soort lokkertjes extra rijk aangekleed, maar ten opzichte van zijn opponenten van deze week mist hij onder meer navigatie, leer en airco ... Anderzijds: wat er niet opzit, kan ook niet kapot. Fijn, want ook de Polo vraagt om nauwgezet en tijdig onderhoud. Wel waren ten tijde van de geboorte van deze occasion de ergste TSI-problemen voorbij.
Signalement
Merk Volkswagen
Type Polo 1.2 TSI 90 pk BMT Edition
Bouwjaar april 2014
Kilometerstand 103.106
Vraagprijs €9.650
Waar te koop? Akron Auto’s, Nieuwerbrug aan den Rijn
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.197 cc, turbo
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 4.500 tpm
Max. koppel 160 Nm bij 1.500 tpm
Bagageruimte 280/952 l
Max. aanhanger geremd 1.000 kilo
Gem. verbruik 1 op 20,4
0-100 km/h 10,9 s
Topsnelheid 182 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Peugeot 208 Oxygo 1.2 PureTech 82 – 2014 – 102.061 kilometer – €9.950
Nog zo’n verkoopknaller is de Peugeot 208, maar dat je een van de publiekslievelingen bent, wil nog niet zeggen dat je foutloos door het leven gaat. Met name de motoren zijn gevoelig voor tijdig en juist onderhoud. Geef je dat niet, dan kunnen er problemen ontstaan, met als gevolg dat sommigen het over PurePech hebben in plaats van PureTech. Dat je in zo’n compacte Fransman niet op een houtje hoeft te bijten, toont deze Peugeot 208 aan met onder meer leren bekleding. Dat moet dan je wens ook zijn, want voor ons budget treffen we diverse jongere en minder ervaren 208’s aan, en minder luxueus dan de 3-TFD-18 (toch al vier ex-eigenaren …). Het appetijtelijke uiterlijk (maar smaken verschillen) vertaalt zich in de wegligging. Het lichte, kwikzilverige dat de 206 kenmerkte, heeft plaatsgemaakt voor een wat gedegener weggedrag, maar saai rijdt het kleine leeuwtje allerminst. En vanwege het – niet-storende – driecilinderroffeltje van de atmosferische 1.2 (82 pk) lijkt het ook nog allemaal wat sneller te gaan dan in werkelijkheid.
Typisch Frans: zeker voor deze klasse prima meubilair, maar de ruimte achterin houdt niet over. Daarin toont de Polo zich heer en meester, Ook wennen is het dashboard met de hooggeplaatste klokkenwinkel. Naar verluidt is die ooit bedacht om een head-up display uit te sparen, maar wij vermoeden toch een beetje l’art pour l’art. Hoe dan ook: de een vindt het een voltreffer, een ander kan maar niet wennen aan zo’n opstelling. Proefzitten en -rijden is beslist aan te raden! Zoals gezegd, is de uitrusting erg compleet: DAB-audio, navigatiesysteem, cruisecontrol, parkeersensoren achter, regensensor, trekhaak (geremd trekvermogen 1.150 kilo), automatisch inklapbare buitenspiegels, stoelverwarming vóór, klimaatregeling en lichtmetalen wielen, het het zit er allemaal in, aan of op. Ook inbegrepen: een grote beurt, een verse apk en één jaar Bosch-mobiliteitsgarantie. Bovag-garantie kost echter extra. Altijd doen, om de gevolgen van eventuele pure pech te verzachten!
Signalement
Merk Peugeot
Type 208 Oxygo 1.2 PureTech 82
Bouwjaar januari 2014
Kilometerstand 102.061
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Autobedrijf Flik, Lemelerveld
Technische gegevens
Motor 3-cil. in lijn, 1.199 cc
Max. vermogen 60 kW/82 pk bij 5.750 tpm
Max. koppel 118 Nm bij 2.750 tpm
Bagageruimte 285 l/1.076 l
Max. aanhanger geremd 1.150 kilo
Gem. verbruik 1 op 22,2
0-100 km/h 12,2 s
Topsnelheid 175 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Mazda 2 1.5 SkyActiv-G 90 Skylease+ – 2015 – 153.395 kilometer – €9.950
Na een Duitse en een Franse verkooptopper kan de Japanse afvaardiging niet achterblijven. De eerste gedachten gaan dan uiteraard naar een Yaris, maar omdat we die al eerder portretteerden, slaan we de compacte Toyota over. Zoeken we een gebruikte Japanner die sprankelender is dan de Polo en degelijker dan de 208, dan komt de Mazda 2 bovendrijven. Deze leuke stuurmanswagen staat veel minder op de radar dan de andere twee, wat resulteert in slechts een handjevol hits, waaronder deze Mazda 2: twee eigenaren hebben er sinds september 2015 ruim anderhalve ton mee afgelegd en nu staat de blauwe occasion bij de Mitsubishi-dealer in Hellevoetsluis te wachten op de derde.
Net als de grotere 3 lijkt de 2 om de bestuurder heen te zijn gebouwd: je zit laag en ingekapseld, het dashboard – met iDrive-achtige bedieningsknop – laat zich intuïtief bedienen en als vanzelf valt je rechterhand op de pookknop. Gaan we rijden, dan vallen de directe besturing en de agiele rijeigenschappen à la Ford Fiesta op. Een duw in de rug blijft achterwege – hier is geen turbomachine onder de kap – maar de 1.5 doet smeuïg zijn werk. Zo pleziert de 2 met name de bestuurder, want achterin kom je er bekaaider van af, zeker in vergelijking met de Polo. De beschikbare ruimte valt voor volwassenen tegen, terwijl de oplopende taillelijn en het donkere interieur een opgesloten gevoel geven. Deze Skylease+ zit goed in zijn spullen. Stoelverwarming voor en achter, lane en hill assist, navigatiesysteem, start-stopsysteem, parkeersensoren achter, regensensor, dodehoekassistent, alarm, privacy glass achter, led-koplampen en lichtmetalen wielen zijn enkele aanwezige features. Jammer is dat enkel de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. Gezien uitvoering, leeftijd en kilometerstand vermoeden wij dat dit een ex-leaseauto is die veel snelwegkilometers heeft gereden. Dat is mooi, want daar slijt een auto het minst van. Sowieso is de bouwkwaliteit van de kleinste Mazda prima in orde.
Signalement
Merk Mazda 2
Type 1.5 SkyActiv-G 90 Skylease+
Bouwjaar september 2015
Kilometerstand 153.395
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Auto Romar BV, Hellevoetsluis
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.496 cc
Max. vermogen 66 kW/90 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 148 Nm bij 4.000 tpm
Bagageruimte 280 l/950 l
Max. aanhanger geremd 900 kilo
Gem. verbruik 1 op 22,2
0-100 km/h 9,4 s
Topsnelheid 183 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Welke compacte hatchback spreekt jou het meest aan?
Bijna elk merk biedt of bood wel een hatchback in het B-segment aan. Kijken we naar de occasionmarkt, dan loopt de keuze van de Abarth Punto (nieuw niet meer leverbaar) tot de Volkswagen Polo, met allerlei merken en modellen daartussenin. De een is wat ruimer, de andere behept met een speelser uiterlijk en/of weggedrag, terwijl een derde weer wat rianter is uitgerust. Wij portretteerden twee verkooptoppers en een interessante outsider. Welke vierwieler zou jouw keuze zijn? Of geef je de voorkeur aan een andere compacte hatchback? Wij horen het graag!