Deze Ford Granada veranderde van werkpaard in sierpaard
Statige pakezel
Met een Ford Granada was je in de jaren 70 en 80 helemaal het heertje. Had je een Granada Stationwagon, dan kon je goed voor de dag komen én je halve huisraad meenemen. Ook in 2024 lukt dat zo te zien nog heel aardig.
Misschien denk jij ook wel eens met een zekere weemoed terug aan de tijd waarin merken als Opel, Peugeot en Ford nog volop meededen in hogere segmenten. De Opel Senator, Peugeot 605 en Ford Granada hadden iets magisch, omdat het kort door de bocht een soort uit de kluiten gewassen versies leken van hun veelvoorkomende middenklasse-broertjes. Tegenwoordig is het al helemaal een bijzonder treffen. We kunnen ons dan ook voorstellen dat AutoWeek-forumlid Johan82 (die we net als gisteren mogen bedanken voor deze spot) onder de indruk was van deze Ford Granada uit 1984.
Vergeleken met veel moderne auto's valt het formaat van zo'n Granada Stationwagon wel mee, maar op de één of andere manier is het nog altijd een behoorlijk slagschip om te zien. Zijn hoekige en verhoudingsgewijs lange neus, de grote raampartijen en de dikke bumpers helpen 'm daarin behoorlijk. Bovendien is zo'n Granada relatief helemaal niet zo hoog, waardoor hij vrij breed op zijn wielen lijkt te staan. Er komt echt wat aan als je zo'n ding in je binnenspiegel ziet opdoemen, ook nu nog. Bovendien kun je zonder enige moeite door blijven gaan met inladen als je wat wilt meenemen achterin. Zo te zien doet de huidige eigenaar dat graag en mag de Granada zich nog steeds bewijzen als pakezel.
Dikke kans dat deze - overigens wel redelijk bescheiden - Granada 2.0 ooit ook nieuw is gekocht met als voornaamste doel om een gezin en een beste bult bagage op comfortabele wijze te kunnen vervoeren. Een financieel welgesteld gezin, ongetwijfeld, dat dat ook graag uitstraalde. Ging het echter puur om de uitstraling, dan was de sedan de beste optie, want zo'n Granada Stationwagon was toch wat meer een werkpaard. Tegenwoordig is het juist vooral een sierpaard, niet in de laatste plaats omdat deze Granada in een bijzonder knappe staat lijkt te verkeren. Pas op 25-jarige leeftijd is deze voormalige opper-Ford in ons land geregistreerd, inmiddels bivakkeert hij alweer 13 jaar bij zijn huidige en overduidelijk zorgzame baasje.