Deze Ford Five Hundred is ingetogen imposant - In het Wild

Europese trekjes

Ford Five Hundred

De Ford Five Hundred zegt je mogelijk niets of niet zo veel. Leuk dus dat we dankzij AutoWeek-forumlid JFR er eentje in de spotlights kunnen zetten. Een mooie reden om er eens dieper op in te duiken.

De kans is groot dat de Ford Taurus en de Ford Crown Victoria je wel wat zeggen, maar er stond ooit in onder meer de VS ook even een andere grote sedan in de Ford-showroom: de Five Hundred. Dat was een beetje een vreemde eend in de bijt. Hij was om te beginnen duidelijk wat kleiner en Europeser om te zien dan de Crown Victoria, maar een slagje forser dan de vierde generatie Taurus die hij moest opvolgen. Ford besloot om het over een wat andere boeg te gooien in dit segment en ging bij de Five Hundred voor een ingetogen statigheid met vleugjes van Europese tegenstrevers. Vooral aan de daklijn was dat laatste goed te zien, die zag eruit alsof hij zo van een Audi A6 geleend kon zijn. Niet geheel verwonderlijk, als je bedenkt dat het ontwerp van de Ford Five Hundred ontstond onder leiding van J Mays, die in de jaren 90 nog aan de tekentafel stond bij Audi.

Ford Five Hundred

Niet alleen het uiterlijk vertoonde wat Europese trekjes, ook op technisch vlak was er een duidelijke link met ons continent. De Five Hundred troonde namelijk op het Ford D3-platform en dat was een afgeleide van de Volvo P2-basis. Zodoende was deze Five Hundred technisch verwant aan de Volvo's S60/V70/XC70, S80 en XC90. Dan denk je wellicht al snel dat hier ook een vijfpitter in leverbaar was, maar dat was niet het geval. Een 3.0 V6 was de enige keuze. Dat blok kenden we hier in de basis wel weer van onder meer de Jaguar S-Type, de Mazda 6 en de Ford Mondeo. Opvallend voor een Amerikaan van dit formaat was dat het voorwielaandrijver was. Je kon 'm zelfs met vierwielaandrijving krijgen met een Haldex-systeem, zoals bij de Volvo's. Hier hebben we zo'n Five Hundred te pakken, zo zien we aan de AWD-badge op de achterklep.

Deze Ford Five Hundred is volgens onze gegevens direct nieuw op Nederlands kenteken gegaan in 2006. Het is daarmee volgens onze gegevens één van de twee Five Hundreds in ons land die hier nieuw geregistreerd zijn. Er zijn ook nog twee geïmporteerde exemplaren. Een behoorlijk zeldzaam ding, dus. De huidige eigenaar koos er in 2014 voor om 'm over te nemen en is er nu dus alweer dik elf jaar mee onderweg. Een originele keuze, die kennelijk prima bevalt. Leuk!

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.