Deze floppers van toen zijn de leuke occasions van nu, helemaal als je een lekkere reisauto zoekt
Buitenbeentjes
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
We gaan het anders doen, moet Renault hebben gedacht toen het een opvolger moesten creëren voor de Safrane. Het E-segment was indertijd verworden tot een bijkans exclusief Duits feestje, dus met een gewone sedan of hatchback maakten de Fransen weinig kans. Daarom kwam Renault met de aparte Vel Satis; een soort opgehoogde rijdende salon, maar zeker geen SUV. Er zijn meer van dat soort fratsen uitgehaald in het eerste decennium van deze eeuw! En dat zijn de leuke occasions van nu.
Opel zat in hetzelfde schuitje. De Omega kon geen potten meer breken en de Senator was al eerder vaarwel gezegd. Op basis van de Vectra (D-segment) kwam het merk met de Signum. Hoger gepositioneerd dan de Signum en de Vel Satis was de R-klasse van Mercedes-Benz, ook al een vierwieler die lastig in een hokje te stoppen was. Met goede bedoelingen kwamen ze op de markt, om die weer roemloos te verlaten. Wij portretteren deze drie buitenbeentjes.
Opel Signum 2.2-16V DGI Cosmo automaat – 2007 – 144.089 kilometer – €4.950
Gemiddeld kostte een Signum zo’n €5.000 meer dan de Vectra waarvan hij was afgeleid. Daarvoor kreeg je een auto die geen gewone hatchback, stationwagon, MPV of SUV was, maar er iets tussenin. Hij was slechts vier centimeter langer dan de Vectra, maar met een wielbasis die 13 centimeter groeide, waren het met name de achterpassagiers die van die meerprijs profiteerden, want de bagageruimte was/is voor zo’n forse knaap niet heel ruim bemeten. Dat deden de Omega en de Senator toch beter, laat staan de grote, statige Diplomat 5.4. Tussen 2003 en 2008 stond de Signum in onze prijslijsten. Hij werd in die periode 1.996 keer verkocht en ook deze Opel Signum hoorde daarbij. Twee eigenaren reden er nog geen anderhalve ton mee.
Voor nog geen vijf mille (over garantie helaas geen woord) staat deze luxe Cosmo (onder meer automaat, cruisecontrol en klimaatregeling, navigatiesysteem, leren bekleding, trekhaak (1.600 kilo geremd trekgewicht), parkeer-, regen- en lichtsensoren, privacy glass achter, metallic lak, lichtmetalen wielen, verwarmbare voorstoelen en automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels) voor je deur, maar wat krijg je dan, behalve een luxe vervoermiddel dat zich niet in een hokje laat drukken? Voornamelijk een hogere Vectra, want het dashboard is zo’n beetje identiek. De grote wielbasis zorgt voor een zee van ruimte achterin. Als volwassene kun je je benen zomaar over elkaar slaan! Omdat de Signum veel techniek met de Vectra deelt, zit het met rijeigenschappen wel snor. De grotere ruimte tussen voor- en achterwielen uit zich op dit vlak in het soepel nemen van golven in het wegdek (bijna deinerig), maar korte richels worden voortreffelijk opgevangen. In bochten helt hij wel iets, terwijl je in snelle bochten heel lichtjes de achterkant voelt opkomen. De 2.2 is net zo goedmoedig, de besturing is direct en geeft voldoende feedback. Eigenlijk een gewone, alledaagse Opel in een niet-alledaags jasje. Wie durft?
Signalement
Merk Opel
Model Signum 2.2-16V DGI Cosmo automaat
Bouwjaar augustus 2007
Kilometerstand 144.089
Vraagprijs €4.950
Waar te koop? Vakgarage Bouma & Sepp, Burgum
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.198 cc
Max. vermogen 114 kW/155 pk bij 5.600 tpm
Max. koppel 220 Nm bij 3.800 tpm
Leeggewicht 1.485 kilo
Bagageruimte 365 l/1.410 l
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1 op 12,0 (NEDC)
0-100 km/h 11,0 s
Topsnelheid 206 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Renault Vel Satis 2.0 Turbo 16V Privilège automaat – 2005 – 109.330 kilometer – €7.450
In het E-segment had Renault wisselend succes. De 20/30 deed weinig, de 25 was – zeker in de eerste jaren – een verkooptopper, terwijl de kwalitatief betere, maar qua uiterlijk anoniemere Safrane weer richting muurbloem ging. Een muurbloem was opvolger Vel Satis eveneens, ondanks (of juist vanwege) diens veel expressievere koets. Tussen 2002 en 2009 vonden 2.187 Nederlandse exemplaren een eigenaar, waaronder deze Renault Vel Satis: drie ex-eigenaren die opmerkelijk weinig kilometers met de forse reiswagen hebben afgelegd. Boze tongen zouden kunnen beweren dat dat komt doordat de auto vaak in de garage stond. In de eerste jaren leed het model namelijk aan nogal wat kinderziektes, vooral van elektronische aard. Geen wonder, want hij deelde veel met de Laguna II … De 92-RB-LG is van 2005, dus het ergste malheur zal er inmiddels wel uitgefilterd zijn. Bovendien biedt de verkoper garantie aan, al is dit tegen een (forse) meerprijs.
Deze top-Renault rijdt zoals hij oogt: als een rijdende salon. Veel aandacht is besteed aan geluidsisolatie. Dat, de riante ruimte voor- en achterin, het grootse comfort, de fraaie kleurstelling van deze occasion (blauw-metallic in combinatie met lichtbeige leren bekleding en houten interieurpanelen) en de riante uitrusting (zo’n beetje alles wat bovenstaande Signum biedt plus zaken als een bandenspanningscontrolesysteem, xenonverlichting en elektrisch verstelbare voorstoelen, waarvan de rugleuning zelfs in delen verstelbaar is voor bijvoorbeeld extra schouderondersteuning) maken lange reizen tot een ontspannen bezigheid. Dat betekent ook dat sportievelingen weinig aan hun trekken komen, de 165 pk sterke turbomotor ten spijt. Daarvoor communiceert het stuur te weinig. Het onderstel is niet al te zacht, maar nodigt niet uit tot ruig hoepelwerk. Ga je toch wat verder, dan blijft het overhellen netjes binnen de perken. Oneffenheden worden moeiteloos gepareerd. Kortom, een heerlijke reiswagen, die meer uitstraling heeft dan de Signum en ook iets hoger in de automobiele pikorde staat. Maar ook voor deze Fransman geldt: wie durft?
Signalement
Merk Renault
Model Vel Satis 2.0 Turbo 16V Privilège automaat
Bouwjaar februari 2005
Kilometerstand 109.330
Vraagprijs €7.450
Waar te koop? Flevo Mobiel, Dronten
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.998 cc, turbo
Max. vermogen 120 kW/165 pk bij 5.000 tpm
Max. koppel 250 Nm bij 2.000 tpm
Leeggewicht 1.655 kilo
Bagageruimte 460 l/1.468 l
Max. aanhanger geremd 1.600 kilo
Gem. verbruik 1 op 9,8 (NEDC)
0-100 km/h 10,2 s
Topsnelheid 205 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Mercedes-Benz R350 4Matic Lang – 2008 – 196.578 kilometer – €9.945
We doen er nogmaals 2,5 mille bovenop en komen terecht bij deze Mercedes-Benz R-klasse, een oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt bedoelde combinatie van (wederom) MPV/sedan/SUV, maar die ook aan deze kant van de oceaan werd aangeboden. In ons land was dat tussen 2006 en 2013 het geval, met 816 verkopen tot gevolg. De 09-HGG-4 was daar niet een van, want dit exemplaar uit 2008 kwam pas een jaar later naar ons land. Import dus. Het is niet de minste uitvoering: R350 4Matic Lang, lezen we. Dat impliceert veel ruimte (de lange versie meet maar liefst 5,17 meter) en (enige) terreinvaardigheid, vanwege de vierwielaandrijving. En over aandrijving gesproken: de atmosferische V6 in combinatie met de zeventraps automaat doet het dan weer goed tijdens lange, snelle reizen. In elk geval zes Nederlandse eigenaren deden dat en legden er gezamenlijk net geen twee ton mee af.
Aan de slijtageplekken hier en daar is dat helaas te zien. Jammer, want het doet afbreuk aan de algehele sfeer van bouwkwaliteit en materiaalgebruik, rust, ruimte en weldaad. Die weldadigheid uit zich in de luchtvering, destijds een optie. In de normale stand veert de R het lekkerst en blijft hij in bochten verregaand neutraal. In de Sport-stand zakt de R richting het asfalt en zijn vering en demping straffer afgesteld, terwijl je in de Comfort-stand deinend over de snelweg zoeft. Welke stand je ook kiest, de besturing is verrassend direct en biedt voldoende feedback. Deze occasion kostte indertijd zonder opties al bijna 85 mille en dat betekent dat er veel op en aan zit. Naast al hetgeen bij de Vel Satis vermeld staat, doet de R350 daar nog zaken als automatisch inklappende buitenspiegels, een entertainmentsysteem achterin, een alarm, 19-inch wielen en een AMG-stylingpakket bij. Aardig afgeladen, maar weet wel dat ook alles kapot kan. Dat, het gewicht van 2.130 kilo en een gezonde dorst leveren een occasion op die een flinke hap uit het huishoudbudget neemt. Garantie tegen meerprijs, dus ook hier: wie durft?
Signalement
Merk Mercedes-Benz
Model R350 4Matic Lang
Bouwjaar januari 2008
Kilometerstand 196.578
Vraagprijs €9.945
Waar te koop? Autobedrijf Westzicht, Apeldoorn
Technische gegevens
Motor V6, 3.498 cc
Max. vermogen 200 kW/272 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 350 Nm bij 2.400 tpm
Leeggewicht 2.130 kilo
Bagageruimte 414 l/2.436 l
Max. aanhanger geremd 2.100 kilo
Gem. verbruik 1 op 8,5 (NEDC)
0-100 km/h 8,4 s
Topsnelheid 230 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave
Drie buitenbeentjes, maar welke moet het worden?
Opel en Renault brachten met de Signum respectievelijk Vel Satis afgeleiden van middenklassers (Vectra, Laguna) die de leegte moesten opvullen die de Omega en de Safrane achterlieten. Voor de R-klasse van Mercedes-Benz gold dat niet: deze auto kwam het gamma versterken. Alle drie zijn het echter buitenbeentjes gebleken, zowel qua conceptie als (daardoor) acceptatie. Welke occasion verdient nog een plek op onze wegen en welke wil je nooit meer tegenkomen?