Deze dikke Duitse SUV’s koop je voor €12.000

Op naar het EK Voetbal!

Audi Q7 occasion

Hoera, het Nederlands elftal heeft zich geplaatst voor het EK Voetbal dat volgend jaar in Duitsland plaatsvindt! Lekker dichtbij, dus dat betekent dat hordes Hollanders achter de spelersbus aanrijden om geen wedstrijd te hoeven missen in Berlijn, Düsseldorf, Hamburg, München en al die andere stadionsteden waar Oranje kan aantreden. Om het gastland te behagen, gaat onze zoektocht deze week uit naar drie dikke Duitse SUV’s.

Een dikke Duitser? Dan kom je tegenwoordig al snel in de SUV-hoek terecht. Geen probleem: van Q7 tot Cayenne en van X5 tot Touareg … keuze te over! Om een flink potje mee te kunnen blazen op de Autobahn gaan we voor niet minder dan een V8. Ons budget: maximaal 12 mille. Qua exploitatiekosten zijn deze jongens simpelweg peperduur, dus we moeten genoeg overhouden om ze rijdend te kunnen houden.

Audi Q7 occasion

Audi Q7 4.2 FSI Quattro Pro Line + - 2008 - 212.624 kilometer - €10.845

Ruim na de Mercedes-Benz ML-klasse en BMW’s X5 kwam Audi met de Q7 op de proppen, maar diens entree ging aan niemand onopgemerkt voorbij. Het leek wel of Ingolstadt met z’n boreling een W140’je wilde doen: in grootte de concurrentie overtreffend, maar daardoor ook pompeus, op het lompe af. Des te opvallender is het dan dat zo’n Audi-in-XL-formaat heel gemakkelijk rijdt. Hij krimpt als het ware om je heen, zodat je met vertrouwen elke parkeergarage tegemoet treedt. Probeer dat maar ‘ns met een Cadillac Escalade of de Mercedes-Benz GL die hieronder staat! Uit het aanbod viel ons deze Audi Q7 op: ruim onder ons budget (zodat je genoeg munten overhoudt om de dorstige, atmosferische V8 te laven), de mogelijkheid tot Bovag-garantie (€ 895, inclusief uitgebreid afleveringspakket - altijd doen met zo’n mastodont!) en net iets meer dan 210.000 kilometer ervaring - peanuts voor een 4.2! Zoals gezegd, rijdt de Q7 bijna als een gewone personenauto: geen op-de-bok-gevoel, licht en direct sturend …

Audi Q7 occasion

Minder king of the road-achtig zoals een Range Rover, maar evenzogoed baad je in weelde: van leren bekleding tot elektrische achterklep, van - uiteraard - vierwielaandrijving (inclusief automatisch sperdifferentieel) tot xenonverlichting en van verwarmbare en elektrisch verstelbare voorstoelen (inclusief geheugen) via navigatie tot een panoramadak. Alles wat vijftien jaar geleden (youngtimer!) zo’n beetje mogelijk was, heeft deze über-Audi aan boord. Over ruimte valt evenmin te klagen: passagiers en bagage komen niks tekort. Indien gewenst is de standaard al riante 775 liter bagageruimte te vergroten tot een balzaal van 2.035 liter! Kortom: de 19-NPP-5 (februari 2008, sinds oktober 2010 in ons land en sindsdien vijf eigenaren versleten) geeft je veel, maar vraagt daar ook veel voor terug. Het brandstofverbruik (1 op 5 in de stad!) stipten we al aan, maar ook onderhoud gaat dik in de papieren lopen. Wegenbelasting (leeggewicht: 2.240 kilo) en verzekering hakken er ook stevig in.   

Audi Q7 occasion

Signalement

Merk Audi
Type Q7 4.2FSI Quattro Pro Line +   
Bouwjaar februari 2008
Kilometerstand 212.624
Vraagprijs € 10.845 
Waar te koop? Flex Cars, Zwaag

Technische gegevens
Motor V8, 4.163 cc
Max. vermogen 257 kW/350 pk bij 6.800 tpm
Max. koppel 440 Nm bij 3.500 tpm
Bagageruimte 775 l/2.035 l 
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1:7,5
0-100 km/h 7,4 s
Topsnelheid 244 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Mercedes-Benz GL-klasse occasion

Mercedes-Benz GL 550 4Matic - 2008 - 267.151 kilometer - €11.500 

Bij de term ‘dikke Mercedes’ dacht je vroeger aan de S- en SEC-modellen, maar tegenwoordig moet je daarvoor op de SUV-afdeling van Das Haus zijn. We willen geen ML - die staat letterlijk in de schaduw van de Q7 - en ook geen antieke G. Maar stop die twee in de blender en er komt zoiets als de GL uit, zoals deze Mercedes-Benz GL. Straight from California - daar conform de motorinhoud ‘550’ geheten, wij hielden het destijds bij het iets bescheidener ‘500’. Bescheiden is deze roodpaarse bonk echter net zomin als de Q7. In de VS zag men ‘m als opvolger van de G. Voldoende terreincapaciteiten ware dus gewenst, en dat heeft -ie! We noemen inschakelbare lage gearing, zodat het 4ESP/4ETS-systeem alle wielen de juiste hoeveelheid aandrijfkracht geeft. Ook is de GL voorzien van luchtvering met automatische niveauregeling die je naar wens handmatig kunt aanpassen - zo kom je in het terrein weinig tekort. En óók op de weg, met verstelbare schokdempers die je nu eens zacht deinend dan weer sportief stevig naar een Duits voetbalstadion brengen.

 

Mercedes-Benz GL-klasse occasion

De zit is hier wél hoog op de bok, zodat de GL eerder associaties met een Range Rover oproept dan met een Q7, die veel meer als gewone personenauto aanvoelt. Ook deze occasion valt binnen ons budget, maar dan ben je er nog niet. Volgens de aanbieder zijn de importkosten voldaan, maar moet -ie nog op Nederlands kenteken worden gezet. Bovendien is de Benz optisch niet okselfris, met zijn deuk in de motorkap en een ontbrekend uitlaateindstuk. Bovendien is van garantie geen sprake. Net als z’n landgenoot zit -ie royaal in de spullen (o.a. dvd-spelers in de hoofdsteunen), kom je aan ruimte niets tekort (bagageruimte 620 liter/2.300 liter), mag -ie eveneens 3,5 ton trekken en kampt -ie met een gezonde dorst. Pleister op de wonde: Mercedes-onderhoud schijnt relatief betaalbaar te zijn …          

Mercedes-Benz GL-klasse occasion

Signalement

Merk Mercedes-Benz
Type GL 550 4Matic  
Bouwjaar juni 2008
Kilometerstand 267.151
Vraagprijs € 11.500
Waar te koop? Langwerden Carparc. Aalten

Technische gegevens
Motor V8, 5.461 cc
Max. vermogen 285 kW/388 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 530 Nm bij 2.800 tpm
Bagageruimte 620 l/2.300 l
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1 :7,4
0-100 km/h 6,5 s
Topsnelheid 240 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

Porsche Cayenne occasion

Porsche Cayenne S - 2004 - 157.333 kilometer - €11.95o

Bovenstaande modellen mogen door hun voorkomen nogal controversieel zijn, de in 2002 geïntroduceerde Cayenne was dat niet alléén door zijn uiterlijk. Want: een SUV van Porsche! Die na enkele jaren ook nog met een diesel geleverd werd … Twee decennia later weten we beter: zonder de Cayenne had Porsche wellicht niet eens meer bestaan. Voor ons budget treffen we deze Porsche Cayenne aan: een origineel Nederlands exemplaar dat enkele jaren ouder dan z’n landgenoten is, maar behept met een lagere kilometerstand. We vallen in herhaling: ook deze occasion heeft alles aan boord om reizen zo aangenaam mogelijk te maken, kampt evenmin met ruimtegebrek, mag eveneens 3.500 kilo geremd trekken en drinkt als een tempelier. Buiten dat onderscheidt de 44-SL-GZ (4 ex-eigenaren sinds december 2004 - valt mee) zich doordat het Porsche-dna zo goed als mogelijk gehandhaafd is gebleven.

Porsche Cayenne occasion

Zie de opbouw van het dashboard, de relatief lage zit en de actieve rijbeleving die deze occasion biedt. Enerzijds verorbert -ie bochten alsof het een hot hatch is. Overhellen? Wat is dat? En gaat het eens te hard, dan hebben de bijkans overbemeten remmen weinig moeite met deze 2.245 kilo zware vierwieler. Anderzijds staat de Cayenne op onverhard niet minder z’n mannetje: hij beschikt over een differentieel waarmee de vierwielaandrijving zich aanpast aan de terreinomstandigheden (normaal gaat 63 procent van het vermogen naar de achterwielen, 37 procent naar de voorwielen). Gladde ondergronden zijn daardoor leuk speelterrein. Bang voor onheil hoef je niet te zijn: via een lamellenkoppeling wordt de vermogensverdeling continu aangepast. Het Porsche Stability Management (PSM) controleert ABS, ASR en de elektronische remkrachtverdeler. Je ziet: er is veel elektronica aanwezig om ‘m op allerlei ondergronden te laten excelleren. Elektronica die als het een defect raakt, zorgt voor dikke rekeningen. Sowieso is de Cayenne een dure jongen. Maar wel een die een diepe indruk achterlaat. Nu ons Nederlands elftal nog!    

Porsche Cayenne occasion

Signalement

Merk Porsche   
Type Cayenne S
Bouwjaar december 2004
Kilometerstand 157.333
Vraagprijs € 11.950
Waar te koop? Van Dijk Auto’s, Waalwijk

 

Technische gegevens
Motor V8, 4.511 cc
Max. vermogen 250 kW/340 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 420 Nm bij 2.500 tpm
Bagageruimte 540 l/1.770 l 
Max. aanhanger geremd 3.500 kilo
Gem. verbruik 1:6,7
0-100 km/h 7,2 s
Topsnelheid 242 km/h
Alle gegevens volgens fabrieksopgave

 

Met welke van deze dikke Duitse SUV’s ga jij volgend jaar Oranje aanmoedigen?

Samenvattend: de Audi Q7 rijdt het meest als een normale personenauto, maar daardoor heb je niet echt het gevoel in iets bijzonders onderweg te zijn. De GL van Mercedes-Benz en Porsche’s Cayenne geven dat wel: de Porsche dankzij z’n dynamiek, de Benz dankzij z’n wie-doet-me-wat-beleving. Liever iets anders uit het EK-gastland? Dan zijn de BMW X5 en de Touareg van Volkswagen opties. Toch geen V8-SUV uit het land van Lothar Matthäus en Rudi Völler? Denk dan aan de al genoemde Range Rover, de Volvo XC90 met Yamaha-V8 of diverse Amerikaanse modellen. Waarmee trap jij het EK af?  

Lezersreacties (104)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.