Deze BMW Z3 M Coupé verdient een beter leven
Aquafresh op een M Coupé
Dat zelfs de meest serieuze autofabrikant af en toe met wat knettergeks kan komen, bewees BMW onder meer met de M Coupé. Deze ultieme ‘clownshoe’ vonden we gewoon op straat en heeft het ogenschijnlijk zwaar.
Er was eens een BMW Z3. BMW’s compacte sportauto uit de jaren 90 was nadrukkelijk als roadster ontwikkeld, maar de Duitsers besloten in 1998 om er toch ook maar een coupé van te maken. Daar zijn we ze nog altijd dankbaar voor, want de Z3 coupé is met zijn maffe shooting brake-koets uit duizenden herkenbaar. Hij was ook aanzienlijk zeldzamer dan de Z3 roadster en daarom anno 2024 veel gewilder en prijziger. 'Clownshoe', zoals dit model ook wel door het leven gaat, en je hoeft niet lang naar zijn profiel te kijken om die bijnaam te begrijpen.
Het ultieme voorbeeld daarvan zie je hier: de BMW M Coupé, die officieel zonder de naam ‘Z3’ wordt aangeduid. Net als het open equivalent M Roadster kreeg de M Coupé de motor van de M3 van die tijd in zijn neus, want in het geval van dit vroege (1999) exemplaar een S50 met 321 pk betekent. Tel daar een wagengewicht van 1.345 kg, een korte, brede en lage koets en een handbak bij op en je krijgt een fantastisch rij-ijzer, dat samen met zijn (positief) belachelijke uiterlijk en lage productiecijfers terecht in de volle aandacht van BMW-liefhebbers wereldwijd staat.
Althans, normaal gesproken. Dit exemplaar heeft tot nu toe niet echt kunnen profiteren van het enthousiasme voor de M Coupé, dat naarmate de jaren vorderen alleen maar lijkt toe te nemen. In theorie heeft deze specifieke M Coupé alles mee. Hij is uitgevoerd in het zeldzame en aansprekende ‘Imola Red’, is (hoewel niet origineel Nederlands) waarschijnlijk nieuw in Europa geleverd en heeft geen open dak, wat bij liefhebbers altijd lekker resoneert en hem in ieder geval nog zeldzamer maakt. Ook fijn: deze auto is al sinds 2008 bij zijn huidige eigenaar, doorgaans een goed teken.
Helaas lijkt dit een uitzondering op die regel. De rode top-Z3 is niet alleen verkleurd naar roze, maar heeft ook zwartgespoten wielen en – horror! – ‘M-strepen’ in de grille. Dit zeer bedenkelijke accessoire in Aquafresh-kleuren hoort wat ons betreft op geen enkele BMW thuis, maar is op deze M Coupé helemaal tranentrekkend. Gelukkig is het uiterlijk zonder veel moeite in originele staat te herstellen, waarna er een geweldige en tegenwoordig ook erg waardevolle auto staat. €30.000 lijkt momenteel de ondergrens voor dit model, wat voor de huidige eigenaar ongetwijfeld een flinke waardestijging betekent. Ondanks alles.
Signalement
Merk | Bmw |
---|---|
Model | M coupé |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 70.109 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.201 cc |
Maximaal vermogen | 236 kW / 321 pk bij 7.400 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 3.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 51 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.740 mm / 1.280 mm |
Wielbasis | 2.459 mm |
Massa leeg | 1.390 kg |
Laadvermogen | 270 kg |
Banden voor | 225/45ZR17Prijzen |
Banden achter | 245/40ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,3 s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 268 g/km |