Deze automerken verschenen en verdwenen sinds 2000
Terugblik op eerste kwarteeuw millennium
De autowereld verandert in rap tempo; het is alsof er elke week een nieuw merk bij komt. Vooral uit China lijkt de stroom oneindig. De laatste 25 jaar zijn er echter ook automerken waar de stekker juist uit ging. Wie verdwenen en wie verschenen er sinds het jaar 2000?
Verdwenen
Hummer (1992-2010)
Het begon met de H1, een straatlegale versie van de militaire M998 Humvee die door Arnold Schwarzenegger in één klap wereldberoemd werd gemaakt. Door de jaren heen werden de modellen steeds geciviliseerder, maar nooit subtiel. Hummer werd rond 2010 meegezogen in de crisis die de Amerikaanse auto-industrie bijna kopje onder deed gaan. Het merk maakte in 2022 een comeback als modelnaam van de elektrische SUV van GMC.
Oldsmobile (1897-2004)
De figuurlijke middenmoter in het gamma van General Motors, gepositioneerd boven Chevrolet en Pontiac, en onder Buick en Cadillac. Hoewel het de oudste van allemaal was en in de jaren 90 ook nog best succesvol, besloot GM rond de eeuwwisseling dat het merk toch niet rendabel genoeg meer was. De laatste Olds, een Alero van de ‘Final 500’ serie, rolde in april 2004 van de band.
Saturn (1985-2010)
Alsof General Motors in die tijd nog niet genoeg merken had, was Saturn naar eigen zeggen ‘a different kind of car company’. Het eigenzinnige dat Saturn moest onderscheiden van de rest, verdween echter al snel naar de achtergrond, tot er van de modellen niet meer overbleef dan bestaande GM-producten met een ander logo.
Saab (1945-2012)
Er zijn merken die geruislozer van het toneel zijn verdwenen dan Saab. Toen de Saabs na de overname door GM (50 procent in 1989, de rest in 2000) steeds meer op veredelde Opels begonnen te lijken, haakten veel liefhebbers af, tot in 2010 het faillissement zich aandiende. Victor Muller was er met Spyker als de kippen bij om Saab te redden maar het bleef, zoals in zijn geval wel vaker, bij mooie woorden. Saab ging in 2012 op in NEVS, waarna tot en met het voorjaar van 2014 nog een handjevol (elektrische) 9-3’s is gebouwd.
Plymouth (1928-2001)
Net als GM ging ook Chrysler aan het begin van de eeuw met de stofkam door het portfolio. Het kostte Plymouth, van oudsher het ‘budgetmerk’ van de groep, de kop. Het had veel te maken met de fusie tussen Chrysler en Daimler. Bestaande modellen werden omgedoopt tot Chryslers of Dodges.
Rover (1878-2005)
De roerige historie van Rover laat zich lastig in een paar regels vatten. Feit is dat het merk, inclusief MG en Land Rover, in 2000 in handen kwam van BMW, dat het vijf jaar later in stukjes doorverkocht aan verschillende partijen. Het begin van het einde voor Rover, waarin ook MG werd meegesleurd. Laatstgenoemde maakte een comeback als Chinese EV, de merknaam Rover leidt in India, bij Tata Motors, een sluimerend bestaan in een archiefkast.
Mercury (1938-2011)
De economische crisis die rond 2010 huishield bij de Amerikaanse Big Three, betekende bij Ford het schrappen van het merk Mercury. In Nederland kende het merk eind jaren 80, begin jaren 90 een kortstondig piekje met de Sable.
Daewoo (1937-2002)
Daewoo bestaat nog steeds, maar niet meer als automerk. General Motors nam in 2002 de noodlijdende autodivsie van de Zuid-Koreaanse gigant over. Dat resulteerde een paar jaar later in het rebadgen van bestaande Daewoo-modellen tot Chevrolet. Het was even wennen om een Matiz ineens als ‘Chevy’ door het leven te zien gaan.
Scion (2003-2016)
Met het submerk Scion mikt Toyota in de VS en Canada op een jong(er) koperspubliek met beperkte financiële midellen. Modellen als de ‘boxy’ xB en sportieve tC zien er leuk uit en kosten niet de wereld. Aanvankelijk gaat het best goed, maar na de crisis van 2008 komt de klad erin en gaat uiteindelijk de stekker eruit in 2016.
Fisker (2007-2014)
De Deense designer Henrik Fisker schudt de autowereld in 2008 flink op met de Karma, een uit de kluiten gewassen sedan met een uitgesproken ontwerp en plug-in hybride aandrijflijn. Het valt echter niet mee om de productie op gang te houden, waardoor de Karma nooit echt van de grond komt. Spontaan ontbrandende auto’s en bijbehorende terugroepacties doen het al wankele imago geen goed en dan is het al snel over en sluiten. Het merk leeft voort als Karma Automotive.
Fisker (2016-2024)
Na het faillissement van Fisker Automotive zet Henrik Fisker zijn activiteiten voort onder de naam Fisker Inc. In 2019 verschijnt de Ocean, een elektrische SUV. Helaas is ook zijn nieuwe merk geen lang leven beschoren; financiele problemen doen in 2024 opnieuw het licht uit.
Holden (1856-2020)
2020 was een verdrietig jaar voor de Australiers en iedereen die het merk Holden lief is. Eigenaar General Motors zat al jarenlang met zijn Autralische tak in de maag, maar nationalistische sentimenten hielden het merk, vooral bekend van de brute ‘utes’ nog een tijdje overeind. Het bleek niet genoeg om te overleven.
Borgward (2010-2022)
Een roemrijk merk uit het verleden nieuw leven inblazen en de boel een beetje optuigen met marketing-bla-bla, dan moet je product wel heel erg goed zijn. Dat was de saaie SUV van Borgward niet. En dus was het snel klaar met deze met Chinees geld betaalde poging van Christian Borgward, de kleinzoon van Carl Borgward, oprichter van het originele merk.
SsangYong (1954-2023)
Dit Zuid-Koreaanse merk, bij ons vooral beroemd en berucht vanwege de Rodius, wisselt door de jaren heen regelmatig van eigenaar. Het belandt in 2022 in handen van chemie- en staalbedrijf KG Group, dat de merknaam SsangYong omvormt tot KGM (KG Mobility).
Verschenen*
* = om het behapbaar te houden, kijken we allleen naar de merken die ook in Nederland te koop zijn
Karma Automotive (2014)
Het Chinese Wanxiang raapt in 2014 de scherven op van Fisker Automotive (en diens acculeverancier A123 Systems) en zet de productie van de Karma voort onder de naam Revero en vanaf 2021 GS-6.
MG (2006)
Waar de merknaam Rover alleen nog op papier bestaat, bouwt MG weer (of nog steeds) auto’s. Niet dat die nog veel van doen hebben met de modellen van het Britse MG, maar toch. In handen van het Chinese SAIC timmert MG sinds 2006 behoorlijk succesvol aan de weg.
Polestar (2017)
Voorheen de sportieve tak van Volvo, nu als merknaam onderdeel van het portfolio van het Chinese Geely.
Aiways (2020)
Chinees merk, opgericht in 2017, dat in 2020 voet aan Hollandse wal zette met de U5, een - hoe kan het ook anders - elektrische SUV. Daarvan werden er sindsdien amper 800 verkocht.
Infiniti (2009)
Het luxemerk van Nissan probeerde in Nederland vanaf 2009 een kruimel van de premiumtaart te bemachtigen maar slaagde daar nooit echt in. In 2020 trok het merk zich terug uit Europa. Verschenen en verdwenen, dus.
Nio (2022)
Met een netwerk(je) van accuwisselstations pakt het Chinese Nio de zaken anders aan dan andere nieuwkomers. Of het concept aanslaat, valt nog te bezien. De modellen zijn ook gewoon te koop met ‘vaste’ batterij.
Leapmotor (2024)
Door het Stellantis-concern ingelijfd Chinees budgetmerk. De T03 is een van de goedkoopste EV’s in de Nederlandse prijslijst.
Dongfeng (2024)
Een van de nieuwste nieuwkomers op de Nederlandse markt. Heeft met de Box een voordelig EV-alternatief in de aanbieding.
Lightyear (2022)
Nederlandse startup die in 2016 begon met de ontwikkeling van de One, een EV die zichzelf kan opladen door middel van zonnepanelen. Het ambitieuze project kampte met financiele strubbelingen, de goedkopere 2 kwam er nooit en in 2023 was het klaar.
Voyah (2024)
Premium EV-merk van Dongfeng. De Free is een grote SUV, de Dream een superdeluxe MPV. Het is wachten op de 1.000 pk sterke Mhero offroader.
Alpine (2012)
De naam Alpine is nooit weggeweest. In 2017 presenteert Renault onder de afgestofte merknaam Alpine echter een compleet nieuw model, de A110, een compacte sportwagen met retrolooks.
BYD (2022)
De Chinese gigant ‘Bie waai die’, de Engelse afkorting voor Build Your Dreams, is sinds 2022 actief op de Nederlandse personenautomarkt.
Seres (2020)
Chinees merk, opgericht in 2016, met het hoofdkwartier in Californie. Het portfolio bestaat in Nederland uit drie vrij anoniem ogende elektrische SUV's.
VinFast (2022)
Voor de verandering eens niet afkomstig uit China maar uit Vietnam, als automotive onderdeel van de gigantische Vingroup. Heeft in Nederland twee EV-SUV’s, de VF-8 en VF-9.
Lucid (2007)
Amerikaanse bouwer van EV’s en elektrische aandrijflijnen, mede opgericht door een aantal voormalig Tesla-medewerkers. Heeft met de Air (een sedan) en de Gravity (een SUV) twee aantrekkelijk ogende modellen.
JAC (2021)
We zouden het knap vinden als je je een JAC-model voor de geest kunt halen; de E-S2 en iEV7s - dat onthoudt ook lekker makkelijk - waren slechts kortstondig in Nederland leverbaar.
Omoda (2024)
Dit submerk van Chery probeert het voorlopig voorzichtig met de anonieme elektrische cross-over E5.
Jaecoo (2025)
Chinese debutant (ook van Chery) komt met EV’s, hybrides en benzinemotoren.
Hongqi (1958)
Nu eens geen Chinees merk dat gisteren is opgericht, maar het oudste van het land. Het oorspronkelijke Hongqi (‘rode vlag’) kennen we van de traditionele staatsielimousines, maar het merk verscheen in 2019 in een nieuw jasje op de IAA in Frankfurt. In Nederland is E-HS9 verkrijgbaar, een enorme elektrische SUV.
Cupra (2018)
Menigeen associeert Cupra nog met het sportlabel van Seat, maar sinds 2018 is het een losstaand merk dat voornamelijk EV’s bouwt.
Xpeng (2022)
Xpeng (spreek uit: ‘zjoupeng’): veel Chineser kan een merknaam niet klinken, toch? Heeft met de P7 en G6 twee serieuze Tesla-concurrenten in het gamma.
Zeekr (2023)
Net als Lynk & Co onderdeel van Geely en opererend vanuit Göteborg, waar ook Volvo en Polestar kantoor houden. Zelfde techniek, andere koetwerken.
Lynk & Co (2021)
Zie Zeekr. Het merk is bij ons bekend geworden met de 01, die je met een abonnement ook als ‘mobiliteitsconcept’ kunt huren.
Dacia (2004)
Bekend geworden met in licentie gebouwde Renaults, kwam het Roemseense Dacia in 1999 in handen van het Franse merk. Bracht in 2005 de budget-auto Logan op de markt en is nadien uitgegroeid tot een zeer succesvol merk met een volwaardig portfolio.
DS (2009)
Er hangt sinds de oprichting een geur van gebakken lucht om het merk DS. Het blijkt dat ook consumenten door de ballon van chic aangeklede Citroens heenprikken want het gaat niet goed met DS. Eind 2023 verdween het van de lucratief geachte Chinese markt.
Tesla (2008)
Tesla natuurlijk! Dat merk heeft de autowereld veranderd. De in 2008 gelanceerde Roadster op Lotus-basis was een mooi voorproefje, echt los ging het met de komst van de Model S.