Deze AMC Pacer laat ons alsnog huilen om AMC – In het Wild

Uit duizenden herkenbaar

AMC Pacer in het Wild

Een erg vrolijk gezicht is het niet, deze wat roestige AMC Pacer naast een nog verder vergane caravan. De auto krijgt wellicht niet de aandacht die hij verdient, en dat zouden we ook van het merk AMC kunnen zeggen.

De roest loopt over de flanken zoals de kalk op de muur van een openbaar autobahn-toilet, een liefdevol sopje heeft de AMC al heel lang niet meer gehad en de verf die op het achterscherm is gebruikt, matcht alleen in theorie heel goed bij de zilverkleurige carrosserie. De vochtige combinatie van dauw en miezer op de Pacer doet het beeld geen goed, net als de uit braakliggend bouwterrein, goedkoop tankstation en vervallen caravan opgetrokken achtergrond. We weten niet wat het precies is met oude Amerikanen, maar om één of andere reden staan ze er vaker verwaarloosd bij dan klassiekers van andere komaf. Anderzijds gaat het hier mooi wél om een origineel Nederlandse Pacer met een uiterst gezonde historie, want in zijn lange leven versleet deze in 1975 geboren auto slechts een handjevol eigenaren.

AMC Pacer in het Wild

Gemengde gevoelens dus over deze Pacer, één van de meest spraakmakende producten van de meest innovatieve Amerikaanse autobouwer van zijn tijd. Zo wordt AMC, de afkorting voor American Motors Corporation, immers vaak omschreven. Nu is dat op zichzelf niet iets om je op te laten voorstaan, want de lat lag niet hoog. De door oliecrisis, veiligheidsregels en milieunormen geteisterde jaren 70 en 80 worden voor de Amerikaanse auto-industrie niet voor niets de ‘malaise era’ genoemd. GM, Ford en Chrysler pompten heel kort door de bocht allemaal dezelfde inefficiënte, trage en ouderwetse voertuigen de wereld in, meestal in sedan- of (toen nog) stationwagonvorm. Bij AMC durfden ze wat verder te kijken. Het merk bracht ons bijvoorbeeld de cross-overachtige Eagle en bedacht daarnaast allerlei technische noviteiten in zijn grofweg 34-jarige bestaan.

Het is dan ook niet gek dat AMC met iets bijzonders kwam toen in de jaren 70 de behoefte aan compacte auto’s groter en groter werd in Amerika. Met dure brandstoffen had de zuinige Europese en Aziatische concurrentie ineens een flink streepje voor bij veel consumenten, dus er moest snel wat veranderen. De AMC Pacer overtrof de stoutste verwachtingen, maar niet alleen omdat het misschien wel de markantste auto is die AMC ooit produceerde. Met zijn gigantische ruiten, links en rechts verschillende deuren en opmerkelijke neus is dit een auto die velen nog altijd direct herkennen, maar slagen in de opzet deed AMC met dit model maar matig. Met een breedte van maar liefst 1,96 meter is hij immers verre van compact en een zescilinder lijnmotor en achterwielaandrijving zijn ook niet de meest logische ingrediënten voor wat een zuinige hatchback had moeten zijn.

De uitzonderlijke breedte werd door AMC dan maar als een voordeel gepresenteerd en de grote motoren – later kwam er zelfs een V8 – als een manier om de voordelen van grote en kleine auto’s te combineren in één model. De Pacer was aanvankelijk dan ook best populair en door zijn opvallende vormgeving in het geheugen van veel liefhebbers gegrift. Inmiddels zijn ze serieus zeldzaam, dus het is te hopen dat dit exemplaar ondanks alles nog lang onder ons zal zijn.

Lezersreacties (49)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.