Designreview Skoda Superb: ‘Net als bij de Passat een stap achteruit’

Het 'terminale' D-segment

Skoda Superb designreview

Er is iets interessants aan de hand bij de Volkswagen Group. Het interesseert ze daar klaarblijkelijk allemaal weinig, concludeert autodesigner Niels van Roij in zijn designreview van de nieuwe Skoda Superb.  

De autobranche is altijd meedogenloos geweest. De ontwikkelingskosten zijn gigantisch en vaak lopen ze in de miljarden per auto. Zeker sinds de zeer hoge ontwikkelingskosten van elektrische platforms moeten worden meegerekend naast de reguliere chassis, zijn de marges ook flinterdun geworden. Voor reguliere, niet-premium-autofabrikanten is het zo mogelijk nog uitdagender. De markt is vijandig en onvoorspelbaar te noemen. Zie ook de fabriekssluitingen van Volkswagen rond de ID-range.

D-segment een terminale branche

Ook voor veel fabrikanten die een model in het middelgrote D-segment voeren, is de wereld grimmig. Het is een tamelijk terminale branche, met steeds minder klanten. Hun voorkeuren zijn immers onverbiddelijk verschoven naar SUV's.

In tegenstelling tot de meeste van zijn rivalen kende de Volkswagen Group de afgelopen jaren aanzienlijk succes met zijn aanbod in het D-segment. De Volkswagen Passat en de Skoda Superb waren een zeer overtuigend aanbod. De laatste iteraties van beide modellen zijn bovendien exceptioneel goed getekend. Dat, gekoppeld aan een hoog niveau van bruikbaarheid en sterke restwaarden, maakte dat ze populair waren onder zowel de zakelijke als de particuliere rijders.

Volkswagen Passat Variant

De uitgaande Volkswagen Passat, goed getekend!

Skoda Superb

De vorige Skoda Superb, in 2014 gepresenteerd.

Maar dan nu... Met de introductie van de achtste generatie Passat is deze uitsluitend verkrijgbaar als Variant. Zeker als stationwagon verkocht de Passat goed. Klanten die nu op zoek zijn naar een sedan zullen dus moeten kiezen voor een ander merk. Terwijl de Passat voor 2024 is beperkt tot één enkele carrosserievariant mag Skoda voor zijn nieuwste Superb nog steeds zowel de hatchback als de Combi aanhouden. Bijzonder.

Voor de nieuwste modellen Passat en Superb heeft de Volkswagen Group er echter voor gekozen van deze grote, tamelijk kostbare middenklassers niet alleen de bodemplaten en aandrijflijnen te delen, maar ook de carrosserieën! Passurb of Supat? Zoek de verschillen. De metalen panelen zijn letterlijk overdraagbaar, geheel identiek. Wat een droevenis.

Skoda Superb Combi en Volkswagen Variant

De Skoda Superb Combi en Volkswagen Passat Variant lijken sprekend op elkaar.

Skoda Superb

Volkswagen Passat 2023

De Volkswagen Passat in R-line-trim.

Gezien de grote overeenkomsten tussen het uitgaande en het nieuwe model Superb lijkt het waarschijnlijk dat de 2024-Superb in feite een facelift-exemplaar is van het vorige model. Dit deed Volkswagen voorheen vaker. Zo was de Golf VI een re-body van de V.

Daar waar esthetisch de Golf VI een forse verbetering was ten opzichte van de V kan dit niet van de Superb worden gezegd. Wat een buitengewoon teleurstellend, slecht uitgevoerd werk. Er is energieloze en slappe surfacing op de flank toegepast. Op zijn best non-descript en anoniem te noemen, daar waar de vorige Passat en Superb duidelijk van elkaar te onderscheiden waren. Alleen de typische DLO van Superb is behouden gebleven. Alle grijntjes van andere karaktertrekken zijn weg. Alsof de designers bewust alle herkenbaarheid eraf hebben geschaafd. Ook de down the road graphic is niets speciaals. De vorige Superb was een huzarenstukje van Skoda-design. Het resultaat van deze designexercitie is een auto die waarschijnlijk alleen de Wolfsburgse boekhouders tevreden zal stellen. Het heeft er alle schijn van dat het ze allemaal weinig meer interesseert.

Van het tweetal lijkt de Superb zijn nieuwe pak ietwat beter te passen dan zijn Duitse neef, maar niemand kan de nieuwe exterieurstijl beschouwen als iets anders dan een forse stap achteruit ten opzichte van beide zeer goed getekende voorgangers.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (57)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.