Designreview Nissan Hyper Tourer: een artistiek huzarenstukje
Op ruimtereis
Recentelijk lekten beelden van de Volvo EM90 vanuit China de wereld in. het is een grote MPV gebaseerd op de Zeekr 009, een merk uit de Geely-stal waarvan ook Volvo deel uitmaakt. In heel Azië zijn reusachtige MPV's populair. De maatstaf daar: ruimte. Snel rijden heeft er niet dezelfde aantrekkingskracht als hier; het liefst rijden de Aziaten ontspannen in hun vierwielige resorts. Autodesigner Niels van Roij gaat met de nieuwe Nissan Hyper Tourer op ruimtereis.
Uitgesproken en zeer luxueuze MPV’s zijn weinig ingeburgerd in het SUV-minnende Westen. Maar in veel Aziatische landen genieten bestuurders van de uitgestrekte binnenruimte, het hoge comfort en de luxueuze aankleding die zo'n über-MPV biedt. De Koreanen hebben de gigantische Hyundai Staria en Japanners krijgen geen genoeg van de grootse Toyota Alphard Die laatste wordt al vier modelgeneraties gebouwd en werd in 2019 ook geïntroduceerd als superluxe Lexus LM. Aziatische en buitenlandse constructeurs voorzien in de ruimtebehoefte: de forse LiAuto Mega en Buick GL8 - niet verkrijgbaar in Nederland - gelden lokaal als uitermate luxueus .
De enorme binnenruimte van de vierwielige kuuroorden komt geheel ten goede aan de achterbankzitters. Waarom toch die ruimtebehoefte? Gezinnen in het Verre Oosten zijn vaak samengesteld: de (schoon)ouders op leeftijd wonen in bij hun kinderen, zorgdragend voor de kleinkinderen. Zo’n huishouden snakt naar een vierwielig paradijs. Deze nadruk op persoonlijke bewegingsvrijheid - in de veelal dichtbevolkte megasteden een groot goed - is tekenend voor hoe anders de Aziatische behoeftes, stijl en consumptiegewoonten zijn ten opzichte van die van ons. Ruimte is er de werkelijke luxe.
De weelderige minivan richt zich op het koesteren en versterken van de band terwijl mensen samen reizen. Met een sterke focus op the finer things in life: genieten van het gezelschap van vrienden en collega's, of het nu gaat om een roadtrip of een zakenuitje. Ooit was de MPV hier in Europa ook populair. De iconische eerste generatie Renault Espace werd in zijn tijd vaak voor een TGV gefotografeerd; links tussen de twee comfortabele ruimtewonders zijn legio.
Trein als inspiratie voor Nissan Hyper Tourer
Ook Japanse auto-ontwerpers houden van treinen, met name ultrasnelle treinen. De Japanse Maglev-trein inspireerde de Nissan Design Studio tot het bedenken van de Hyper Tourer. De titanische Hyper Tourer is een artistiek huzarenstukje van Nissan. Een monolithische mastodont. Het grote frontale volume dat zowel in zij- als bovenaanzicht richting de achtersteven wordt ingenomen, zodat het esthetisch moeiteloos naar voren speert, is behept met een uniek, uiterst Japans vormenspectrum.
Optisch uit één deel
De kolossale MPV heeft een dramatische en uitzonderlijke cleane opzet. Hij is duidelijk niet automotive geïnspireerd, deze imposant grote en optisch uit één bouwdeel gehouwde monospace: lijnen vloeien in één beweging van boven tot geheel onderaan de carrosserie.
Het digitaal front, met kumiko-patroon, waarbij hardomlijnde koplampen ontbreken, matcht feilloos en consistent met het achtercanvas. Dat geniet een even verfrissende opmaak in de onderverdeling van de omvangrijke en kolossale graphics. De digitale fade-out toegepast op de lampen treffen we op de wielen, waarbij geen duidelijke scheidingslijn tussen de normaliter hard gedefinieerde velg en band. Zeer bijzonder en consistent – goed gezien!
De uitgestrekte carrosseriepanelen en scherpe karakterlijnen demonstreren traditionele Japanse schoonheid. De flanken vloeien diagonaal van de voorkant naar het achterspatbord voor hogere aerodynamische prestaties en maakt, door middel van design, een soepele rit visueel. Met de Hyper Tourer-concept geeft Nissan een nieuwe kijk op de comfortabele, luxe groepsreis in een stijlvol en futuristisch pakket. Ruimtebehoefte bestaat hier ook, alleen al door de samengestelde gezinnen. Dus, wanneer komen de vierwielige ruimteparadijzen nu eindelijk eens naar Europa?
PRIVATE LEASE Nissan
