Designreview Hyundai Inster: 'Design resultaat van klantgericht denken'

Hyundai Inster designreview

Een nieuwe kleine elektrische Hyundai is gearriveerd. Autodesigner Niels van Roij analyseert het ontwerp van de Inster.

Deze stadsauto met bijzondere uitstraling debuteert in het A-segment en werd gebaseerd op de met benzinemotoren uitgeruste Casper, die al enige tijd exclusief te koop is op de Koreaanse markt. Voor de Inster is een nieuw platform gebruikt met een langere wielbasis, om debatterijen in de bodemplaat kwijt te kunnen. Die lange wielbasis geeft meer binnenruimte en een vlakke vloer: comfortabel voor passagiers die achterin zitten. Met de Casper en Inster zij aan zij is het verschil tussen beide modellen duidelijk te zien, vanaf de B-stijl naar achteren is de Inster langer.

Hyundai Inster

Inster is robuust en compact

Het exterieurdesign van de kleine Hyundai wordt gekenmerkt door een robuust maar compact profiel. Zowel de voorruit als de achterruit staat behoorlijk rechtop. Ze dragen bij aan de zachte SUV-trekken die de auto kenmerken.  

De B-stijl vormt een sterk focuspunt in het midden van de auto, door de uitvoering van de surfacing van de deuren. Het karaktervolle element dat visueel wordt gecreëerd door de afronding van de ruit in de voordeur en achterdeur kent visuele kracht toe aan de sculptuur. Niets is nieuw binnen automotive-design, dus is een dergelijke oplossing eerder toegepast. De Skoda Octavia van een aantal generaties terug kende dit idee in zwakkere vorm ook, net als de Yeti en in zeer subtiele mate ook de V70 van Volvo. Echter, een met zwarte kunststof beplakte B-stijl zien we overal. En het feit dat de Hyundai-designers ervoor hebben gekozen de B-stijlvorm niet geheel tot boven aan de dakpartij te laten doorlopen, is een kers op de esthetische taart. Er ontstaat door deze ingreep een bijzondere outline van de zijruiten, die bovenaan door een klein zwart stripje aan elkaar smelten.

De surfacing is puur en van de overzichtelijke soort. De carrosserie is uitgerust met geprononceerde spatborden die, veel zachter uitgevoerd dan bij de Ioniq-modellen, afgeronde outlines kennen. De bumpers ogen juist meer technologisch, met hun design geïnspireerd op elektronische circuits – printplaten – met eronder een skidplate. Of in dit geval een kunststof element dat daarvoor door moet gaan. De unit voegt in elk geval designconsistentie toe aan het ontwerp van de voor- en achterkant. Dat karakter wordt dankzij de led-lichtsignatuur van de dagrijverlichting en de pixel-graphics van de richtingaanwijzers en achterlichten verder geboost.

Hyundai Inster

Hyundai Inster

Deze auto staat ver genoeg af van de Ioniq-range om een eigen persoonlijkheid te zijn, maar dichtbij genoeg om onderdeel van de Hyundai-familie te kunnen vormen. Het optioneel tweekleurig uitvoerbare exterieur en het contrasterende zwarte dak zijn een fijne wijze om marge te boosten voor het merk en de auto voor de klant een eigen signatuur te geven.

Hyundai Inster

Door zijn formaat, onderscheidende design en lay-out van het interieur maximaliseert de Inster zijn potentieel op de markt, waar een groot deel van de auto-industrie massaal steken laat vallen: Hyundai kijkt op een verrassende manier naar zijn productrange: klantgerichtheid. Dat klinkt niet als enorme rocket science, maar de planmatige chaos die zich bij de Volkswagen Group, Mercedes-Benz, BMW en een reeks andere merken voordoet, laat zien dat de complexe politieke opzet van een gigantisch bedrijf en dito markt zelf heel intelligente mensen geheel verkeerde zaken laat beslissen. Dit kan zomaar weer een hit worden.

PRIVATE LEASE Hyundai Inster

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.