Designreview Audi A5: 'Dit hinkt op verschillende gedachten'
Audi toonde in 2021 de Grandsphere, een ontwerp met een volgens autodesigner Niels van Roij weinig intrigerende boodschap. Nu analyseert hij de vormgeving van de A5, een auto die er voorzichtig wat van wegheeft.
De Grandsphere markeerde Audi's terugkeer naar een eenvoudigere lijnvoering. Echter, miste dit ontwerp de in eerdere reviews besproken intellectuele diepgang, die zo evident aanwezig is in de eerste generatie TT, A2 en de eerste en tweede generatie A6 en A8.

Audi A8

Audi A6
De Grandsphere en Skysphere roadster concept-cars, die vrijwel tegelijkertijd werden geïntroduceerd, stuurden een verwarrende boodschap de wereld in: hun totaal andere interpretatie van het Audi-dna. Welke was correct? Welke de echte Audi? Zo doet deze nieuwe A5 dat ook. Want dit ontwerp hinkt op verschillende gedachten. Duidelijk is dat de zoektocht naar de essentie van het merk nog immer in volle gang is.
Zo is de boogvormige daklijn in het A5-design voorzien van een kleine kick-up achter het achterportier en daardoor minder uitgesproken en sterk dan die van bijvoorbeeld zijn voormalig grotere broer, de Audi A6/RS6. En, waar is die metaalgeworden expressie van Germaanse precisie-engineering? En profil is de auto niet als Audi te herkennen. Het ontwerp is bij uitstek dat van een generieke sedan.

Audi A5
Graphics, zoals die van de agressieve koplampen, zijn op geen enkele wijze visueel gelinkt aan de generiek gestileerde grille. Net zoals overigens het geval is bij de down the road graphic van de Grandsphere. De duidelijke focus die ooit bestond in de Audi-neus is nu weg bij de single frame grille. Op de A5-neus schreeuwt de nieuwe grille om aandacht in een strijd tegen de lompzwaar zilver omkaderde luchtinlaten die zich onder de koplampen bevinden. Waar moet de focus heen? De belangrijkste elementen in de neus – de koplampen, grille, zij-intakes en ondergrille – zweven visueel. Ze zijn niet, of op karakterloze wijze, aan elkaar geblobt middels surfacing zonder vormdefinitie.

Audi A5
Dat was vroeger bij Audi wel anders. Een perfecte balans tussen proporties, de huid en kleine details was een minimumvereiste. We zien herkenbare koplampgraphics met een fraai lijntje elegant, trefzeker chroom eronder. Rond de grille, boven en onder de nummerplaat, is op de RS6 hetzelfde chromen lijntje te zien. Delicaat, intelligent aan de grote luchtinlaten gekoppeld middels surfacing-elementen in de bumper. Niet enkel de topper RS6, ook een eenvoudige instapper A6 kende een perfecte balans in de neus. Evenals de feitelijke overgrootvader van de A5, de A4 uit 2000 - een huzarenstukje: onderscheidend, trefzeker en Germaans.

Audi A4
De A5 staat ver af van de intrinsieke design kwaliteiten van die bijna 25 jaar oude A4. Het voormalige Audi-gamma in de vorm van de TT, A2, A6 en A8 leek visueel uit metaal te zijn gehouwen. Monolitisch, vormvast en solide. Een heldere boodschap.
De surfacing van de A5 tracht in alle hevigheid dynamisch te ogen, op een manier die BMW ooit zo onder controle had in de vorige modelgeneratie van de 3- en 4-serie. Maar Audi zit tegelijkertijd in een spagaat met het veel meer geometrisch getekende verleden van het merk. Daaraan tracht de auto - op falende wijze - een ode te brengen, middels geforceerde verwijzingen rond de wielkasten: die volumes maken dit ontwerp nog geen Audi Urquattro.
De A5: geen Vorsprung durch Technik, maar Rückstand durch Design.
PRIVATE LEASE Audi A5
Had je deze auto's al gezien?

Audi A5 Sportback 2.0 S-Line TFSI 190pk | Pano | Camera | Cruise | Climate | LED | Navi | Virtual | DAB
- 2020
- 102.309 km

Audi A5 Sportback 35 TFSI Sport S-line edition,ORGINEEL NEDERLANDSE AUTO , BOEKJES,NAP EN ONDERHOUDSHISTORIE
- 2020
- 94.751 km

Audi A5 Sportback 1.8 TFSI Business Automaat*Navi*Cruise*Trekhaak*
- 2014
- 136.870 km