De zakenauto van de toekomst - Uit de Oude Doos

Alles op aparte apparaten

De zakenauto van de toekomst - Uit de Oude Doos

Het is de afgelopen decennia erg snel gegaan met communicatietechnologie. Dat blijkt wel weer als we AutoWeek 14 van 1992 openslaan. Toen zag men de 'zakenauto van de toekomst' nog voor zich met een hele batterij aan apparaten aan boord en legio antennes op de koets.

Tegenwoordig heb je aan boord van je auto eigenlijk weinig meer nodig om met de rest van de wereld in verbinding te staan. Je smartphone heb je standaard al wel op zak, de rest zit in vrijwel iedere moderne auto geïntegreerd in het infotainmentsysteem. In 1992 was dat uiteraard nog een heel ander verhaal. Dat wordt wel duidelijk uit het korte artikel 'zakenauto van de toekomst'. Daarin belichtten we een Audi 100 die van alle destijds moderne zakelijke gemakken voorzien was. Zo had je dus eigenlijk een soort kantoor op wielen. En modern dat het was! "Wat twee jaar geleden nog science fiction was, wordt nu voorzichtig toegepast", zo omschreven we de met technologie afgeladen 100.

Wat zat er dan allemaal in? "De chauffeur kan niet meer verdwalen dankzij Travelpilot (elektronische wegenkaart) en kan via een satellietcommunicatiesysteem contact onderhouden met de thuisbasis met behulp van een pc. Het dak van de auto ziet er daarom uit als een acupunctuurpatiënt: in een discus zit een antenne die verbinding onderhoudt met de Eutelsat kunstmaan, vier voelsprieten zijn op de hoeken gemonteerd ten gunste van goede signaalontvangst voor de kleurenteevee op de achterbank. Voor een rustgevend muziekje zorgt een moderne autoradio/cd-speler met een magazijn voor 10 cd's. Een Park-pilot voorkomt parkeerschade. Natuurlijk is de Audi voorzien van een koelkastje, kluis, alarm en een koelsysteem op zonnecellen om het interieur op een prettig klimaat te houden. Verder zijn een telefoon, semafoon en een sprekende fax een must in dit kantoor op wielen."

Een hele batterij aan apparaten dus en bovendien was aan de buitenkant duidelijk te zien dat deze Audi 100 die aan boord had. Het leek haast een stekelvarken met al die antennes erop en ook de 'discus' op het dak zou de nodige aandacht trekken. Op de koelkast en de kluis na zijn al deze zaken tegenwoordig via de mobiele telefoon en het infotainmentsysteem te regelen. 'Park-pilot' kennen we nu natuurlijk als Park Assist, al ben je er met reguliere parkeersensoren eigenlijk ook al wel. Zelfs in een oude auto kun je met een smartphone en een bluetoothontvanger in je cd-speler al bijna hetzelfde als in deze Audi 100. Als je achterin plaatsneemt met je laptop op schoot en je maakt verbinding met mobiel internet, ben je helemaal de directeur. Als we toen toch eens hadden geweten hoe snel het zou gaan.

Signalement

Merk Audi
Model 100 2.8 E Quattro
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 48.607

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.771 cc
Maximaal vermogen 128 kW / 174 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.790 mm / 1.777 mm / 1.437 mm
Wielbasis 2.692 mm
Massa leeg 1.492 kg
Laadvermogen 578 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 736 kg
Banden195/65VR15Prijzen
Topsnelheid 216 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.