De Volvo EX40 is goedkoper, maar kaler dan zijn voorganger – Back to Basics

Verder rijden met minder luxe

Volvo EX40 Back to Basics
Volvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to BasicsVolvo EX40 Back to Basics

De auto die we voorheen kenden als de elektrische XC40, gaat nu als Volvo EX40 door het leven. Daar horen nieuwe prijzen bij, inclusief een nieuwe instapversie die de naam 'Essential' meer eer aandoet dan voorheen.

Volvo EX40 Single Motor Essential - €45.995

De Volvo XC40 bestaat nog steeds, maar is nu niet meer elektrisch. Varianten zonder verbrandingsmotor gaan inmiddels immers als Volvo EX40 door het leven, waarmee de zoveelste naamsverandering voor dit model een feit is. EX40 past beter bij EX30 en EX90, de nieuwe elektrische modellen van Volvo. Het blijft niet bij een nieuw typeplaatje, want ook onderhuids verandert er weer wat bij deze Volvo-EV’s. Zo gaat de accucapaciteit van de eenvoudigste Single Motor-versie van 69 naar 70 kWh en ligt de piek aan de snellader nu op 180 in plaats van 135 kW. De actieradius groeit natuurlijk ook iets, en komt nu volgens opgave op 479 in plaats van 467 kilometer. Er is ook een Extended Range die het op papier 575 kilometer kan volhouden, maar echt nodig is dat voor de meeste Nederlanders niet. Kiezen voor de basisversie scheelt een heleboel geld. De reguliere Single Motor is de enige versie die er als Essential is, dus voor een Extended Range betaal je minimaal €6.000 extra. Voor particuliere kopers is het gat nog groter, want alleen de Single Motor Essential komt in aanmerking voor SEPP-subsidie. Zelfs het kiezen van opties is nauwelijks mogelijk, want met een fiscale waarde van €44.830 komt de 45k-grens voor die subsidie gevaarlijk dichtbij. Zelfs het kiezen van een andere kleur verpest het SEPP-feestje al, maar met keuze uit wit, zwart en zilvergrijs is dat gemis niet al te groot. Standaard spuit Volvo de EX40 in ‘Vapour Grey’, een grondverf-achtig grijs met – dat dan weer wel – metallic-effect.

Veel matzwart in de basis-EX40.

Kaalslag

In maart 2023 schitterde er nog een elektrische XC40 in deze rubriek. Die was flink duurder dan de simpelste EX40, maar het was dan ook een Core en geen Essential. De Essential-versie keerde later wel terug bij de XC40, en kostte ook daar op het laatst €45.995. Leggen we de prijslijst van de laatste elektrische XC40 naast die van de EX40, dan valt echter op dat de nieuwe Essential een stuk meer ‘Essential’ is dan de oude. Dat begint al aan de buitenkant, want de 19-inch standaardwielen ogen wat eenvoudiger dan de oude exemplaren. Die zijn overigens nog wel beschikbaar voor €120 extra, dus dat kan nog binnen de SEPP-limiet. Trek een deur open en je ziet meteen dat er hier een kleine kaalslag heeft plaatsgevonden. Om het scherm zit nu mat plastic in plaats van hoogglans zwart, op het stuur ontbreekt een zilverkleurig element, de ‘pook’ is niet langer met kunstleer bekleed en de stoelbekleding is en oogt een stuk eenvoudiger dan voorheen.

Dat geldt trouwens ook voor de stoelen zelf, die door Volvo zijn ontdaan van hun elektrisch verstelbare lendensteun en handmatig verstelbare zittingverlenger. Stoelverwarming zit er ook niet op, maar dat was voorheen ook al zo. De hemelbekleding is niet langer uitgevoerd in zwart, maar in het lichte 'blond'. Dat is wat ons betreft meer een smaakkwestie dan een nadeel, al moet gezegd dat duurdere versies wel standaard een zwart hemeltje hebben. Minder opvallend, maar toch ook het noemen waard, is dat de automatisch dimmende binnenspiegel is verdwenen. Achterpassagiers moeten ook inleveren, want de voorheen standaard aanwezige armsteun met skiluik schittert nu door afwezigheid in de EX40 Essential.

Wat je wel krijgt voor krap 46 mille, is een nieuwe SUV die met standaard Google Maps-navigatie, 2-zone climatecontrol, (niet-adaptieve-) cruisecontrol, ledkoplampen, een alleraardigst audiosysteem en elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels heus voorziet in de basics van wat we ‘luxe’ kunnen noemen. De EX40 Essential is vooral duidelijk minder mooi dan voorheen en dus betaal je ondanks de ongewijzigde prijs wel degelijk voor de vernieuwde aandrijflijn. En dat nieuwe typeplaatje natuurlijk.

PRIVATE LEASE Volvo EX40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (92)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.