AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
115

De Volvo 850 is 20!

  • Roland Tameling
  • Autonieuws
11 juni 2011 om 07:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Sommige liefhebbers refereren aan deze auto met de liefkozende naam 'Roffel', vanwege zijn legendarische donkere vijfcilinder uitlaatgeluid. De Volvo 850 heeft mede daardoor door de jaren heen een flinke schare fans opgebouwd. En vandaag is het precies twintig jaar geleden dat de Zweden de 850 GLT onthulden, een auto die het merk voor altijd zou veranderen.

Hoewel de wat vreemde Volvo 480 – je weet wel, dat geinige hatchbackje met die klapkoplampen – in 1985 de allereerste voorwielaangedreven Volvo was, vormde de 850 in 1991 pas echt de grote doorbraak van die technologie bij het Zweedse merk. Beide auto's komen namelijk voort uit het zogeheten Galaxy-project, dat qua concept heel anders was dan dat van de eerdere, achterwielaangdreven modellen van Volvo. Zoals bekend werkte de Nederlandse afdeling van het merk in Limburg aan de 480 en later ook de 440 en 460, maar tegelijkertijd sleutelde het hoofdkantoor in het Zweedse Göteborg aan wat uiteindelijk de 850-serie zou worden. Een grote familieauto, die met maar liefst vier wereldprimeurs een ware revolutie betekende voor Volvo.

Maar wat maakte de 850 dan zo bijzonder? Wel; om te beginnen deelde de nieuwe auto, afgezien van de familienaam, helemaal niets met zijn voorgangers zoals de 740. Op vrijwel alle gebieden hield de auto een totaal andere koers aan. Op motorisch vlak bleek dat uit een volledig nieuwe reeks aan modulair opgebouwde aluminium motorblokken. Een zescilinder-in-lijn uit deze familie verscheen in 1990 al in de 960, maar de vijfcilinder met 170 pk uit de 850 was veruit de meest opzienbarende motor van deze generatie. Voor die tijd was het namelijk een behoorlijk moderne en vooruitstrevende constructie, zeker omdat het blok dwars in een afzonderlijk subframe in de auto hing. Nog kenmerkender was de voorwielaandrijving. Volvo had vóór die tijd zoals gezegd weinig affiniteit met dat concept, maar voorzag de 850 van een opmerkelijke constructie; de bijzonder kleine versnellingsbak werd náást de motor geplaatst. Een wereldwijde primeur.

SIPS

Een andere primeur op de 850 was de Delta Link constructie van de achterwielophanging. Dat behelsde een nieuw type multilink-ophanging die de voordelen van een onafhankelijke wielophanging (strak maar comfortabel en soepel veergedrag) combineerde met die van een starre as (stabiliteit en goede sporing). Verder vormde veiligheid een speerpunt bij de 850, mede door de komst van het geïntegreerde SIPS (side impact protection system) en ARH, het mechanisme dat de hoogte van de veiligheidsgordels automatisch aanpast op het formaat van de inzittenden.

De 850 verzette bakens. Vergeleken met zijn behoorlijk emotieloze voorgangers speelde de nieuwe sedan stukken meer in op emotie. Neem bijvoorbeeld het rijgedrag dat strakker en levendiger was dan voorheen, voor een Volvo stuurde de 850 zowaar lichtvoetig. En natuurlijk klonk de emotie volop door in de genoemde uitlaatsound die Volvo bewust zo donker en sportief heeft getuned. Achter het stuur werd dat sportievere imago benadrukt door een dashboard dat meer dan voorheen als een cockpit om de bestuurder heen krulde. Nog steeds een Volvo, maar dan wel klaar voor 'de nieuwe tijd'.

Estate als versterking
In het begin werd de 850 GLT in de Belgische Volvo-fabriek in Gent in elkaar geschroefd, in een later stadium liepen er ook exemplaren van de band in het Zweedse Torslanda. Eerst hadden alle GLT's de turboloze twintigklepper met 170 pk onder de kap, maar al snel breidde Volvo het aanbod uit. Voor het modeljaar 1993 verscheen de GLE, voorzien van een minder sterker versie van de vijfcilinder met 140 pk en twee kleppen per cilinder. Een half jaar later versterkte ook de 850 Estate de gelederen, de stationcar die als eerste Volvo voorzien was van hoge verticale achterlichten die de hele D-stijl bedekten.

In 1994 verscheen vervolgens een krachtiger model onder de noemer T5, voorzien een turbo waarmee de vijfpitter 225 pk en 300 Nm produceerde. Alsof dat nog niet genoeg was, onthulde Volvo op de Autoshow van Genève later dat jaar de legendarische T-5R met 240 pk. De eerste 2.500 exemplaren waren gespoten in de herkenbare, banaanachtige kleur Cream Yellow. Dat productieaantal was echter in no-time uitverkocht, waarna Volvo een serie van 2.500 zwarte en 2.500 donkergroene exemplaren bouwde. Een legende was geboren. In 1996 verscheen bovendien de 250 pk sterke 850R én de 850 TDI met een vijfcilinder diesel in de neus. Dat jaar viel na 716.903 geproduceerde exemplaren ook het doek voor de meest revolutionaire Volvo in jaren, want in 1997 ging hij in sterk gemoderniseerde vorm door als S70 en V70.

  • Houd me op de hoogte over de Volvo 850
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
Volvo Volvo 850

Lezersreacties (115) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volvo 850 specificaties
  • Volvo 850 occasions
  • Volvo 850 video's
Advies en informatie
  • Volvo 850 tests
  • Volvo 850 gebruikersreviews
  • Volvo 850 index
Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

Met alleen het hoognodige onderhoud je lpg-auto in de lucht houden, is misschien wel de goedkoopste...

Lees meer
Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678 km - Klokje rond

Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678 km - Klokje rond

De teller staat net iets over de vijfenhalve ton. “Maar laat je niet misleiden hoor”, zegt...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate (1996)

    Volvo 850 R 2.3i Turbo 20V Estate (1996)

    5
    • 28 mei 2020
  • Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje Rond

    Volvo 850 2.5 - 1995 - 810.976 km - Klokje...

    • 22 juli 2019
  • Review
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate (1994)

    4
    • 1 juli 2019
  • Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678 km - Klokje rond

    Volvo 850 T-5R Estate - 1994 - 639.678...

    • 1 april 2019
  • Review
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury...

    3
    • 25 juni 2018
  • Review
    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury (1996)

    Volvo 850 T-5 2.3i 20V Turbo Estate Luxury...

    1
    • 2 maart 2018
  • Review
    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1994)

    Volvo 850 T-5 2.3i Turbo 20V (1994)

    2
    • 17 september 2017
Merk
Merk
  • Review
    Volvo V40 D2 Momentum (2015)

    Volvo V40 D2 Momentum (2015)

    • 19 april 2021
  • Review
    Volvo C70 2.0 T (2000)

    Volvo C70 2.0 T (2000)

    • 16 april 2021
  • Review
    Volvo XC60 D4 Inscription (2020)

    Volvo XC60 D4 Inscription (2020)

    4
    • 16 april 2021
  • Review
    Volvo 340 (1979)

    Volvo 340 (1979)

    4
    • 12 april 2021
  • Autonieuws
    'Volvo-rijders maken het vaakst parkeerschades'

    'Volvo-rijders maken het vaakst parkeerschades'

    46
    • 12 april 2021
  • Review
    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum (2015)

    Volvo V60 D6 AWD Plugin-Hybrid Momentum...

    4
    • 10 april 2021
  • Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend Hart

    Volvo 340 met turboblok - 1983 - Kloppend...

    • 7 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep