De Volkswagen Golf Variant had ooit een dikkere tweelingbroer
Bora
Onlangs stonden we stil bij de ietwat opmerkelijke Volkswagen Polo Variant, maar wist je dat ook de Volkswagen Golf Variant ooit een opmerkelijk verhaal was? Althans, zijn wat beter bedeelde broer, de Bora Variant.
Volkswagen heeft regelmatig wat lopen stoeien met verschillende modelnamen voor in de basis eigenlijk vrijwel dezelfde auto. Bij de Volkswagen Golf IV gebeurde er ook wat opmerkelijks. Waar de sedanversie van de Volkswagen Golf ooit begon als Jetta en later Vento heette, drukte Volkswagen er eind jaren 90 gewoon weer een heel andere naam op: Bora. Ook de Bora kreeg een wat andere neus dan de Golf en kwam bovendien iets deftiger voor de dag. Voor wie wat meer ruimte zocht, kwam er ook nog een Volkswagen Bora Variant op de markt. Een op het eerste gezicht opmerkelijke zet.

De Volkswagen Golf Variant.

De Volkswagen Bora Variant.
De Volkswagen Bora was als sedanbroer een logische aanvulling naast de Volkswagen Golf, maar de Bora Variant was eigenlijk nergens voor nodig. Er was immers ook al gewoon een Volkswagen Golf Variant. Toch besloten de Duitsers om de Bora Variant in het leven te roepen, maar dat was in principe dus een Golf Variant met een andere neus. De meerwaarde naast de Golf Variant was dat de Bora Variant wat hoger in de markt stond, iets wat behalve in de beschikbare uitrusting tot uiting kwam in een ander motorenaanbod. Althans, in Nederland, in Duitsland kon je de Bora Variant bijvoorbeeld ook als brave 1.6 krijgen.
Zo was de Volkswagen Bora Variant er (net als de sedan) bijvoorbeeld met de bijzondere 2.3-V5, met de 2.8-V6 én met 4Motion-vierwielaandrijving. Jazeker, andere tijden. De kleinste motor die je hier in de Bora Variant kon krijgen, was de 1.8-twintigklepper. Wilde je het eenvoudiger houden, bijvoorbeeld met een 1.6 of zelfs een 1.4, dan was je dus op de Golf Variant aangewezen. Daardoor bleven de twee toch wat uit elkaars vaarwater en wist je dat iemand met een Bora Variant er dikker bij reed dan iemand met een Golf Variant. Dikke kans dat diegene het ook beter voor elkaar had dan menig Bora sedan-rijder, want de Bora sedan volgde wél gewoon de motorenlijst van de Golf.
De Volkswagen Bora hield het hier na één generatie alweer voor gezien en droeg krap twintig jaar geleden het stokje over aan de derde Jetta. Daar kwam geen Variant-variant van en zo stond de Volkswagen Golf Variant er dus weer alleen voor. Toch wat logischer, of niet?