De Tweeling: Suzuki Jimny - Mazda AZ-Offroad

Altijd smal

Mazda AZ-Offroad (Suzuki Jimny)
Mazda AZ-Offroad (Suzuki Jimny)Mazda AZ-Offroad (Suzuki Jimny)Mazda AZ-Offroad (Suzuki Jimny)Mazda AZ-Offroad (Suzuki Jimny)Suzuki Jimny

Even leek het erop dat Suzuki's Jimny (JB) tot het einde der tijden van de band zou blijven rollen, maar dit jaar moest de guitige alleskunner na twee decennia toch echt het stokje overdragen aan een nieuwe generatie. Ook de nieuwe Jimny heeft een enorme aaibaarheidsfactor, maar of hij er ook zo'n twintig jaar tegenaan mag, valt nog te bezien. In deze editie van De Tweeling behandelen we hier totaal onbekende Jimny-broer: de Mazda AZ-Offroad.

Het zou zomaar kunnen dat je de typenaam 'AZ' bij Mazda weleens eerder voorbij hebt horen komen. Mazda heeft lang geleden in Suzuki een geschikte partner gevonden om kei-cars van te lenen en ze in eigen beheer uit te brengen. De AZ-Wagon verscheen in 1994 op de Japanse markt en was in feite Mazda's versie van de driedeursversie van de eerste generatie Suzuki Wagon R. Let wel, de Japanse Wagon R is niet identiek aan de Wagon R+ die Suzuki op de Europese markt bracht. Waar de Wagon R met zijn 660 cc grote blokje en opvallend smalle koetsje aan de Japanse K-wetgeving voldeed, K/Kei-cars hebben onder andere belastingvoordeel in het land, was de koets van de Wagon R+ breder én lagen er 1,0- of 1,2-liter grote viercilinders in de neus. Bovendien hadden wij de driedeursversie, altijd i.c.m. de kleinste motor, niet. Tot 2012 verkocht Mazda in het thuisland diverse generaties van Suzuki's Wagon R, maar dat was absoluut niet de enige Suzuki met een nagenoeg identiek Mazda-broertje.

In deze rubriek behandelden we eerder namelijk al de Mazda Carol, in feite een kloon van de Suzuki Alto. Ook verkocht Mazda de auto die wij als de eerste generatie Suzuki Ignis kenden als ietwat ongelukkig geheten Laputa, werd de Suzuki Lapin door Mazda als Spiano aan de man gebracht en verkocht laatstgenoemde de eerste én tweede generatie Suzuki Vitara als Proceed Levante.  Daarnaast waren er Mazda's die als Suzuki werden verkocht, denk aan de Autozam AZ-1 en de Suzuki Cara. Goed, terug naar de Jimny, want we hadden beloofd het daarover te hebben. Ook die kleine offroadheld werd door Mazda als leuk en potentieel succesvol genoeg bestempeld om een Mazda-badge op zijn neus gedrukt te krijgen.

Suzuki Mazda Tweeling

Suzuki Mazda Tweeling

Suzuki Mazda Tweeling

De Mazda Proceed Levanta is natuurlijk een Suzuki Vitara.

Mazda presenteerde in oktober 1998 tijdens de Tokyo Motor Show, een jaar nadat Suzuki op dezelfde autobeurs de Jimny aan de wereld voorstelde, zijn versie van de kleine offroader met de lange adem: de AZ-Offroad. Het 'AZ' in zijn naam was een verwijzing naar het in 1998 verdwenen submerk van Mazda, het al genoemde Autozam. In Europa kennen we de vorige Jimmy eigenlijk alleen maar met een 1,3-liter grote viercilinder, maar in Japan kon de consument ook voor een kleine geblazen 658 cc grote driepitter gaan. Inderdaad, een blokje waarmee de auto aan de Kei-wetgeving voldeed. De afmetingen van de Japanse Jimny met deze kleine turbomotor waren weer, net als bij de Suzuki Wagon R+, anders dan die van de versies met grotere motoren. De Jimny-met-driecilinder had kleiner uitgevoerde bumpers en moesten het zonder de uitgeklopte wielkasten stellen, iets dat je nu ook ziet bij de Japanse versie van de nieuwste Suzuki Jimny want ook die is in het thuisland weer als als 'smalle' kei-carversie te krijgen. Het was deze 'kei-car-versie' van de vorige Jimny die door Mazda werd gerebadget en dat betekent dus dat de AZ-Offroad in alle gevallen was voorzien van de 64 pk sterke geblazen driecilinder. Vierwielaandrijving was standaard en wie bijbetaalde kon de auto ook krijgen met een viertraps automaat. Hoewel de vorige Suzuki Jimny het tot 2018 mocht volhouden, trok Mazda in 2012 de stekker uit de AZ-Offroad.

Suzuki Mazda Tweeling

Ook de nieuwe Jimny is er in Japan als deze smallere kei-car met 660 cc-hart.

Samenwerking

De basis van de samenwerking tussen Mazda en Suzuki werd in  december 1987 gelegd toen de twee fabrikanten elkaar officieel omarmden. Het management kwam overeen dat op kei-cargebied samengewerkt zou worden. In mei 1988 werd contractueel vastgelegd welke modellen de merken voor elkaar zouden gaan produceren. Ook anno 2018 hebben Mazda en Suzuki nog een warme band met elkaar. Mazda heeft namelijk nog de Flair, Flair Wagon, Flair Crossover, Carol en Scrum Wagon op de menukaart staan, respectievelijk een Suzuki Wagon R, Spacia Wagon, Hustler en Carry.

Suzuki Mazda Tweeling

Mazda Flair (Suzuki Wagon R)

Suzuki Mazda Tweeling

Mazda Spiano (Suzuki Lapin)

Suzuki Mazda Tweeling

Suzuki Cara (Autozam AZ-1)

Suzuki Mazda Tweeling

Mazda Carol (Suzuki Alto JDM)

Suzuki Mazda Tweeling

Eerste Mazda AZ-Wagon (Suzuki Wagon R Kei-car)

Suzuki Mazda Tweeling

Latere Mazda AZ-Wagon (in Nederland Wagon R en Opel Agila)

Suzuki Mazda Tweeling

Mazda Flair Wagon (Suzuki Spacia)

Suzuki Mazda Tweeling

Mazda Flair Crossover (Suzuki Hustler)

Suzuki Mazda Tweeling

Mazda Scram (Suzuki Carry)

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.