De Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi Precis

De rollen omgedraaid

De Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi Precis
De Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi PrecisDe Tweeling: Hyundai Pony - Mitsubishi Precis
Een paar weken geleden konden we je leven vanaf deze plaats verrijken met kennis over de Hyundai Santamo, een Mitsubishi Space Wagon met Koreaanse logo's. Vandaag worden de rollen omgedraaid met de Mitsubishi Precis!

Alle begin is moeilijk, en dus zochten zowel Hyundai als Kia in hun beginjaren hulp bij Japanse autobouwers met meer ervaring. Kia klopte bij Mazda aan, wat behalve een reeks motoren resulteerde in een tot Pride omgetoverde Mazda 121. Hyundai zocht lang voor de gedeeltelijke overname van Kia z'n heil bij Mitsubishi. Dat resulteerde in een hele reeks vroege Koreaanse modellen met Mitsubishi-aandrijflijn, maar ook in een model als de op de Pajero gebaseerde Galloper en de eerdergenoemde Santamo.

Een andere externe partij bij wie Hyundai graag z'n heil zocht, was het Italiaanse designhuis Giugiaro. De allereerste Hyundai, de achterwielaangedreven Pony uit 1975, werd door ItalDesign getekend en ook de tweede Pony, een voorwielaandrijver die in 1985 z'n opwachting maakte, was eveneens van de hand van de Italianen. In de Verenigde Staten was die auto niet alleen als Hyundai Excel, maar ook als Mitsubishi Precis beschikbaar. Net als bij de Hyundai Santamo bleven de verschillen beperkt tot de logo's, waardoor het op de zeldzame foto's van dit model goed zoeken is naar Mitsubishi-kenmerken. De Precis was er alleen als hatchback en bleef ook na de uitgebreide facelift van de Pony/Excel beschikbaar. Onder de kap lag in alle gevallen een 1.5 die aanvankelijk zo'n 70 pk leverde, en bij de updateronde naar dik 80 pk uitgroeide. In alle gevallen was de compacte Koreaan nog een echte prijspakker en dat gold zeker in de VS, waar compacte hatchbacks al snel in het budget-hoekje worden geduwd. Op internet wordt gewag gemaakt van een bedroevende bouwkwaliteit en een nogal onbetrouwbaar karakter, maar door z'n gunstige prijs en lage gebruikskosten kon Hyundai toch spreken van een succesvolle introductie op de Amerikaanse markt. Of dat zonder de Precis anders was geweest, valt echter te betwijfelen…

Lezersreacties (49) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.