De Toyota Yaris bestaat 25 jaar en blijkt een ware overlever

Nog dik 40.000 stuks op de weg!

Toyota Yaris 1 P1 XP10
Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10Toyota Yaris 1 P1 XP10

Doe ons eens een lol, en kijk straks onderweg naar huis hoeveel Toyota’s Yaris van de eerste generatie je ziet rijden. Een gokje: heel wat. De eerste Yaris blijkt een ware overlever en is zelfs 25 jaar na zijn introductie nog een vast onderdeel van het Nederlandse straatbeeld.

Een kwarteeuw geleden, begin 1999 dus, werden in Europa de eerste exemplaren van de Toyota Yaris bij de dealer bezorgd. De Yaris verving de Starlet en was voor Toyota in veel opzichten een nieuw begin. Het sympathieke, maar ook stoere autootje oogde destijds lekker modern en had een digitaal, centraal geplaatst dashboard en een opmerkelijk hoge koets, voor extra veel binnenruimte. Hoewel de Yaris een echte wereldauto was die in Japan als Vitz en in Noord-Amerika als Echo door het leven ging, was het de meeste Europese Toyota ooit. De Yaris werd bij Toyota’s Europese designstudio ontworpen, onthuld in Parijs en werd behalve in Japan ook in Frankrijk gebouwd.

Succesvol

Toyota investeerde dus flink in Europa en kreeg het succes waarop het had gehoopt. Ook in Nederland deed de Yaris het best goed. De eerste generatie van dit model stond van 1999 tot het einde van 2005 in de showroom en in die jaren vinden we hem steevast in de top-7 van zijn segment, zoals de onderstaande tabel mooi laat zien. Het beste jaar voor de Yaris was 2000, toen er 10.767 exemplaren op Nederlands kenteken gingen.

1999200020012002200320042005
1Corsa206206206206206206
2206CorsaCorsaCorsaCorsaCorsaCorsa
3PoloPoloPoloPoloPoloPoloPolo
4ClioYarisYarisFiestaC3YarisFiesta
5PuntoPuntoPuntoClioFiestaC3Yaris
6YarisClioClioYarisClioFiestaC3
7SaxoFiestaFiestaPuntoYarisClioClio

Boven: Het B-segment klassement in de periode 1999 tot 2005, toen de eerste Yaris in de showroom stond. 

De glorietijd is nu

En toch kunnen we er bij het zien van deze tabel niet omheen: de Yaris was populair, maar bepaald niet oppermachtig. De Peugeot 206 was in de gehele periode de populairste auto van zijn segment en soms zelfs de populairste van Nederland. Meestal verlieten er in een jaar meer dan tweemaal zoveel 206-en als Yarissen de showroom, terwijl ook de Opel Corsa en Volkswagen Polo steevast meer kopers trokken dan de kleine Toyota.

De echte glorietijd van de eerste Yaris is derhalve niet toen, maar nu. Het is ongelofelijk hoeveel oer-Yarissen er nog altijd dagelijks aansluiten in de Nederlandse file. Dat gevoel ontstaat als je er op straat op gaat letten, maar de cijfers staven die indruk. Onze vrienden van Vinacles zijn zo vriendelijk geweest om op een rijtje te zetten hoeveel exemplaren er nog over zijn van de populairste B-segmenters van toen, en dan blijkt de Yaris heer en meester. Bijna 41.000 exemplaren rijden er nog altijd verzekerd rond met een geldige apk, en die auto’s worden niet zelden gewoon ingezet als dagelijks vervoer. De 206, waarvan er nieuw veel meer zijn verkocht, komt niet verder dan 34.222 exemplaren.

Nog overYaris206PoloIbizaFiestaClioCorsaPuntoC3
40.87434.2223658510385205661565135276946014727

Boven: Zoveel exemplaren zijn er nog over van de bestsellers van destijds. Let wel: hierbij gaat het alleen om de hatchbacks. Mét cabrioversie CC komt de 206 tot 48.519 exemplaren, toelichting hieronder. 

Alleen hatchbacks

Daarbij geldt wel dat we ons alleen beperken tot de hatchbacks. Cabrioversie 206cc doet dus niet mee, net als de MPV-achtige Toyota Yaris Verso. Dat leek ons eerlijker, omdat de Verso een duidelijk ander model is en een cabrio als liefhebbersauto met een ander doel wordt gekocht, anders wordt gebruikt en van nature langer wordt gekoesterd. Met die voorwaarden zijn er van de Polo en de Corsa trouwens ook nog meer dan van de 206, de rest blijft flink achter. Pakken we alle vormen van zowel de Yaris als de 206 mee, dan wint de Franse auto de strijd met 48.519 tegen 46.768 exemplaren. Zonder de CC, maar met stationwagon SW komt de 206 tot 38.741 exemplaren en gaat de Yaris er dus alsnog met de winst vandoor.

Gezien het feit dat de Peugeot ‘nieuw’ bijna 2,5 keer zoveel klanten trok, gunnen we de Yaris graag alsnog de morele overwinning. Van het totaal aantal nieuw verkochte exemplaren rijdt een ongelofelijk groot aandeel nog altijd rond en de de kleine Toyota is zodoende een echte een overlever, net als zijn voorganger Starlet.

Verkocht1999200020012002200320042005Totaal
20616.59922.48922.29421.17319.22315.57311.377128.728
Yaris6.72110.7678.6937.9556.1816.8616.13753.325

Boven: de nieuwverkopen van de Peugeot 206 en Toyota Yaris. Dit is inclusief 206 cc, die nieuw niet apart werd geregistreerd.

Ideale startersauto

Nu het toch over die Starlet gaat: dat was lange tijd een hele voor de hand liggende keuze voor studenten en andere starters op de automarkt. Nu lijkt de Yaris eveneens geknipt voor die rol. Het duurste exemplaar op onze site kost minder dan 3 mille en voor de helft van dat bedrag is er al heel veel keuze. Kilometerstanden van 3 ton of meer zijn geen uitzondering en de 1.0-, 1.3- en 1.5-benzinemotoren hebben allemaal een onderhoudsvrije distributieketting die de tand des tijds uitstekend lijkt te doorstaan. Terwijl iedereen naar een Aygo zoekt, kan je als beginnend bestuurder dus een mooi koopje scoren door voor een oudere, maar tevens grotere en comfortabelere Yaris te gaan. Pak dat voordeel, en houd die dappere oer-Yaris zo lang mogelijk in leven!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (135)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.