De T-Ford is terug
Ford heeft zes nieuwe exemplaren gebouwd van de Model T, die te boek staat als de "Auto van de Eeuw". Ze moeten het 100-jarig bestaan van Ford luister bij zetten.
Dit jaar viert Ford zijn eeuwfeest. Dat gaat gepaard met tal van activiteiten, maar heel speciaal is toch wel de terugkeer van de T-Ford. De 2003-versie daarvan is helemaal identiek aan de T-Ford uit 1914.
Waarom Ford niet het allereerste Model T heeft genomen dat op 1 oktober 1908 klaar was? Daarvoor zijn een aantal redenen. In de eerste plaats was de 1914 Model T de eerste auto die op Ford's innovatieve bewegende assemblagelijn is gebouwd, de eerste auto ook die leverbaar was "in elke kleur, als het maar zwart is". 1914 was ook het eerste jaar waarin het loon $ 5 bedroeg voor een achturige werkdag, in plaats van $ 2,34 voor een negenurig werkdag.
Van de T-Ford zijn er tot 26 mei 1927 wereldwijd meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht, inclusief 300.000 die zijn gebouwd in Ford's eerste fabriek buiten de Verenigde Staten, in Manchester, Engeland. Met de Model T heeft Henry Ford een betaalbare auto gebouwd voor de gewone man en daarmee dan ook de wereld op de wielen gezet.
De zes exemplaren van de Model T-100 zijn gebouw door twee experts met behulp van 250 technici en toeleveranciers, die in twee jaar alle onderdelen hebben nagemaakt van de originele tekeningen.
Er is één exemplaar in Europa, dat dit jaar zal worden ingezet bij een aantal evenementen, zoals het Goodwood Festival op Speed, dat in het Engelse Sussex zal worden gehouden van 11-13 juli. Daarbij zal het verjaardagsfeest van Ford ook worden opgeluisterd door de legendarische GT40s die in 1966 als nummer 1, 2 en 3 over de finish kwamen van de 24 uur van Le Mans.