AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De sloopregeling in detail

Autosloop (foto: ANP)
Nederland doet mee met veel andere landen met de invoering van de slooppremie. Maar komt u daarvoor in aanmerking? En wat voor bedrag zou u kunnen krijgen? Er is nu een handige site die u snel een antwoord kan geven.
Op de website www.berekenjeslooppremie.nl kunt u het kenteken van een auto invullen. U krijgt dan meteen te zien of de betreffende auto al dan niet in aanmerking komt voor de slooppremie. Indien dit niet het geval is, dan meldt de site ook wat de reden hier voor is.
Om uw geheugen op te frissen even een kort overzicht van de regels:
De auto's die in aanmerking komen voor de slooppremie zijn:
Categorie 1: personen-/bestelauto's met een benzinemotor en een bouwjaar tot en met 1989. Slooppremie: 750 euro.
Categorie 2: personen-/bestelauto's met een benzinemotor en een bouwjaar van 1990 tot en met 1995. Slooppremie: 1.000 euro.
Categorie 3: personen-/bestelauto's met een gewicht

Lezersreacties (44)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Kleijnen
Kleijnen
  • 0
Ik blijf erbij dat dit hetzelfde is als een sigaar aansteken met een 500 Euro biljet. Weggegooid geld, niets meer en niets minder. Alleen als er Nederland een echte auto industrie zou bestaan heeft dit enig nut. Maar ja, wij hebben geen Opel, VW, Audi, Ford, MB, BMW, Porsche en Maybach die gezamelijk 50% van het wagenpark uitmaken. Wij hebben Donkervoort en Spijker. Levert daar dan iemand zijn auto op in?
Al het geld gaat dus naar het buitenland, maar toch stimuleert deze maatregel de binnenlandse economie?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Mmm, waar is die foto gemaakt? Ik zie twee XJ's, een XJS, een Rover SD1 en een Triumph. Lijkt me een gespecialiseerde sloperij in het VK.
Kleijnen
Kleijnen
  • 0
@dennis69
Ik denk dat dit gewoon in Nederland is. Op de overall staat Sarex automotive experts. Dat heeft denk ik o.a. te maken met schades en verzekeringen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Iemand die nu een auto rijdt van 10 jaar of ouder steekt meestal niet om naar nieuw. Vooral de jonge 2de hands markt zal hier dus van profiteren. Mogelijke uitzondering vormt de particuliere koper die gaat voor een kleine zuinige nieuwe.

Maar eerlijk is eerlijk, het voorbeeld van een sigaar aansteken met een 500 euro biljet vind ik wel kloppen. Bedrijven die over de kop dreigen te gaan krijgen alleen een uitstel van enkele maanden. De pijn wordt voor de handel nu even wat minder maar duurt daarna langer. Ga maar eens opletten wat er in duitsland gebeurt als de slopppremie wordt beeindigd. De markt knalt daar dan werkelijk in elkaar.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuk initiatief om de auto-industrie en handel mee te steunen. Waarbij het milieuargument bestaat uit symboolpolitiek, ik weet alleen nog niet precies met welk doel. Het wagenpark wordt inderdaad schoner, maar de productie van een auto vraagt zo gruwelijk veel energie dat een oudere auto echt afrijden misschien zelfs wel beter is voor het milieu. Een beetje als bij het verbod op de gloeilamp. Minder verbruik, maar zeer belastend om te produceren.

Mooie politieke uitzondering op deze milieuhobbies is overigens Eurlings. Gezond verstand zegt dat stilstaan veel belastender is dan doorrijden op dat kleine beetje meer asfalt. Dat terzijde.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Waarom krijg je voor auto's van VOOR 1989 maar 750 euro? Die zijn toch vervuilender?
Anoniem
Anoniem
  • 0
omdat die ook geen reet meer waard zijn...
Anoniem
Anoniem
  • 0
@tanto, ja idd. dat snap ik ook niet helemaal. maar DAT noemt men nou compleet doorgeslagen achterwaartse politiek!!!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
De 'groene leugen' van onze overheid. Het geld verdwijnt idd gewoon naar het buitenland...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Hier gaat mijn Saab dus niet naartoe..
Anoniem
Anoniem
  • 0
""De 'groene leugen' van onze overheid. Het geld verdwijnt idd gewoon naar het buitenland... ""

Ben het gedeeltelijk met je eens, het is inderdaad een beetje krom allemaal. Als het echt om het milieu te doen is; dan hadden ze eisen moeten stellen aan de te kopen auto! Zoals minimaal een A of B label, en niet meer dan "vul in" gram Co2.

Nou heeft het eigenlijk weinig met milieu te maken, maar is het vooral een verkapte manier om gecreëerd geld in de economie te pompen, om zodoende de euro niet te sterk te laten worden t.o.v. de dollar en de pond.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De gevolgen voor mijzelf...

Ik wilde dit jaar mijn auto uit 1999 inruilen tegen een uit 2003 of jonger... dus:

Voor de oude auto geen "sloopfooi" want te nieuw, maar ook een lagere inruil omdat deze auto voor de dealert minder interessant is om door te verkopen want immers van voor 2001...

Over de auto die ik wil gaan kopen het volgende.. Deze prijs zal stijgen omdat de vraag naar auto's van na 2001 immers toe zal nemen...

Onder de streep dus: Minder inruil voor mijn oude, hogere vraagprijs voor de nieuwe...

Ik koop dit jaar geen nieuwere auto ondanks dat ik dat eigenlijk van plan was, deze regeling zorgt er namelijk voor dat ik fors duurder uit ga zijn dan ik in eerste instantie van plan was...

Kabinet: BEDANKT!
Tammo Veloce
Tammo Veloce
  • 0
Groene leugen?

Groen en leugens vallen samen.. Windmolens, rendabel haalbaar? NEE, CO2 problematiek, goed onderbouwd? NEE,

mrja, gelukkig kunnen we het geneuzel snel vergeten als we lekker genieten van ons auto-ritje! ( vol gas! )!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat een rare regeling... Waarom van voor 1-1-1996? Is er toen opeens een "vergroenende" maatregel getroffen voor auto's? Mijn auto is van mei 1996, dus komt niet in aanmerking voor de "bonus"! Toch rijdt de mijne 1:10, gebruikt wat olie (tsja, het blijft een boxermotor) en heeft ie al bijna 310.000 km gereden op deze aardkloot!

In Duitsland is de sloopbonus hoger, terwijl de auto's daar goedkoper zijn...
In Duitsland slaat de regeling wel aan, omdat het gemiddeld percentage wat de overheid aan bonus geeft per auto veel hoger is. Hier in Nederland gaat het dus niet werken, als ik een Subaru Legacy Wagon van een jaar of 5 oud, dan kan ik die 2000 euro, of liever nog meer, goed gebruiken en is het voor mij absoluut een trigger om een andere auto te kopen!

Als de overheid de autohandel in Nederland wil ondersteunen, kijk dan nog meer 's goed naar Duitsland!
subarrator
subarrator
  • 0
Ik snap het even niet goed meer. Mijn vader rijdt een MB A70 CDI uit 1999. Dat ding heeft een dagwaarde van 4000 euro. Maar een dealer zou toch hartstikke gek zijn als hij dat bedrag zou geven voor een auto die toch gesloopt gaat worden?
Of is mijn vaders Baby-Benz ineens nog maar 1000 euro waard?
Anoniem
Anoniem
  • 0
Laten we niet vergeten hoe we in deze situatie beland zijn, de BPM de belasting over belasting. Typische een voorbeeld van eerst doen dan denken van onze toenmalige landverraders. Nu de BPM eenmaal erop zit kan deze niet zomaar teruggedraaid worden omdat dit dan een nekslag zou betekenen voor veel bedrijven met een eigen wagenpark. De hele sloopregeling is een sigaar uit eigen doos die weer richting ons "geweldige" kabinet verdwijnt, want je krijgt maximaal een bedrag van 1750 Euro terug terwijl de gemiddelde BPM op een nieuw aan te schaffen auto toch snel richting de 5000 euro die weer rechtstreeks in de staatskas verdwijnt samen met de BTW. Leuk voorbeeld : Ik als zakelijke rijder lever mijn oude auto in voor een auto die mijn bedrijf koopt krijg ik laten we zeggen een 750 euries voor terug, ik koop bijv een Honda Accord 2.0 Elegance met 7 procent korting bovenop de premie, deze auto kost me dan ongeveer een 35.000 euro rijklaar. Vervolgens rij ik zakelijk met ( vervolg )
Anoniem
Anoniem
  • 0
25 % bijtelling van de catalogus waarde van de auto ongeveer een 36.000 euro. Dus betaal ik 25 % over 1- de auto, 2- de BTW, 3- de BPM, Plus de aankoop BTW en BPM. PURE DIEFSTAL VAN DE OVERHEID !!!!!

nee het hele verhaal klopt van geen kant, OPZOUTE MET DIT KABINET !!!
Silverleaf
Silverleaf
  • 0
Dat de overheid zoveel tijd nodig heeft voor een regeling waar niemand een auto voor naar de sloop zal brengen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Eindelijk gooit de overheid ons belastinggeld eens niet over de balk! Vooral zo doorgaan!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
dus als je een auto heb van 99 of ouders is ie niks meer waard. lekker hoor.
Coupe Hans
Coupe Hans
  • 0
Prima idee van de overheid. Grote verschil met de Duitse, Franse en Spaanse regeling is, dat je geen nieuwe auto hoeft te kopen om voor de premie in aanmerking te komen. Het klopt dus niet dat het geld naar het buitenland verdwijnt.
Laat vooral de oude diesels zo snel mogelijk gesloopt worden!
Anoniem
Anoniem
  • 0
En weer een slecht idee van ons veel te linkse kabinet... Op deze manier kom je nog niet ver. Wat is nou 1000 euro slooppremie voor een auto van 1995? Met inruilen krijg je soms nog meer geld! Ik denk niet dat dit veel mensen over gaat halen om een nieuwere auto te kopen, en anders ruilen ze hem wel in.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Leuke quote van de website: N.B.: LPG G3 voertuigen die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten betalen 50% minder wegenbelasting dan de tarieven in bovenstaande tabel.



Een Diesel op LPG-G3.... Lijkt me erg zuinig
Anoniem
Anoniem
  • 0
De link werkt niet eens met FireFox.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Is dan ook een trage flutbrowser...
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik had al geen hoop dat ons kabinet ook een regeling zo kunnen bedenken die werkt. Wat een slappe hap weer zeg.
Inderdaad krijg je voor sommige auto's een veel hogere inruilprijs terug dat dat je met die regeling krijgt. Dan zullen veel mensen niet doen besluiten een nieuwe te kopen.

Duitsland dat werkt wel, maar ja Nederland moet weer zelf het wiel uitvinden en dan nog effe tig belemmerende regeltjes erbij bedenken. Den Haag is weer heel goed bezig, zo komen we er wel.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is weer een typisch Nederlands surrogaat van een goed idee. Kijk naar Duitsland daar heeft zo'n regeling wel effect. Dit echter gaat maar weinig mensen over de streep trekken.
Anoniem
Anoniem
  • 0
hehe, woord van de maand: sloopfooi

misschien een leuk idee voor Autoweek, om 3 mensen te vinden die hun oude "lijk" inruilen voor iets nieuws,
k zie het wel tegemoet in de papieren AW
Anoniem
Anoniem
  • 0
Dit is een foto van een sloperij in soest.In 96 was daar een ontruiming.
Anoniem
Anoniem
  • 0
sigaar uit eigen doos.

denken ze nu echt dat de overheid iets 'geeft'.

haha.

en daarbij, zou eeuwig zonde zijn als er geen oudere auto's meer zijn op de weg.

Heeft wel wat.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Wat is nederland ook krom, snap er niks van juist de oudste auto brengt minder geld op dan een jongere auto. Oke prima, met de jongere auto kunnen ze meer aan verdienen en ik ga er vanuit voor onderdel enz.
Maar wat heeft het nu voor zin om onderdelen te verkopen voor de 2e handse auto's die er bijna niet meer zijn.

Duitsland doet het wel goed, als ik mijn 1997 volvo naar een dealer ga zoek een 2e handse auto (ja dat kan ook) die vanaf 2005 moet zijn met milieu label 4 of 5, dan kijkt de dealer naar mn auto hoeveel die nog waard is op de markt en dan komt de sloop premie van €2500.- er bovenop. De slooppremie heeft in duitsland nut om meer auto's te verkopen en daarnaast een klein beetje milieu omdat je een milieu 4 of 5 auto terug moet kopen.

Nederland heeft altijd rare dingen die aan de ne kant goed is en aan de andere weer tegen spreekt, echt slim bezig en ik maar lachen.
Maar aan de andere kant ik vindt het zonde dat sommige oude auto verdwijnen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@oeleboele
Ik ga hier geen hele discussie opstarten over browsers etc. Maar aangezien ik in de website industrie werk kan ik je zeggen dat dit niet aan de browser ligt, maar aan slecht programmeer werk. En de mensen die meteen de browser de schuld geven weten niet waar ze over praten.
Anoniem
Anoniem
  • 0
@PdeBie
Een groot deel van de bezoekende figuren blaat maar wat raak, een opmerking over de zgn slechte browser is dan ook niet meer dan logisch.
Oranje B
Oranje B
  • 0
Ik voel er wel wat voor om oude rommel op te ruimen en ook nog de 2e hands markt beetje aan te jagen (en daarmee nieuw). Het lijkt me wel wat in deze crisis tijd....

MAAR nu kijk ik rond om het oudje van moeder (106 uit 1994, erg gaar) op te ruimen. Maar de APK is over 2 maanden verlopen.
Moet dat oude kreng dat al jaren op naam staat en verzekerd is, en gebruikt wordt EERST gekeurd worden ?????????? Alvorens gesloopt of is er sprake van een vergissing in de tekst (moet de nieuwe na 2001 nog minstens 3 maanden gekeurd zijn....).

Als de sloopauto eerst gekeurd moet worden is die 1000 euro een heel eind weg (zeker als ik meenemeen dat de prijs van auto's van 2001 ineens een stuk hoger wordt....

Jammer
Anoniem
Anoniem
  • 0
@integrale. Als je kinderen zou hebben riep je vast geen "OPZOUTE".
Anoniem
Anoniem
  • 0
De grootste onzin is wel die drie maanden APK, dus eerst keuren en vervolgens meteen de sloop op?!? Het is om inkoop van oude barrels tegen te gaan die vervolgens met slooppremie tegen een nieuwere oude worden ingeruild. Tja, nogal vergezocht vind ik persoonlijk, en volgens mij wordt dit al opgevangen door het feit dat de auto per 1 maart op naam van huidige eigenaar moet staan.

Verder een behoorlijke aanfluiting qua subsidie, ik heb nog niemand in mijn omgeving gehoord die hier gebruik van gaat maken in ieder geval.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Die APK is inderdaad oneerlijk. Het is niet om wat je zegt inkoop van de oude barrels tegen te gaan, want de auto in kwestie moet een jaar op je naam staan om in aanmerking te komen voor slooppremie.
NL heeft te veel mitsen en maren bedacht. Keep it simple : 9 jaar of ouder, net als Duitsland doet.
Anoniem
Anoniem
  • 0
De meeste oude auto's zullen niet meer an EUR 1.000 waard zijn. Echter wat vergeten wordt is dat deze wagens per jaar niet meer kosten maken dan de jaarlijkse APK, wegenbelasting en een WA verzekering. Af en toe mag de garage op de hoek er wat aan repareren en deze jongens zijn zeer goed en weten vaak nog wat sleutelen is en halen gewoon onderdelen van de sloop (wat goed is voor het milieu overigens maar dat terzijde.) Zij kosten je vaak weinig en draaien ook vaak een moertje gratis aan aangezien je nog als (vaste) klant wordt gezien. Dus deze wagens blijven gewoon rijden.
Zo heb ik dus die Subaru uit 1993 en rijdt ik al een tijd voor een habbekrats. Geen denken aan om hem voor een premie weg te doen want iki zal daar toch een beduidend duurdere wagen voor moeten kopen die vanwege (garantie) voorwaarden alleen nog aan de stekker mag bij de dealer. Mooi niet dus. Ik rijdt lekker door zelfs totdat ik EUR 50 sloopkosten moet BETALEN!
hookipa
hookipa
  • 0
Vorig jaar heb ik een Volvo V70 gekocht uit 1999. Reden: de bijtelling voor mijn lease-auto ging van 22% naar 25%. Kosten per maand: 400 euro netto. Daar rij ik nu in een fantastische auto voor, die nog heel wat jaartjes mee kan. En daar gaat geen slooppremie iets aan veranderen.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Al was het alleen maar om dit incompetente kabinet te narren blijf ik tot in lengte van dagen rijden in mn 95er, er zit een kat op, rij loodvrij en verbruik 1 op 16, en dat inruilen voor €1000.- never nooit niet.
Zo ziet u eens te meer dat de (R)overheid alleen maar op UW centen uit is, met Wouter Bos(lima) aan t roer gaan we als we niet opletten net als met Den Uyl de verdommenis tegemoet.
Valt me zowieso op dat hier de meeste mensen toch fel tegen het huidige kabinet zijn, waar waren jullie toen er "echt" gestemd moest worden.......
hookipa
hookipa
  • 0
@nakia "meeste oude auto's niet meer dan 1000 euro????

Ik heb even een testje gedaan op autotrack.
1e selectie: alle merken, 1990-1999, prijs tot 1000 euro: resultaat 1899 hits
2e selectie: alle merken, 1990-1999, prijs > 1000: resultaat: teveel hist, kunnen niet weergegeven worden
3e selectie, alle merken, 1990-1999, prijs 1001-2000 euro: resulaat: 7456 hits.

Lijkt me duidelijk
Anoniem
Anoniem
  • 0
@hookipa
Een en ander moet niet te letterlijk genomen worden. De kern is dat EUR 1.000 zelfs voor de oudjes te weinig is om de inruil te stimuleren in dat segment.
Ge weet toch wel dat op autotrader de laat prijs meestal 2 maal de bied prijs is.
"hang loose"