De Skoda Superb en de Volkswagen Passat waren eerder al eens bijna hetzelfde
En ook toen was de Skoda eigenlijk eerst
De nieuwe Skoda Superb is meer dan ooit een tweelingbroertje van de Volkswagen Passat. Bij de eerste moderne Skoda Superb was dat ook al zo, en ook toen was niet de Volkswagen, maar de Skoda feitelijk het uitgangspunt.
Heb je de nieuwe Skoda Superb al gezien? Zelfs als je ons artikel over die auto hebt gemist, kan het antwoord ‘ja’ zijn. De nieuwe Skoda Superb is namelijk grotendeels gelijk aan de eveneens nieuwe Volkswagen Passat, al komt die laatste er alleen als Variant en is de Skoda er in twee vormen. Hoewel de Passat er eerder was, zijn de Skoda-invloeden door de gehele auto heen duidelijk zichtbaar. Zo is de Superb net als de vorige Superb erg ruim, lijkt de nieuwe Superb behoorlijk op de vorige en heeft de Passat typische Skoda-geintjes als een paraplu in de deur en een ingebouwde trechter op het ruitensproeier-reservoir. ‘Simply Clever’, weet je nog?
Skoda Superb
Volkswagen Passat
Dat ook de eerste moderne Skoda Superb (er was in de jaren 30 ook een Superb) veel gemeen had met de Passat van die tijd, is op zichzelf redelijk bekend. De Skoda Superb verscheen in 2001, het jaar waarin Volkswagen een sterk aangepaste versie van de Passat B5 lanceerde. Deze Passat B5.5 en de Skoda Superb leken ook sterk op elkaar, maar toch waren er ook verschillen. Kort na de eeuwwisseling was het niet Volkswagen, maar Skoda die slechts één carrosserievorm aanbood. Bij de eerste Superb was dat een sedan, maar die was wel zo’n 10 centimeter langer dan de Passat sedan waarop hij was gebaseerd. Hij deelde zijn platform dan ook met een langere versie van die Passat B5, de Passat L die alleen in China werd geleverd.
De Chinese Volkswagen Passat L van generatie B5.
Mede daarom wordt vaak gedacht dat de Skoda Superb in feite een Skoda-versie van die verlengde Passat was, maar strikt genomen is dat niet zo. De Chinese, verlengde Passat had net als de Europese Passat sedan namelijk een extra ruitje achter het achterportier, terwijl dit vaste glaswerk bij de Skoda is opgenomen in het portier zelf. Dat heeft grote gevolgen voor de carrosserie van de auto, die door dat andere achterportier en het ontbrekende ruitje een compleet andere achterste raamstijl heeft. Voor nog meer onderscheid monteerde Skoda uiteraard ook een andere voor- en achterkant, met andere koplampen en achterlichten die net als de klep verder naar beneden doorlopen dan bij een Passat uit hetzelfde jaar.
Van links naar rechts: de Europese Passat B5, de Chinese L-versie van de Passat en de Superb/Lingyu.
De eerste Skoda Superb diende als basis voor de Chinese Volkswagen Passat Lingyu (onder), die ook de Skoda-koplampen kreeg.
En toen werd het 2005 en vond Volkswagens Chinese tak het tijd om de B5 L-editie van de Passat te vervangen. De opvolger heette Volkswagen Passat Lingyu en was in feite een ‘ge-rebadgede’ versie van ‘onze’ Skoda Superb. Hij had dus dezelfde carrosserie, inclusief dat ‘alternatieve’ achterportier. Ook aan de voorzijde van zo’n Lingyu is goed te zien dat de Skoda hier als basis diende, want Volkswagen gebruikte dezelfde koplampen en paste motorkap en grille slechts beperkt aan. Net als in 2023 was destijds dus eigenlijk niet de Volkswagen, maar de Skoda het uitgangspunt, zij het uiteraard wel op een Volkswagen-platform en met Volkswagen-techniek.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Superb Combi 1.6 TDI Comf. Business L. / EXPORT -Ex BPM
- 2012
- 340.036 km

Skoda Superb Combi 2.0 TDI Business Edition | DIGITAAL DASHBOARD | ELEK.LAADKLEP | ELEK.STOEL | CAMERA | STOELVERWARMING | VOORRUIT VERWARMING | APPLE CARPLAY | LMV | ADAPTIEF CRUISECONTROL |
- 2020
- 97.520 km

Skoda Superb Combi 1.4 TSI iV 218 PK Laurin & Klement | Trekhaak | Leder | Adapt. Cruise | Camera | Canton Audio |
- 2021
- 80.654 km