De Porsche 944 was wel een echte Porsche
Een van de vele toppers uit 1982
De Porsche 944 is een van die vele toppers die 1982 tot een fantastisch autojaar maakte. In deze aflevering staan we stil bij het model dat voortborduurde op de 924. Maar de 944 werd wel een echte Porsche.
Hoe revolutionair is de 944?
Met de introductie van de 924 en een paar jaar later de 928 gooit Porsche het roer behoorlijk om; het merk hield sinds de oprichtingsdatum vast aan achterin geplaatste, luchtgekoelde boxermotoren. En dan nu ineens een vloeistofgekoelde krachtbron voorin en de versnellingsbak achter, het transaxle-principe. De revolutie is dus al gaande, met het idee dat het concept van de 911 eindig is en Porsche niet genoeg geld oplevert om het hoofd boven water te kunnen houden. Om van de 924 een 944 te maken, staat weldirect vast dat er een andere motor in moet komen. Porsche overweegt de vijfcilinder van Audi, maar die past niet. Heimelijk heeft Porsche ook de 2,7-liter V6 van Peugeot, Renault en Volvo in een 924 gehangen, maar dat blijkt ook niet de oplossing. Bovendien heeft de 911 in die jaren eveneens een 2,7-liter zescilinder, en een beetje verschil moet er wel blijven. Hoewel voorganger 924 niet eens slechte kritieken krijgt van de pers en ook goed verkoopt, kan de 944 op veel enthousiasme rekenen. Logisch, want hij ziet er met zijn uitgeklopte spatborden krachtiger uit, heeft een veel beter onderstel met rondom schijfremmen en natuurlijk een echte Porsche-motor. Een beetje kritiek is er nog wel op het ongewijzigde interieur, waarin je nog altijd knopjes en schakelaars van Volkswagen ziet.Hoe ziet het aanlooptraject eruit?
Voor de oorsprong van de 944 moeten we vijftig jaar terug in de tijd, wanneer Porsche van Volkswagen de opdracht krijgt om een opvolger van de 914 te ontwikkelen. Onder de projectnaam EA 425 ontstaat een door de Nederlander Harm Lagaay getekende sportwagen, gebaseerd op techniek van Volkswagen en Audi.Wat zijn de concurrenten?
In 1982 betaal je fl. 65.900 (€ 29.904) voor de Porsche 944. Om dit in perspectief te zetten: de simpelste Opel Kadett staat voor fl. 15.000 in de prijslijst. Feitelijk kent de 944 nauwelijks concurrentie. Uit eigen huis is er de 924 Turbo, die is fl. 5.600 duurder. De enige, enigszins gelijkwaardige sportwagen is in 1982 de Renault Alpine A310 V6. Inderdaad, met de zescilindermotor die Porsche ooit in overweging nam. Alle andere sportwagens zijn duurder (en sneller), zodat Porsche in de markt een bijna unieke positie inneemt met de 944.
Wat vindt de consument?
Nog bijzonderheden tijdens zijn levensloop?
Het duurt opmerkelijk lang voordat Porsche met een snellere 944 komt. Pas in 1985 verschijnt de Turbo op de markt, goed voor 220 pk en 330 Nm. Die introductie gaat gepaard met de komst van een geheel nieuw, veel moderner dashboard. Daarmee neemt Porsche afscheid van de drie ronde klokken uit de oude 924. In 1986 volgt de 944 S, met een zestienkleps cilinderkop en 190 pk. Nog eens twee jaar later is het de beurt aan de 944 S2 met een 3,0-liter motor, op dat moment de grootste viercilinder in serieproductie. Die machine levert 211 pk en 280 Nm en zouden we later terugzien in de Porsche 968.Porsche 944 met het moderne dashboard
Welke uitvoering spreekt tot de verbeelding?
Vaak ben je geneigd om te kiezen voor een auto van de eerste serie, dus een zo vroeg mogelijke 944. Onze voorkeur gaat echter uit naar de laatste fase en dan de S2 met de 3.0-motor en de Turbo van modeljaar 1989. Dan heb je een 944 met het moderne dashboard, volledig uitgerijpte techniek en in beide gevallen een fantastische motor. Helaas nog niet met een zesbak, die is voorbehouden aan de opvolger, de 968. De Turbo vanaf modeljaar 1989 heeft 250 pk en 350 Nm en is alleen daarom al een feest om te rijden. Aan de andere kant spreekt de 211 pk en 280 Nm sterke atmosferische drielitermotor ook tot de verbeelding en een topsnelheid van 245 km/h is uiteraard meer dan genoeg. De geblazen versie haalt 260 km/h en zit in 5,9 tellen op 100 km/h, de S2 heeft daar 0,4 seconden meer voor nodig. Kiezen? Er zit niets anders op dan ze alle twee maar te nemen!
Hoeveel zijn er gebouwd en hoeveel zijn er nog over?
- 1982 117
- 1983 211
- 1984 173
- 1985 290
- 1986 254
- 1987 141
- 1988 58
- 1989 65
- 1990 64
- 1991 37
- 1992 3