De Opel Corsa tot nu toe: Top 20-auto’s uitgelicht

Eerste Opel in lijst: tegenwoordig op plek 16

Opel Corsa Electric

Ooit claimde Opel steevast een toppositie in de Nederlandse verkoopranglijst. Die gloriedagen liggen al een tijdje achter ons, want het eerste model van dit merk vinden we pas op de zestiende plaats. Dan weet je hoe laat het is: geen tienduizenden, maar ‘slechts’ 4.217 stuks verlieten er afgelopen jaar de showroom. Het gaat om de Opel Corsa, die zowel volledig elektrisch als met traditionele aandrijflijnen verkrijgbaar is. 

De Opel Corsa zoals we die nu kennen, maakte zijn opwachting in 2019 en kreeg in 2023 zijn nieuwe neus met kenmerkende ‘Vizor’ aangemeten. Vanaf het begin is de Corsa er als elektrische Corsa-e, die inmiddels door het leven gaat als Corsa Electric (in 2024 goed voor 37 procent van de Corsa-verkopen), maar natuurlijk vind je onder de kap ook traditionele benzinemotoren. Omdat deze Corsa een variatie is op het Stellantis-thema is de benzinemotor een 1,2-liter PureTech met 75 pk zonder turbo, of 100 tot 130 pk met turbo. Tot en met 2023 was de Corsa ook leverbaar met 1,5-liter diesel, maar die versie moet je met een vergrootglas zoeken

Het onderscheidende van de Opel Corsa 

De Opel Corsa is nog een traditionele B-segmenter, terwijl het soms lijkt alsof cross-overs uit dit segment populairder zijn. Dat blijkt mee te vallen, want deze Opel presteert niet onverdienstelijk, terwijl hij de Renault Clio, Toyota Yaris, Peugeot 208 en Volkswagen Polo voor zich moet dulden. De SUV’s uit dit segment nemen vooral traditionele modellen uit het C-segment op de korrel. 

Ten opzichte van de concurrentie is de Corsa natuurlijk sterk verwant aan de Peugeot 208 (en de Lancia Ypsilon), waarvan hij zich onderscheidt met een rationeler voorkomen en een doelmatiger interieur. Ook prijstechnisch is de Opel net iets interessanter. Bij de 1,2-liter met 75 pk scheelt het slechts €480,- in het voordeel van de Opel, bij de elektrische variant bedraagt het voordeel maar liefst €4.200 ten opzichte van de Peugeot e-208. 

De Opel Corsa (boven) en de nieuwe Lancia Ypsilon (onder).

Opel Corsa, gelijkspel in autotests 

In 2019 onderwerpen we de dan gloednieuwe Opel Corsa aan een belangrijke multitest. Hij neemt het op tegen de Seat Ibiza, Renault Clio, Citroën C3 en Peugeot 208. Het is een test waarin de Corsa overtuigt, maar net niet genoeg om de eerste plaats te verdienen. Met een punt verschil (35 versus 36) legt hij het af tegen de Seat Ibiza, die vooral op alle vlakken gemiddeld scoort. De Corsa legt het af op ruimte, met name voor achterpassagiers en bagage, maar wint het op punten als gebruiksvriendelijkheid van de Peugeot 208. 

Multitest Opel Corsa-Peugeot 208-Seat Ibiza 2019

Afzonderlijk neemt de Corsa het op tegen de inmiddels verdwenen Ford Fiesta. Het is een test zonder winnaars, waarin beide modellen 32,5 punten mee naar huis nemen. “De Opel is nieuwer en dat merk je aan het interieur en de moderne opties”, schrijven we. “De Ford rijdt echter merkbaar beter en biedt meer voor minder geld. Hoewel deze twee hatchbacks dus evenveel punten scoren, verschillen ze toch zodanig dat er op basis van persoonlijke voorkeur genoeg te kiezen overblijft.”

Ook de elektrische Opel Corsa-e valt zo’n gelijkspel ten deel, en wel tegenover de olijke Honda e. “De auto’s scoren hetzelfde aantal punten, maar toch is de Corsa rationeel bezien de betere koop”, vinden we. “Dat komt vooral door de grotere actieradius en de relatief vriendelijke prijs. Hierdoor, en door zijn ‘gewone’ karakter, laat deze Opel zich in de dagelijkse praktijk rijden als elke andere Corsa. Knap, maar verder blinkt hij eigenlijk nergens in uit.”

Tegenover concurrenten Hyundai i20 en Volkswagen Polo krijgt de Opel het voor het eerst echt zwaar. Hoewel de verschillen klein zijn, is hij hekkensluiter in een directe vergelijking. “De Corsa valt in deze vergelijking op door zijn sportieve ambities en rijplezier. Bovendien is de aandrijflijn erg goed, maar hij biedt ook het minste comfort en is erg krap achterin”, vinden we. “Maar focus op het aspect dat voor jou (on)belangrijk is en je hebt in deze test je eigen winnaar, want het zit allemaal dicht bij elkaar.”

Opel Corsa door ogen van gebruikers 

Ook eigenaren en gebruikers delen graag hun mening over de Opel Corsa in een gebruikersreview. Zij bevestigen wat er uit de tests bleek: de Corsa is geen ruimtewonder. Meerdere eigenaren laten weten dat de toegang tot de achterbank via de kleine achterdeuren moeilijk is, en duidelijk minder goed dan bij het vorige model Corsa.  

Ook de ruimte zelf valt tegen. “De auto is krap voor vier volwassenen”, schrijft de eigenaar van een Opel Corsa 1.2 Turbo. “Niet qua bagage, maar wel qua zitcomfort voor de achterpassagiers. De benen van de achterpassagiers passen net achter mijn 1,80 meter. Mijn twee kinderen (zes en acht jaar oud) en vrouw passen redelijk samen met mij in de auto, hoewel een Skoda Fabia beduidend meer ruimte biedt.” 

Over de zitpositie zijn de rijders overwegend tevreden. Deze is goed instelbaar, al zou de stoelzitting net iets langer mogen zijn. Voor wie zijdelingse steun belangrijk vindt, is de Corsa GS Line wellicht een uitkomst, want die heeft iets sportiever gesneden meubilair. Ook hier blijkt dat gebruikers de gebruiksvriendelijkheid hoog inschatten. Voor meerdere rijders gaf het conservatievere Opel-dashboard de doorslag ten opzichte van de Peugeot 208. 

Conclusie Opel Corsa 

De Opel Corsa scoort dus met zijn conservatievere aanpak, maar neemt op andere vlakken weinig afstand van de technisch verwante Peugeot 208. Zo is de Corsa minder ruim en praktisch dan zijn voorganger, wat sommige rijders jammer vinden. Al met al is de populairste Opel van 2024 niet meer zo onderscheidend als weleer, maar heeft hij nog voldoende eigenschappen over om mensen voor zich te winnen. We zijn benieuwd of hij zijn positie in 2025 vast kan houden.   

 

 

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.