De nieuwe Audi A5 is door pakketten snel flink duurder – Back to Basics

Bijna geen losse opties

Audi A5 Back to Basics
Audi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to BasicsAudi A5 Back to Basics

Duitse premiumproducten zijn standaard kaal en dienen met een eindeloze rij losse opties op smaak te worden gebracht. Althans, dat was zo. Bij de nieuwe Audi A5 is de prijslijst een stuk overzichtelijker, maar ook dat heeft nadelen.

Audi A5 Limousine 35 TFSI Pro Line – €54.990

Audi heeft weer een manier bedacht om ons met typeplaatjes in verwarring te brengen. Na de ogenschijnlijk lukraak gekozen getallen als motoraanduiding is het tijd om het hele modellengamma op de schop te gooien. Modellen met een benzinemotor in de neus krijgen voortaan een oneven cijfer in de naam, de even getallen gaan naar EV’s. De directe opvolger van de Audi A4 heet daarom Audi A5.

Dat is niet de enige grote verandering voor dit model, want de A4 sedan maakt plaats voor een A5 met een grote, boven de achterruit openende klep. In dat opzicht lijkt het model dus sterk op de ‘oude’ A5 Sportback, al dicht Audi het nieuwe model geen coupé-achtige eigenschappen toe. De uitgaande A5 Sportback staat nog in de configurator en kost met dik 60 mille méér dan de instapversie van de nieuwe A5, al moet gezegd dat de Sportback als S-Line is uitgevoerd.

Maar genoeg over die ‘oude’ A5, het gaat om de nieuwe. Met €54.990 is de auto een stuk duurder dan de uitgaande A4 Limousine, die met dezelfde motor eerder dit jaar nog voor €50.671 over de toonbank ging. Die motor, aangeduid als 35 TFSI, is trouwens een tweeliter viercilinder met 150 pk. Tot zover de gedachte dat deze Audi een opgedirkte Volkswagen is, want Volkswagen gebruikt een 1,5-liter viercilinder om 150 pk op te wekken. Het benzineblok is in de A5 altijd gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, dus dat stukje comfort is vast binnen.

De nieuwe Audi A5 is er als Pro Line, Advanced Edition en S edition. Allemaal hebben ze hun eigen bekledingsoort (standaard altijd zwart) en er zijn natuurlijk de nodige uitrustingsverschillen. De Pro Line is de enige uitvoering die níet standaard de meer geavanceerde ledkoplampen en ‘pro’-ledachterlichten krijgt. Uiteraard zit er standaard ook ledverlichting op de A5, maar dat oogt toch heel wat minder gelikt en compleet dan op de duurdere versies. Een matzwarte afwerking voor de grille lijkt ook voorbehouden aan de basisversie, al rept de prijslijst hier niet over. Wel krijgen we bevestigd dat alleen de Pro Line 17-inch lichtmetaal heeft; de andere uitvoeringen hebben minstens een maatje meer.

Hoewel de Audi-configurator de A5 in beginsel in Mythoszwart toont, is dat niet de standaardkleur. Die eer is voor uni-wit. We sluiten het thema ‘exterieur’ af met twee pluimpjes voor Audi: de zijruiten zijn standaard afgewerkt met fraai aluminium en de aan weerszijden geplaatste uitlaatpijpen zijn nu gewoon functioneel. Zoals beloofd, dus. De zij- en achterruiten zijn weliswaar standaard warmtewerend, maar het smaakgevoelige privacy glass is optioneel. Ook standaard is een elektrisch bedienbare achterklep, zodat je dat enorme luik niet als een wild beest op spierkracht naar beneden hoeft te trekken. Prettig!

Door naar binnen. Van het bieden van een weelderige ervaring kunnen we de A5 in deze vorm zeker niet betichten, want het zwarte stofje op de handmatig verstelbare stoelen komt bepaald niet ‘premium’ over. De rest van het binnenste doet dat al meer, dankzij strak design en een groot touchscreen. Daar zit standaard navigatie in en ook de ‘virtual cockpit plus’, een digitaal instrumentarium, is altijd present. Stoelverwarming zit er zowaar ook in, net als klimaatregeling met twee zones, een audiosysteem met zes luidsprekers en cruisecontrol. Met die laatste weet je ook meteen wat we missen: adaptieve cruisecontrol zit in een Techpakket van €4.565. Flink geld, maar dan krijg je onder meer ook meer connectiviteit, keyless entry, een automatisch dimmende binnenspiegel en een extra klimaatzone. Met Techpakket kost de A5 ineens €59.555 en dan is de stap naar een Advanced Edition, die het Techpakket standaard heeft en er met onder meer grotere wielen en sportstoelen meer voordelen biedt, niet zo groot meer. Dat is het nadeel van Audi’s keuze om opties vooral in pakketvorm aan te bieden. Losse opties zijn er bijna niet meer en dat betekent dat één enkele wens – adaptieve cruisecontrol of een automatisch dimmende binnenspiegel – de prijs met duizenden euro’s opstuwt.

PRIVATE LEASE Audi A5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (91)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.