De Mitsubishi Colt van 1988 was veelbelovend maar werd geen groot succes

Telkens anders

Mitsubishi Colt 1988

Door de terugkeer van de Mitsubishi Colt is het leuk om eens in de geschiedenis van de echte Colt te duiken. Daarmee bedoelen we toen het model nog een echte Mitsubishi was, en geen rebadgete Renault Clio. We gaan terug naar de jaren 80. De Mitsubishi Colt wilde altijd graag meedoen met de verkooptoppers in zijn klasse, maar had daarvoor nooit genoeg ijzers in het vuur. De radicale koerswijziging van 1988 was veelbelovend, maar bracht niet het gewenste effect. 

Mitsubishi wist zich in de jaren 80 voortvarend op de verlanglijstjes van autokopers te manoeuvreren. Met de Colt, Lancer en Galant als ruggengraat bouwde het merk vlug een reputatie op van degelijkheid en betrouwbaarheid en dat alles was ook nog eens in een doorgaans smakelijke verpakking gegoten. Wie herinnert zich niet de eerste, bolronde Colt? De aaibaarheid zelve, en nog innovatief ook met zijn extra pookje voor pittig of zuinig rijden. 


In 1984 kwam er een geheel nieuwe modelfamilie, waarbij het ronde plaatsmaakte voor het strakke, de Lancer en Galant incluis. Weer vier jaar later stak het drietal zich weer in het nieuw, met andermaal een totaal andere uitstraling. ‘Aantrekkelijk’, viel alom te lezen, hoewel er wat wenkbrauwen omhoog gingen omdat de Galant zijn gestroomlijnde koets begin 1988 verruilde voor een behoorlijk wulpse, een lijn die de Colt en Lancer dat najaar samen volgden. Daarmee was de drie-eenheid weer in ere hersteld. Niettemin moesten de trouwe Colt-kopers zich opnieuw een totaal andere auto laten welgevallen. Bovendien schrapte Mitsubishi het vijfdeurs model en ook de dieselversie, wat allemaal niet helpt wanneer je bij de Golf, Kadett en Escort wilt aanhaken. Goed te weten is dat de Colt zich toen profileerde in het C-segment. Met prijzen vanaf zo’n 24 mille begaf hij zich als doordeweekse 1.3 GL midden in het slagveld waar bovengenoemde, zwaar bewapende concurrenten hun vaste posities niet zouden opgeven. De 1.5 GLXi was heel aantrekkelijk, maar met bijna 29.000 gulden ook kostbaar; voor dat geld haalde je met een Kadett 1.8S GL belangrijk meer auto in huis. 

Natuurlijk, de Colt zag er lekker uit en reed ook prima, maar zijn prestaties waren niet denderend, terwijl hij wat interieur- en bagageruimte betreft flink tekortschoot. Latere Colts werden steeds opnieuw heel andere auto’s dan de modellen die zij opvolgden, iets wat in het kwadraat geldt voor de allernieuwste generatie. Die krijgt het, net als zijn voorganger uit 1988, bepaald niet gemakkelijk: Mitsubishi plant de Colt ditmaal in het B-segment. Over slagvelden gesproken, en over concurrenten die hun vaste posities echt niet gaan opgeven.

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.