Mitsubishi Colt 1.3 EL (1989)

autoreview

Mitsubishi Colt

Signalement

UitvoeringColt 1.3 EL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1989
Jaar van aanschaf1999
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Je voelt aan alles dat de auto eenvoudig, maar erg degelijk gebouwd is. Die degelijkheid was de belangrijkste reden voor de aanschaf. Nadelen zijn er ook: de auto lijdt onder het roodduiveltje en vooral het dak is inmiddels flink verschoten. De uitvoering is erg kaal, met maar vier versnellingen en geen rechter buitenspiegel. Curieus genoeg wel lichtmetalen velgen en achterop een spoiler, praktisch omdat de achterklep zelf geen handgreep heeft. Relatief goede stoelen trouwens.
De auto is errug traag, behalve in hogere toeren, hetgeen op de snelweg voordelig uitpakt want met slechts vier versnellingen draai je die hoge toeren vanzelf. Het benzineverbruik valt dan echter alleszins mee (1 op 16, overall gemiddeld ca 1 op 12) en met het geluid valt toch nog te leven. De wegligging is echt goed, weliswaar met als keerzijde een harde vering. De auto is van binnen bepaald niet groot in vergelijking met toenmalige concurrenten zoals Golf 2 en Kadett. Dat komt vooral door de relatief lange motorkap, bovendien is hij laag, zodat ik met mijn 1.90 m met mijn kruin tegen het dak zit. Ook kon de bestuurdersstoel net niet genoeg achteruit (tot genoegen van de achterpassagier overigens) en is de kofferruimte echt te klein voor een auto van deze lengte.

PROBLEMEN

Naast regulier onderhoud toch nog vrij kostbare zaken, die echter toch te maken hebben met normale slijtage. Remmen en complete uitlaat zijn vervangen. Dat laatste was nog een heel gedoe omdat de auto een achteraf door de importeur gemonteerde katalysator had. Maar de uitlaat pas vervangen na zo"n 160.000 km is toch niet verkeerd lijkt me...
Daarnaast gaf het contactslot het op - ik heb een tijdje de auto gestart door een paar draadjes met elkaar te verbinden.
Officiële Mitsubishi-onderdelen voor deze toch oude auto"s zijn behoorlijk duur. Kies liever voor parallelimport of onderdelen van de sloop.

Heb de auto eind 2001 bij 170.000 km verkocht i.v.m. lease-auto.

2,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    2
  • Comfort
    2
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens