De Mercedes-Benz E-klasse AMG E36 T maakte het gemis van een E500 Combi goed
Superfijne combi
- AutoBild
- Achtergrond
De Mercedes-Benz 500E (na de facelift E500) was er alleen als sedan. En dat terwijl de W124 er ook nog als Combi was (S124), als Cabrio en als Coupé. Die versies kregen echter een AMG-behandeling en gingen E36 heten. De tuning van AMG zorgt ervoor dat we over het feit heen kunnen stappen dat het T-model nooit werd geleverd met V8. Er zijn er maar 172 van gebouwd.
Er zijn maar weinig Mercedessen geweest die in zoveel varianten zijn gebouwd als het middenklassemodel uit de jaren 80 en de vroege jaren 90, de modelreeks W124. Af fabriek werden er vier carrosserievarianten en meer dan tien motoren geleverd, van vier- tot achtcilinders. Ondanks het grote aantal varianten en de onbetwistbare kwaliteit is dit model vandaag de dag nog veel te alledaags in de ogen van de klassiekerliefhebbers. Toch zijn er in de loop der jaren heel wat versies verschenen die het predicaat ‘alledaags’ beslist niet verdienen. Niet alleen Mercedes-Benz bouwde exoten op basis van de oerdegelijke W124, tal van tuners gingen ook los op de populaire Benz.
Pas bij W210 als Combi met V8
Veel vermogen en veel cilinders in een stationwagon? Dat kon bij Mercedes-Benz pas toen de modelreeks W210 zijn intrede deed, want daarbij werd het Kombi-model ook geleverd met V8. Bij zijn voorganger, de W124, hield het op bij een zescilinder met 3,2 liter cilinderinhoud en 220 pk, tenzij je voor de exotische AMG-variant koos. In Affalterbach voorzag de huistuner de stationwagon met de 3,2-liter motor van tal van tuningmaatregelen, waardoor het vermogen naar 272 pk steeg. Daarnaast kreeg de normaliter zo braaf ogende stationwagon dikke 17-inch wielen met 235-banden en een behoorlijk opvallende AMG-spoilerset met voorspoiler, dikke sideskirts en een achterspoiler. Die kan desgewenst ook achterwege worden gelaten, zoals bij ons ‘fotomodel’ het geval is.
Deze E36 T zit zo vol dat hij nieuw 212.000 mark kostte!
De eerste eigenaar koos bovendien voor de ingetogen kleur malachietgroen, waarin ook de normaal in een contrasterende kleur uitgevoerde bumpers en panelen op de portieren zijn uitgevoerd. Aan de binnenkant gaat het er echter heel excentriek aan toe. De eerste (Duitse) eigenaar tikte ooit een onvoorstelbare 36.000 Duitse mark af voor volledig leren bekleding in een bijzondere groentint. Hij kruiste op de optielijst ook een schuifdak, automatische airconditioning, een telefoon en een audiosysteem met extra luidsprekers tegen de dakhemel aan, waardoor deze auto uiteindelijk een stevige 212.000 mark kostte.
Van de 172 exemplaren die er van de E36T werden gebouwd, kon dit dan ook wel eens een van de duurste zijn geweest. Tijdens het rijden valt het wat rauwe geluid van de zescilinder op, maar de motor doet ondanks de lome viertraps automaat bijzonder krachtig aan. Met een topsnelheid van 240 km/h is de sportstation ook maar 10 km/h langzamer dan de sedan met V8. Daar staat tegenover dat hij ruimer is dan die E500 en hij biedt ook meer flexibiliteit. Misschien maakt juiste deze combinatie van deze E36T de meest begerenswaardige uitvoering van alle bijzondere W124’s die er zijn geweest.
De 36 T in het gezelschap van een Brabus E 65, een E500 Limited die door Brabus is aangepakt, en een van de allerlaatste C124's Cabriolet.
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 36 AMG Combi |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 87.012 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.606 cc |
Maximaal vermogen | 200 kW / 272 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 380 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 72 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.765 mm / 1.740 mm / 1.468 mm |
Wielbasis | 2.800 mm |
Massa leeg | 1.710 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Banden | 225/45ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,2 s |