De Kia Rio ging in 24 jaar van prijspakker naar hip naar onopvallend
Het blijft bij vier generaties
De Kia Rio is inmiddels niet meer te bestellen. Hij krijgt geen directe opvolger en hoewel dat allemaal geheel conform verwachting is, doet het toch een beetje pijn. De Rio was vele jaren onder ons. Hij veranderde in bijna een kwart eeuw van een ruime prijspakker naar een stoere voorloper, om de laatste jaren als soort muurbloempje langzaam naar de achtergrond te verdwijnen.
Na het kleine A-segment krijgt nu ook het B-segment het steeds moeilijker. Een Volkswagen Polo is zo duur dat hij in Nederland eigenlijk alleen voor leaserijders interessant is, Ford heeft de Fiesta al geschrapt en de Hyundai i20 zien we ondanks zijn hippe uiterlijk en goede rij-eigenschappen maar zelden rijden. Goed, er zijn uitzonderingen. Peugeot en Opel doen nog goede zaken met de 208 en de Corsa. de Toyota Yaris loopt best hard en de Renault Clio heeft een trouwe schare fans, maar het is allemaal niet meer wat het geweest is in deze eens zo belangrijke klasse.
Dat weten ze bij Kia natuurlijk ook, en dus kondigde het merk begin dit jaar al aan dat de Rio zou verdwijnen en geen directe opvolger krijgt. Als een complete verrassing komt dit niet. De vierde generatie van de Rio was wel goed, maar viel nauwelijks op en wist zich kennelijk onvoldoende te onderscheiden om voor echt serieuze verkoopaantallen te zorgen. Bovendien is dit model al sinds 2016 onder ons en valt hij niet alleen in het totale autolandschap, maar ook tussen de EV6-en en Sportages in de Kia-showroom nauwelijks op.
De allereerste Kia Rio
Dat was bij de eerste Rio wel anders. Spannend kunnen we deze ‘halve stationwagon’ terugkijkend onmogelijk noemen, maar in 1999 was de Kia Rio een enorme stap vooruit voor Kia. Met zijn scherpe koplampen en strakke doch bolle koets was hij destijds ronduit modern. Bovendien was hij ‘Europeser’ van vorm dan veel andere Koreanen uit die tijd, wat ons in de eerste rijtest niet ontging. De eerste Rio bood voor slechts 24.000 gulden een bijna C-segment-waardige hoeveelheid ruimte en daar hadden Nederlanders wel oren naar. De auto leverde meteen behoorlijk verkoopcijfers op voor Kia, waarbij de eveneens leverbare sedan in ons land een kleinere rol speelde.
Van 2 naar 3
De tweede editie van de Rio staat wellicht minder helder op je netvlies dan de eerste. Dit was veel meer een traditionele compacte hatchback, zonder het extra zijruitje, de extra lengte en de grote bagageruimte. Ook deze Rio was er weer als sedan, wat ook in 2005 al vrij ongebruikelijk was voor een B-segmenter. De vierdeurs werd met de komst van de derde generatie in 2011 uit het West-Europese aanbod geschrapt, maar daarvoor kreeg de Koreaan een enorme lading zelfverzekerdheid terug. Ondergetekende herinnert zich nog goed hoe deze kleine Kia voor een ware schokgolf zorgde in dit segment: dit was niet alleen goedkoper, maar bovendien beter dan veel modellen van gevestigde merken. De derde Rio ziet er tot op de dag van vandaag fris en modern uit en diende in feite als blauwdruk voor editie vier, al doet die het zonder de sterke wigvorm van zijn voorganger. De derde generatie Rio zou altijd de enige blijven die als driedeurs leverbaar was, want bij de vierde verdween die weer van het toneel.
De derde Kia Rio maakte in deze multitest gehakt van zijn concurrenten.
Het wordt stil
En nu wordt het stil rond de Rio. De compacte hatchback staat nog op de site van Kia Nederland, maar is niet meer samen te stellen en hooguit nog uit voorraad leverbaar. De ietwat SUV-achtige Stonic is een alternatief, al is die niet meer de jongste. Volgens Kia is de komst van een nieuwe B-segmenter mogelijk, maar verschijnt die niet op korte termijn en bovendien straks slechts in volledig elektrische vorm. Wie daar net als wij toch een beetje sip van wordt, kan zich troosten met de gedachte dat de geschiedenis zich in feite herhaalt. Toen de eerste Rio aantrad, markeerde dat het einde van de kleinere en goedkopere Pride. Voor dit model was desgtijds geen direct alternatief, maar we kunnen terugkijkend rustig stellen dat het ondanks dat gemis helemaal goed is gekomen met Kia.