De Hyundai Atos heet helemaal geen Atos
Geen gespiegelde Z op toetsenbord
De Hyundai Atos heet helemaal geen Atos, het is wat de typende mens ervan heeft gemaakt. En dat blijft ook zo, totdat er een gespiegelde Z op het toetsenbord verschijnt. Dat we die Atos weer even in de schijnwerpers zetten komt door de Hyundai Inster. Net zo'n opmerkelijk verschijning als destijds de Atos.
Atoz of Atos? Het eerste staat hem veel stoerder, met die coole Z achteraan. Het is ook officieel zijn naam, die een grappige oorsprong heeft: met deze auto rijd je from A to Z. En dat is veel verder dan van A naar B. Is dat logisch? Och, het wagentje zal grote afstanden braaf afleggen en zijn menners zonder morren naar een grote variëteit aan bestemmingen brengen.
Maar uitgerekend voor dat grote werk had Hyundai anno 2003, toen onze hoofdpersoon het daglicht zag, genoeg capabeler strijders in de stam. We noemen slechts de vergeten modellen Sonata en XG. De Atos werd uiteraard gezien als het ideaal voor de korte afstand, de boodschapjes, de sportvereniging en zo mogelijk het woonwerkverkeer: een warm, droog, zuinig en altijd startklaar alternatief voor het openbaar vervoer, met zitplaatsgarantie.
In vaders kleren
We vonden destijds dat hij ontzettend zijn best deed om veel groter en volwassener over te komen dan goed voor hem was; alsof een kleuter zich in vaders kleren had gehuld en bij de grote mensen aan tafel was gaan zitten – en dat niemand het zou merken. Maar de duimstok kent geen genade, zodat Atosjelief gewoon terug naar de bouwhoek werd gestuurd, om daar met onder meer zijn gloednieuwe klasgenoot Panda te gaan spelen.
We vonden de kleinste Hyundai ook erg smal. Die indruk werd versterkt door zijn vorstelijke hoogte en het raamoppervlak van een aquarium. Grappig is dat de nieuwe Inster krek even hoog is als de Atos, maar ook 26 centimeter langer en 8 centimeter breder. Dat doet veel voor het totaalbeeld. Terwijl je in de Atos bij elke snelle bocht een schietgebedje doet voor de toevoeging van zijwieltjes, geeft de Inster al bij stilstand het idee dat het met hem kostelijk klaverblad-krullen is.
Ongetwijfeld een kwestie van design, waarbij zijn zevenmijlslaarsjes een gewichtige duit in het zakje doen: het is 155/70 R13 versus 185/65 R15. Vlak bovendien die 20 centimeter extra wielbasis niet uit. U wilt nog steeds van A tot Z? Dat kan met de Atos. Maar met de Inster gaat het fijner.