Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

De geschiedenis van de Citroën C5

Koerswijzigingen

59
Citroen C5
Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5Citroen C5
Joas van Wingerden
  • Joas van Wingerden
  • Nieuws
7 april 2021 om 16:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

De nieuwe Citroën C5 komt eraan en dat is natuurlijk een leuk moment om eens naar de vorige C5's te kijken. Wederom slaat Citroën een wat andere weg in dan eerder.

Citroën C5 - 1e generatie (2001-2008)

Begin deze eeuw had Citroën bovenin zijn gamma twee modellen die ondanks hun voor hun tijd behoorlijk spraakmakende ontwerpen niet lang genoeg houdbaar waren om door te gaan in de 21e eeuw: de Xantia en de XM. Bijna gelijktijdig kwam er een einde aan de levensloop van die twee. De XM had het nog een aardig stukje langer volgehouden en niet in de laatste plaats omdat een eventuele opvolger voor de XM rond de millenniumwisseling nog een groot mysterie was.

In 2001 lanceerde Citroën een nieuwe middenklasser: de C5. Voor het eerst sinds de CX keerde de 'C' in de modelnaam weer terug bij Citroën. Iets waar het tot de dag van vandaag aan vast heeft gehouden. De plaatsing van de C5 leverde bij z'n onthulling wat discussie op. De '5' suggereerde immers de komst van kleinere modellen, maar of de 5 dan het hoogste getal zou blijven? Een aardige tijd wel, want uiteindelijk duurde het nog vier jaar voordat er toch nog eentje boven kwam: de C6. Tot die tijd had de C5 de zware taak om als vlaggenschip van Citroën door het leven te gaan. Grote schoenen om te vullen, met zoveel illustere voorgangers.

Die schoenen bleken eigenlijk té groot, want de C5 werd zelfs al opvolger van de Xantia niet met overdreven enthousiasme ontvangen, laat staan als 'opvolger' van de XM. Citroën had duidelijk de basisfilosofie van de Xantia - een lange wigvormige neus en korte kont - overgenomen, maar nu uitgevoerd in ronde vormen. De neus, met z'n grote en behoorlijk naar achteren getrokken koplampen erin, kon met een beetje fantasie nog gezien worden als een verwijzing naar de neuzen van auto's als de CX en de laatste neus van de DS, maar dan eigentijds en toch net niet spannend genoeg.

Citroen C5

Wie met de C5 op pad ging, kon z'n afkomst echter direct merken. Opnieuw was er het hydropneumatische veersysteem, waardoor op vrijwel alle wegdekken rijden in een C5 een comfortabele ervaring was. Daarbij was een belangrijke noviteit dat de rijhoogte van de C5 voortaan computergestuurd in plaats van mechanisch afgeregeld was. Dat had als belangrijk nieuwtje dat de C5 zich bijvoorbeeld bij hoge snelheden automatisch wat lager bij de grond legde voor meer stroomlijn. Een veiligheidsvoorziening was verder dat de computer ook kon besluiten dat de bestuurder bijvoorbeeld een verkeerde rijhoogte had gekozen voor bepaald rijgedrag en dit schade aan het systeem of de auto kon opleveren. Keihard met de 'buik op de grond' over een hobbelige weg scheuren of juist met de auto helemaal omhoog de snelweg op, was er als het goed is dus niet bij.

Wel had Citroën besloten om het voortaan meer toe te spitsen op de ophanging. Het systeem had enkel nog de stijfheid van de vering en rijhoogte van de auto onder z'n verantwoordelijkheid. Het sturen en remmen maakte in de C5 niet langer deel uit van deze techniek. Dat maakte de C5 wat toegankelijker om mee te rijden dan de Xantia en de BX, maar tegelijkertijd was het voor Citrofielen en liefhebbers van deze techniek ook juist wel een wat teleurstellend aspect van de C5. Het bijzondere gevoel was er toch iets minder door aanwezig.

Facelift

Citroen C5

Dat het ontwerp van de C5 niet echt als een bom was ingeslagen, deed Citroën besluiten om vrij snel met een behoorlijk ingrijpende facelift te komen. Al na drie jaar gingen zowel het front als de achterzijde van de C5 op de schop. De koplampen kregen een soort boemerangvorm, de grille werd kleiner en volgde in het midden de dubbele chevrons en aan de achterkant (bij de hatchback) liepen de compleet nieuwe achterlichten door op de achterklep. Ook verhuisde daar de kentekenplaat naar onderen. Al met al kreeg de C5 er een behoorlijk ander aangezicht van, maar wederom werd het lauwtjes ontvangen. Citroën toonde zich echter wel weer van z'n innovatieve kant door een foefje dat het ooit op de DS introduceerde in moderne vorm terug te laten keren: de meedraaiende koplampen. Een andere leuke nieuwigheid waarmee Citroën behoorlijk vooruitstrevend was, was het stuur dat trilde als je zonder richting aan te geven de wegmarkering overschreed. Een vroege passieve rijstrookassistent, dus.

Citroën C5 - 2e generatie (2008-2017)

Citroen C5

Met terugwerkende kracht bleek de eerste C5 al met al toch nog wel aardig excentriek toen de tweede generatie eind 2007 ten tonele verscheen. Daarmee sloeg Citroën duidelijk een minder extravagante weg in. Het ontwerp was weliswaar hier en daar nog wel voorzien van wat Franse frivoliteiten, maar over de gehele linie was de C5 een stuk strakker en minder controversieel gelijnde auto geworden. Ook ging Citroën deze keer voor een sedan, in plaats van een hatch- cq. notchback. Het middensegment was immers zwaar bevochten en Citroën wilde een zo breed mogelijk publiek aanspreken door de C5 nog wat toegankelijker te maken. Dat betekende ook dat het Hydractive 3-veersysteem nog wat exclusiever werd. Wie de tweede C5 nog met het bijzondere systeem uitgerust wilde hebben, moest hoog in het C5-aanbod op de bestellijst kijken. Standaard was het namelijk niet meer aanwezig.

Hoewel de Citroën-fans van de oude stempel waarschijnlijk met gefronste wenkbrauwen naar de onthulling van de tweede C5 hebben gekeken, was de gemiddelde reactie een stuk positiever dan bij zijn voorganger. Citroën schroomde duidelijk niet om tegen enkele heilige huisjes te trappen en zette er een interessante middenklasser mee neer. Ongetwijfeld zal de CFO van Citroën destijds ook met tevredenheid hebben gekeken naar wat een kansrijk model leek te worden.

Helaas voor Citroën bleek het echter toch niet echt een gouden greep, al kun je je altijd afvragen of de andere aanpak daaraan ten grondslag lag, of dat de markt gewoon niet zo vergevingsgezind was. De C5 was volgens critici 'te Duits' voor een Citroën en toch waren het vooral de Duitse concurrenten die de C5 het nakijken gaven in de verkoopcijfers. In Nederland kende de C5 zijn topjaar in 2002, toen er dik 10.000 van verkocht werden. De tweede generatie kwam niet verder dan 3.742 exemplaren en zijn topjaar, 2008.

Citroen C5

Een milde facelift in 2011 bewees dat Citroën niet van plan was om de koers te wijzigen bij z'n tweede C5. Waar z'n voorganger een compleet andere aanblik kreeg, beperkte de veranderingen zich hier onder meer tot wat anders ingedeelde verlichting - waar voortaan ook ledverlichting in leverbaar werd - en een herzien motorenaanbod. Op dat laatste vlak ontbrak het hier in Nederland vooral aan een 'bijtellingsknaller' om 'm een flinke verkoopimpuls te geven. Als we de verkoopcijfers erbij pakken, is het effect van de milde facelift namelijk niet te zien. De neerwaartse trend vanaf z'n eerste jaar werd gewoon doorgezet. In de jaren die volgden raakte de C5 langzaam aan toch een beetje in de vergetelheid, al moet gezegd worden dat het traditionele middensegment afgelopen decennium sowieso een tik van jewelste heeft gekregen. Met de volgende C5 zet Citroën dan ook toch weer anders in. Voor de derde keer een C5 en wederom een andere aanpak. We hopen voor Citroën dat het de naam C5 naar nieuwe hoogtepunten brengt.

  • Houd me op de hoogte over de Citroën C5
Citroën Citroën C5

Bekijk ook

Nieuws
Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

Citroën trekt op korte termijn het doek van de geheel nieuwe C5, een auto die het over een...

33
Nieuws
Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

Citroën maakt zich op voor de onthulling van de nieuwe C5. Op 12 april gaat het doek van de...

25
Nieuws
Citroën C5 - Blik to the Future

Citroën C5 - Blik to the Future

Citroën geeft zijn eigenzinnige karakter een krachtige impuls. De nieuwe C5, die het merk later...

46

Uitgelicht aanbod

    Citroën C5 2.0 16V Comfort -HYDROPNEUMATISCHE VERING-CLIMA-CRUISECONTROL-TREKHAAK-ISOFIX-ETC.

    Citroën C5 2.0 16V Comfort -HYDROPNEUMATISCHE VERING-CLIMA-CRUISECONTROL-TREKHAAK-ISOFIX-ETC.

    • 2008
    • 182.130 km

    € 4.950

    Citroën C5 1.6 THP Business

    Citroën C5 1.6 THP Business

    • 2010
    • 249.000 km

    € 3.750

    Citroën C5 Break 2.0-16V Caractère ( APK 21-12-2022 )

    Citroën C5 Break 2.0-16V Caractère ( APK 21-12-2022 )

    • 2007
    • 247.340 km

    € 2.695

Meer Citroën C5 occasions

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën C5 specificaties
  • Citroën C5 occasions
  • Citroën C5 video's
Advies en informatie
  • Citroën C5 tests
  • Citroën C5 gebruikersreviews
  • Citroën C5 index
PREMIUM
Citroën C5 Break

Citroën C5 Break

Vijftien jaar geleden kocht Frans Hardus een nagelnieuwe Citroën C5 break. Voor zijn werk rijdt...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    Citroën C5 Tourer 1.6 THP Exclusive (2010)

    • 23 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    Citroen C5 1.8 16V Caractère (2006)

    3
    • 8 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 (2005)

    Citroën C5 (2005)

    4
    • 28 juni 2020
  • Gebruikersreview
    C5 2.0 16V Caractère (2007)

    C5 2.0 16V Caractère (2007)

    7
    • 22 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Break 2.0 16V Exclusive (2006)

    Citroen C5 Break 2.0 16V Exclusive (2006)

    7
    • 5 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)

    Citroën C5 1.8 16V Différence (2003)

    1
    • 8 april 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business (2009)

    Citroen C5 Tourer 2.0i 16v Ligne Business...

    8
    • 4 februari 2019
meer reviews
Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

Een Citroën C5 met V6 én een lpg-installatie zie je niet vaak. Peter van der Schouw rijdt er...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in hybride

    Nieuwe Citroën C5 X: direct als plug-in...

    131
    • 12 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    Nieuwe Citroën C5 klaar voor debuut

    33
    • 7 april 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    Nieuwe Citroën C5 komt er bijna aan

    25
    • 22 maart 2021
  • Nieuws
    Citroën C5 - Blik to the Future

    Citroën C5 - Blik to the Future

    46
    • 20 maart 2021
  • Nieuws
    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    Betrapt: nieuwe Citroën C5

    39
    • 19 januari 2021
  • Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985 km - Klokje Rond

    Citroën C5 Tourer 3.0 V6 - 2008 – 382.985...

    • 13 januari 2021
Merk
Merk
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • PREMIUM
    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

    Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger...

    • 26 april 2022
  • (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    (Citroën) DS 3 - Occasion aankoopadvies

    206
    • 21 april 2022
  • Nieuws
    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    ‘Fiat-versie Citroën Ami heet Topolino’

    48
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    Citroën C5 Aircross - Facelift Friday

    46
    • 8 april 2022
  • Achtergrond
    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    De Citroën BX 4TC was alle logica voorbij

    54
    • 3 april 2022
  • Achtergrond
    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing maakte

    Waarom de Citroën C5 geen zachte landing...

    234
    • 2 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden