De elektrische tegenhanger van de Mercedes-Benz C-klasse - Vooruitblik

Tesla Model 3-rivaal uit Stuttgart

Mercedes-Benz C-klasse EQ (Illustratie: Larson)
AutoWeek 24 2024
AutoWeek 24 2024

Je leest het in AutoWeek 24 2024

Na de Mercedes-Benz EQS en EQE komt er straks een elektrische CLA-achtige. Dus is er nog één sedanachtige over waarvan geen directe elektrische tegenhanger bestaat: de C-klasse. Maar ook zijn komst is aanstaande. Net als zijn kleine broer pakt die het wat anders aan dan de EQE en EQS.

Highlights

  • Elektrische tegenhanger van C-klasse
  • Ruim 600 km rijbereik
  • Traditioneler dan EQE en EQS

Mercedes-Benz heeft de afgelopen jaren in een stevig tempo elektrische alternatieven voor zijn bestaande modellengamma op de markt gebracht. Dat is niet in elk segment op dezelfde manier gegaan. Zo zijn er onder in het aanbod vooralsnog alleen hoogpotige EV’s. De EQA, EQB en EQC zijn alle drie SUV’s. Daarin komt verandering, want er is een nieuwe CLA in aantocht die tevens met elektrische aandrijving op de markt komt.

Hoog nodig

Een stapje hoger verschijnt er een elektrische C-klasse-tegenhanger. Die is hoog nodig, want de rivalen BMW en Audi komen immers met respectievelijk de ‘Neue Klasse 3-serie’ en de elektrische A4. Mercedes-Benz pakt het wat anders aan dan bij de EQE en EQS. De elektrische C-klasse krijgt om te beginnen een afwijkende modelnaam. Geen EQC dus, die is er natuurlijk al, maar vermoedelijk simpelweg C-klasse met iets erachter. Mercedes’ nieuwe modelnamenstrategie voor EV’s werd onlangs duidelijk bij de elektrische G-klasse. Die heet ‘G580 met EQ-technologie’. Het wordt geen elektrische versie van de reguliere brandstof-C-klasse, waarmee een andere naam wellicht toch op zijn plaats is. C-klasse EQ, C-EQ? We weten het waarschijnlijk al vóór zijn introductie, want zoals gezegd verschijnt de ‘elektrische CLA’ reeds eerder.

Mercedes-Benz C-klasse EQ (Illustratie: Larson)

Mercedes-Benz 'C-klasse EQ'

Niet alleen met de modelnaam verwachten we een andere koers dan bij de EQE en EQS, want ook op het gebied van design slaan de Duitsers een andere weg in. Op spionagebeelden is de elektrische C weliswaar nog zodanig verpakt dat hij wel wat van zijn grote broers wegheeft, maar een nadere blik wijst uit dat er bijvoorbeeld afwijkend gevormde koplampen op zitten. Het zijn vrij forse lichtunits, die behoorlijk hoog op de neus uitlopen. Verder krijgt de nieuweling een wat meer traditionelere ‘grille’ en is de algehele vorm van de elektrische C wat conventioneler, vooral aan de voorkant. Het is weliswaar niet zo’n ‘three-box-design’ als de reguliere C-klasse, maar het komt daar wel een stukje meer bij in de buurt dan bij zijn grote broers.

Nieuwe basis

Onlangs bleek dat Mercedes-Benz de ontwikkeling van een nieuwe basis voor grote elektrische modellen tijdelijk bevriest, maar de variant voor de kleinere EV’s komt nog wel. We hebben het dan over het MB.EA Small-platform, waarop logischerwijs nog een elektrische GLC verschijnt als opvolger van de huidige EQC. De elektrische C-klasse-tegenhanger is de eerste op dat platform, de CLA-achtige met elektrokracht staat immers op een andere basis die tevens plaats biedt aan verbrandingsmotoren. Er is nog niet heel veel bekend over het MB.EA-platform, maar je mag rekenen op indrukwekkende prestaties. Een maximaal rijbereik van minstens 600 km is te verwachten als weerwoord op de Neue Klasse. Bij BMW beloven ze bovendien zeer snel laden (300 km in tien minuten), dus moet Mercedes op dat gebied serieus aan de bak.

Daarmee komt de elektrische C-klasse aardig in het vaarwater van zijn grotere broers, met als grootste verschil uiteraard zijn formaat. De introductie laat nog tot in de loop van volgend jaar op zich wachten. Dan is hij wel mooi op tijd voor de strijd tegen de inzendingen uit Ingolstadt en München. Verder mag de ‘C-klasse EQ’ het opnemen tegen de Tesla Model 3 en op den duur ook tegen de elektrische opvolger van de Alfa Romeo Giulia. Bovendien zit er nog een elektrische Volvo S90-opvolger in de pijplijn. Het huidige woud aan SUV’s ten spijt is de rol van de sedan, zeker met elektrische aandrijving, allesbehalve uitgespeeld.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.